Nowe wagony dadzą odpór konkurentom

PKP Intercity modernizuje tabor i przygotowuje się do walki o otwierający się rynek.

PKP Intercity z końcem roku odebrało ostatnie z 90 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizował H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Tym samym poznański producent taboru zrealizował warty blisko 410 mln zł kontrakt pięć miesięcy przed czasem. Z unowocześnionych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce.

Zadanie modernizacji 90 wagonów zostało zrealizowane z udziałem finansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, projekty „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinasowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.

Przedziały klasy 2. wyposażone są w wygodne fotele, klimatyzację, gniazdka oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej. Fot. PKP Intercity

Unowocześnione wagony to pojazdy przedziałowe klasy 2., wyposażone w wygodne fotele, z klimatyzacją, gniazdkami, elektronicznym systemem informacji pasażerskiej oraz z toaletami z zamkniętym obiegiem. Ponadto w wagonach zainstalowane zostały wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewnia zabudowa nowoczesnych wózków produkcji H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Wagony mogą troczyć się z maksymalną prędkością 160 km/h (140 km/h przed modernizacją).

Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało ponad 653 mln złotych dotacji dla projektów wartych blisko 2 mld złotych brutto. Dzięki temu przewoźnik zmodernizuje i zakupi 335 wagonów oraz 53 lokomotywy, a także zainwestuje w stacje postojowe. Większość kontraktów remontowych zdobyła bydgoska Pesa, natomiast modernizacji lokomotyw dokona nowosądecki Newag oraz poznańska H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych.

Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu po jego zakończeniu w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Dodatkowo w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich także
z bezprzewodowego internetu.

Narodowy przewoźnik przygotowuje się do nadejścia konkurencji. 14 stycznia Rada Ministrów przyjęła przedłożony przez Ministra Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, który dostosowuje przepisy krajowe do prawa unijnego w zakresie przewozów kolejowych. Nowelizacja przewiduje, że polski rynek usług kolejowego transportu pasażerskiego zostanie otwarty dla przewoźników kolejowych z innych państw Unii Europejskiej.

W Polsce już jeżdżą składy Leo Express, do wejścia w przewozy dalekobieżne przygotowują się RegioJet oraz DB Arriva.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rafał Krajewski, dyrektor generalny GEFCO Polska: U nas można dostać więcej

Od początku swojej działalności GEFCO Polska postawiło sobie ambitny cel rozwoju z klientami z ...

Posłowie za Pakietem Mobilności

Pakiet Mobilności wejdzie w życie prawdopodobnie w maju. Wtedy spodziewane jest głosowanie plenarne Europarlamentu. ...

InPost uruchamia sieć sortowni

Kierowana przez znanego biznesmena Rafała Brzoskę spółka kurierska rośnie w siłę. Firma, w którą ...

Rekordowy rok Generalnej

GDDKiA zamknęła 2019 rok doskonałymi wynikami, był to drugi najlepszy rok w historii. W ...

TRAKO 2019 WIDEO | Sławomir Nalewajka, Bombardier Transportation Polska: Tory zamiast autostrad

Transport masowy będzie wypierał transport indywidualny, zarówno na dystansach między dużymi aglomeracjami, jak i ...

W tym roku powierzchnia magazynów w Polsce przekroczy 20 mln m kw.

Deweloperzy zbudują w 2020 roku tyle nowych magazynów, że powierzchnia dostępna będzie „od ręki”. ...