Polskie ciężarówki utkną na czeskiej granicy

Ledwie 20 proc. ze 118 tys. pojazdów z Polski zarejestrowało się w nowym systemie czeskiego myta.

Pomimo apeli, polscy przedsiębiorcy nie spieszą się z rejestracją ciężarówek. – Nie zalecamy zwlekania z rejestracją do czasu pierwszej podróży do Czech ze względu na ryzyko powstania długich korków – ostrzega prezes CzechToll Matej Okáli.

Największe firmy transportowe (niezależnie od kraju pochodzenia) zarejestrowały już ponad 70 proc. szacowanej liczby pojazdów (109 tys.) w trybie opłaty post-pay, tymczasem mniejsi przewoźnicy ryzykownie odkładają ten obowiązek na później (13 tys. rejestracji, co odpowiada 5 proc.).

Najwięcej pojazdów, które wciąż wymagają rejestracji w nowym systemie pochodzi z Polski (ponad 90 tys.), Czech (70 tys.) i Rumunii (28 tys.). Polskie samochody są drugą pod względem liczebności grupą zarejestrowaną w systemie czeskiego myta, zaraz po samochodach czeskich (128 tys.), a przed rumuńskimi (35 tys.), niemieckimi (28 tys.), słowackimi (26 tys.) i węgierskimi (23 tys.).

W nowym systemie zarejestrowana jest połowa pojazdów czeskich i ponad 40 proc. słowackich. 1 grudnia zacznie obowiązywać nowy elektroniczny system opłat drogowych w Czechach, w którym muszą zostać zarejestrowane pojazdy o dmc powyżej 3,5 tony. Przewoźnicy powinni dokonać rejestracji za pośrednictwem operatorów kart paliwowych lub bezpośrednio na stronie www.mytocz.eu. W przypadku rejestracji internetowej, nowe jednostki pokładowe zostaną bezpłatnie wysłane na wskazany adres nie tylko do Czech, ale też do Polski, Niemiec, Austrii i Słowacji. Przed wysłaniem urządzenia przewoźnik musi wpłacić kaucję zwrotną w wysokości 2468 koron (około 400 zł). Przewoźnicy mogą również dokonać osobistej rejestracji pojazdów w ponad 200 Punktach Obsługi Klienta na terenie Czech.

Nowa jednostka pokładowa CzechToll. Fot. mat. producenta.

Możliwa jest płatność za pośrednictwem aplikacji mobilnej MYTOCZ.EU, dostępnej dla telefonów komórkowych z systemem Android i iOS. Na wszystkich przejściach granicznych pomiędzy Czechami i Polską znajdują się punkty dystrybucyjne, w których można dokonać rejestracji.

Za nowy system odpowiada czesko-słowackie konsorcjum CzechToll i SkyToll. Zacznie on działać 1 grudnia na autostradach, a od 1 stycznia 2020 r. również na drogach pierwszej kategorii. Jest połączeniem globalnego systemu satelitarnego pozycjonowania (GNSS) z technologią mikrofalową (DSRC). – Dzięki zgodności z wytycznymi Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej, w przyszłości możemy liczyć na włączenie Czech do jednolitego systemu rozliczania opłat drogowych w Europie – zaznacza Okáli.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Paczkomatowa wojna firm kurierskich

Poczta Polska uruchomi sieć maszyn do odbioru paczek w sklepach Biedronki i na stacjach ...

Tragi TRAKO 2017

TRAKO 2019 | Do Gdańska na międzynarodowe targi kolejowe

Największe targi transportu szynowego w Polsce właśnie ruszają. Na TRAKO 2019 spodziewanych jest 20 ...

Dziennikarz „Rzeczpospolitej” wyróżniony

Robert Przybylski otrzymał od Grupy MTP tytuł Dziennikarza Roku 2020. Organizator Poznań Motor Show, ...

Jutro odbędzie się kluczowa rozgrywka o Pakiet Mobilności

Na posiedzeniu plenarnym 4 kwietnia rozegra się kluczowa rozgrywka o Pakiet Mobilności.

30 lat kodów kreskowych w Polsce

W 2020 roku liczba Uczestników Systemu w Polsce przekroczyła 26 tys., na świecie 2 ...

Bogusław Liberadzki: Będę zabiegał, żeby nie było upoważnienia do trilogu

Jednym z wyzwań, przed jakimi stoi branża TSL, jest Pakiet Mobilności. Relację ze stanu ...