Nowe wagony dadzą odpór konkurentom

PKP Intercity modernizuje tabor i przygotowuje się do walki o otwierający się rynek.

PKP Intercity z końcem roku odebrało ostatnie z 90 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizował H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Tym samym poznański producent taboru zrealizował warty blisko 410 mln zł kontrakt pięć miesięcy przed czasem. Z unowocześnionych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce.

Zadanie modernizacji 90 wagonów zostało zrealizowane z udziałem finansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, projekty „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinasowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.

Przedziały klasy 2. wyposażone są w wygodne fotele, klimatyzację, gniazdka oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej. Fot. PKP Intercity

Unowocześnione wagony to pojazdy przedziałowe klasy 2., wyposażone w wygodne fotele, z klimatyzacją, gniazdkami, elektronicznym systemem informacji pasażerskiej oraz z toaletami z zamkniętym obiegiem. Ponadto w wagonach zainstalowane zostały wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewnia zabudowa nowoczesnych wózków produkcji H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Wagony mogą troczyć się z maksymalną prędkością 160 km/h (140 km/h przed modernizacją).

Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało ponad 653 mln złotych dotacji dla projektów wartych blisko 2 mld złotych brutto. Dzięki temu przewoźnik zmodernizuje i zakupi 335 wagonów oraz 53 lokomotywy, a także zainwestuje w stacje postojowe. Większość kontraktów remontowych zdobyła bydgoska Pesa, natomiast modernizacji lokomotyw dokona nowosądecki Newag oraz poznańska H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych.

Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu po jego zakończeniu w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Dodatkowo w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich także
z bezprzewodowego internetu.

Narodowy przewoźnik przygotowuje się do nadejścia konkurencji. 14 stycznia Rada Ministrów przyjęła przedłożony przez Ministra Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, który dostosowuje przepisy krajowe do prawa unijnego w zakresie przewozów kolejowych. Nowelizacja przewiduje, że polski rynek usług kolejowego transportu pasażerskiego zostanie otwarty dla przewoźników kolejowych z innych państw Unii Europejskiej.

W Polsce już jeżdżą składy Leo Express, do wejścia w przewozy dalekobieżne przygotowują się RegioJet oraz DB Arriva.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Chińskie kontenery Loconi

Spółka Loconi Intermodal rozbudowała w listopadzie powierzchnię terminala w Warszawie, jednego z kluczowych obiektów ...

Blokady granic dla ciężarówek

Pomimo unijnych apeli o niezamykanie granic dla samochodów ciężarowych, takie blokady są wprowadzane. Zrzeszenie ...

Rosjanie planują sprzedaż Gefco

Rosyjskie Koleje (RZD) uzyskały zgodę rządu na sprzedaż spółki Gefco jeżeli tylko poprawią się ...

TRAKO 2019 WIDEO | Michał Ruciński, Thales Polska: Superkarta dla pasażera

Drukowanie biletów papierowych to ogromny koszt. Trzeba myśleć o rozpowszechnieniu innych nośników, kartach w ...

Nadchodzi dekada zamian w transporcie

Nowe regulacje i technologie wymuszą koncentrację branży przewoźników drogowych. Bieżące wyzwania zmienią i ukształtują ...

Rozmowa TRAKO 2019 | Potrzebna strategia zrównoważonego rozwoju transportu

Rola kolei będzie zdecydowanie rosnąć – mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Track Tec. Dokąd ...