Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) w trzecim kwartale 2019 roku producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali  spadek sprzedaży opon do samochodów ciężarowych (1-procentowy) i dostawczych (o 22 proc.). Sprzedano także mniej opon przemysłowych (o 8 proc.) i rolniczych (o 26 proc.). Po latach wzrostu obserwujemy konsolidację polskiego rynku – ocenia prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego Giansimone Bertoli.

Producenci oraz importerzy ogumienia uważają, że sytuacja jest stabilna. – Ogólne wyniki sprzedaży opon w pierwszych trzech kwartałach tego roku są wyższe – o 3 proc. w przypadku gum ciężarowych w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego – zauważa dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego Piotr Sarnecki.

W tym samym czasie w Europie sprzedaż opon do samochodów ciężarowych zanotowała 2-procentowy spadek, zaś rolniczych o 8 proc.

PZPO podliczała, że w 2018 roku w Europie sprzedaż opon ciężarowych na rynek wtórny i na pierwszy montaż w fabrykach znacząco, bo o 7 proc. wzrosła do poziomu blisko 17 mln szt.

Z kolei w Polsce 2018 rok w tym segmencie przyniósł jeszcze większy wzrost, bo aż o 22 proc rok do roku i zakończył się sprzedażą na poziomie rekordowych 820 tys. szt. Udziały poszczególnych segmentów pozostały stabilne. Sprzedaż̇ opon na oś sterującą stanowiły 35 proc. rynku (wobec 37,5 proc. rok wcześniej). Opony na oś napędową stanowiły 31 proc. rynku (wobec 29,6 proc.  2017). Natomiast opony do naczep to niemal niezmienione 33,6 proc. wobec 33,1 proc rok wcześniej. W tych kategoriach udziały w rynku nie zmieniły się znacząco w stosunku do wcześniejszego roku.