Brutalne hamowanie ciężarówek

Producenci przygotowują się na duży spadek popytu na samochody ciężarowe.

Producent samochodów użytkowych Traton spodziewa się w 2002 roku 20-procentowego spadku sprzedaży. Prezes spółki Andreas Renschler zapowiedział zwolnienia wśród pracowników. W ostatnich dziewięciu miesiącach sprzedaż MAN (maki należącej do Tratona) zmalała o 6 proc. Także druga marka koncernu, Scania, przygotowuje się na schłodzenie gospodarki. Prezes Scanii Henrik Henriksson poinformował o 14-procentowym zmniejszeniu zamówień na koniec trzeciego kwartału w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. – Musimy solidnie zwolnić, co jest dosyć brutalne – stwierdził Henriksson.

Dostawca osi do naczep SAF-Holland po trzech kwartałach zanotował stratę 3,5 mln euro z powodu malejącej sprzedaży. Dla tej spółki głównym problemem są jednak Chiny, a nie Europa.

Największy producent naczep w Europie, niemiecki Schmitz, nie spodziewa się wzrostu w nadchodzącym roku. – Mamy nadzieję, że Europa Środkowa i Hiszpania będą na tyle stabilne, że obędzie się bez cięć zatrudnienia – stwierdza ostrożnie dyrektor zarządzający spółki Andreas Schmitz.

Z powodu niepewnej gospodarczej sytuacji Wielton zamroził projekt uruchomienia produkcji naczep furgonowych i chłodniczych.

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA rejestracje pojazdów użytkowych (o dmc powyżej 3,5 tony) w UE i krajach wolnego handlu zmalały o 13,1 proc. w stosunku do poprzedniego roku. To pierwszy spadek rejestracji w tym roku. Najsilniejszy zanotowano we Włoszech (o 22,7 proc.), w Polsce (21,8 proc.), Niemczech (12,3 proc.), Wielkiej Brytanii (11,3 proc.), we Francji (o 8,5 proc.) i w Hiszpanii (5,8proc.).

W przypadku ciężkich pojazdów o dmc powyżej 16 ton wrzesień był trzecim miesiącem spadku z rzędu. Rejestracje były o 13,5 proc. mniejsze niż rok wcześniej. Najgłębsze spardki zanotował rynek polski (23,5 proc.), włoski (22,9 proc.) oraz niemiecki (16,3 proc.).

W październiku polski rynek zanotował blisko 30-procentowy spadek rejestracji naczep (spadek po dziesięciu miesiącach sięgnął 8,6 proc.) oraz niemal 23-procentowy spadek rejestracji samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony. Ciągników siodłowych zarejestrowano o 30,8 proc. mniej w stosunku do października 2018 roku. Od początku roku spadek rejestracji samochodów ciężarowych wyniósł 2,9 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polskie porty inwestują w przeładunki kontenerów

Perspektywy dla tego biznesu są dobre, ale duża skala inwestycji i ryzyko niespodziewanych zmian ...

Puste kontenery na Jedwabnym Szlaku

Dopłaty do przewozów towarów w kontenerach były atrakcyjniejsze od samych zysków z handlu. Korzystali ...

Włochy odcięte od transportu

Załamała się wymiana handlowa Europy z Włochami. Sytuację przewoźników pogarsza spadek przewozów kontenerów. Włochy ...

Europosłowie-hipokryci „zazielenią” Niemcy

Pakiet Mobilności zwiększy emisję gazów cieplarnianych i przekreśli zasadę swobody świadczenia usług w UE. ...

Magazyny ostatniej mili

Rozrastające się miasta i e-commerce przyczyniają się do wzrostu popularności miejskich magazynów. W dystrybucji ...

Złom zniknie z dróg

Inspekcja Transportu Drogowego planuje zakup dla każdego województwa mobilnych stacji diagnostycznych. Unijne przepisy przewidują ...