Już wkrótce powinno w Polsce działać 6 stacji LNG, a budowy kolejnych są w przygotowaniu.

W listopadzie w Krzywej, na rozwidleniu A4 i A18 zostanie otworzona publiczna stacja tankowania LNG należąca do EPO-Trans. Ponad 20-tonowy zbiornik wystarczy do obsłużenia ponad stu samochodów ciężarowych dziennie. Dostawcą gazu jest Novatek.

Natomiast w grudniu, w podwrocławskich Bielanach w okolicach magazynów Amazon, Shell otworzy pierwszą swoją publiczną stację LNG. W Polsce spółka zamierza otworzyć 8 takich obiektów. Jest to część europejskiego projektu, do którego należy również DISA, Scania, Iveco, CNH Industrial Capital Europe oraz Nordsol. Jego celem jest zbudowanie 39 stacji LNG w Europie, stworzenie floty 2 tys. samochodów ciężarowych napędzanych LNG oraz budowa zakładu produkcji bio-LNG w Holandii.

W Europie już jest uruchomionych 13 stacji LNG. Najmłodszą z nich otworzył Shell 10 października w Lehre k. A2 w Dolnej Saksonii (na zdjęciu). Pojemność stacji LNG wynosi niemal 30 ton, co oznacza, że jest w stanie napełnić zbiorniki LNG 150–200 pojazdów ciężarowych dziennie. Jest to druga publicznie dostępna stacja LNG w Niemczech. Pierwsza (też Shella) działa w Hamburgu. W Niemczech są dwie (Lehre pod Wolfsburgiem i Hamburg) i dwie w budowie, w Holandii 16, w Belgii 4 i piąta w budowie. We Francji 5 i szósta w budowie.

Z badania Shell dotyczącego LNG, opublikowanego kilka miesięcy temu wynika, że paliwo to ma znaczny potencjał w transporcie drogowym. Na podstawie obecnych trendów szacuje się, że do 2040 roku liczba pojazdów ciężarowych w UE może wzrosnąć o 307 000, do 2,76 miliona. 480 000 (17 proc.) z nich będzie mieć silnik na LNG i zastąpi tym paliwem 11,5 mld litrów oleju napędowego.

Według DNV GL po europejskich drogach już dziś jeździ ponad 4 tys. pojazdów ciężarowych napędzonych skroplonym gazem ziemnym. W Polsce jest już ponad 20 klientów z kartami Shell LNG.

Skroplony gaz ziemny (LNG) to czysta, bezbarwna i nietoksyczna ciecz powstająca po schłodzeniu gazu ziemnego do –162°C.

W sierpniu Sejm wprowadził zerową stawkę akcyzy na CNG (sprężony gaz ziemny) oraz na LNG. Rząd niemiecki zachęca przewoźników do przejścia na LNG, oferując darmowe przejazdy autostradami i drogami do końca przyszłego roku. Inicjatywę wspiera (poza wymienionymi: Scanią oraz Iveco) także Volvo. Natomiast Renault nie planuje wprowadzenia do oferty gazowych, dalekobieżnych samochodów, zaś Mercedes i Daf uważają, że ta technologia nie ma przyszłości. Daf wskazuje na niedawny raport TNO, z którego wynika, że korzyści ekologiczne ze stosowania LNG są niewielkie.

Przewoźników odstrasza od gazowych modeli brak wyceny na rynku wtórnym. Największym użytkownikiem w Polsce samochodów na LNG jest tyski przewoźnik międzynarodowy EPO-Trans. Ma 20 Iveco oraz 10 Scanii i zapewnia, że zakup był opłacalny.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Konsolidacja wśród dostawców usług TMS

W połowie grudnia Grupa Inelo kupiła pakiet większościowy spółki Marcos BIS, specjalizującej się w ...

Ciężarówki mogą poruszać się w Wielką Sobotę

Ministerstwo Infrastruktury zniosło zakaz tylko na jeden dzień. Przewoźnicy uważają, że transport powinien być ...

W samolotach przesyłki ekspresowe zajmują miejsca pocztowych

Logistyczne koncerny notują rekordy w towarowych lotach czarterowych. IATA oraz Universal Postal Union ostrzegają, ...

Polskie ciężarówki utkną na czeskiej granicy

Ledwie 20 proc. ze 118 tys. pojazdów z Polski zarejestrowało się w nowym systemie ...

CPK odkrywa karty. Branża poznała projekt i chce na nim zarobić

Projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego ma sens — uważają eksperci PwC.

Gorzów odebrał pierwszego Twista

Z lekkim opóźnieniem miasto kończy remont torów i odbiera spóźnione tramwaje. Prezydent Gorzowa Jacek ...