Dłuższe korki w polskich miastach

Przybywa samochodów i wydłużają się korki. Najgorzej w Krakowie.

Publikacja: 29.01.2020 06:49

Dłuższe korki w polskich miastach

Foto: logistyka.rp.pl

W przygotowanym przez TomTom rankingu najbardziej zakorkowanych miast w Europie, Łódź i Kraków znalazły się (odpowiednio) na ósmym i dziewiątym miejscu. Czas podróży jest w nich dłuższy od uzyskanego przy najniższym natężeniu ruchu o 47 i 45 proc. Oznacza to, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż odbyta w godzinach nocnych.

Listę otwiera Moskwa, w której przejazd wydłuża się w korkach o 59 proc. czasu normalnego, następnie znajdują się Stambuł (55 proc.), Kijów (53 proc.), Bukareszt (52 proc.), St. Petersburg (49 proc.), Dublin (48 proc.) i Odessa (47 proc.).

Na polskiej liście za dwoma już wymienionymi miastami znajdują się: Poznań (44 proc.), Warszawa (40 proc.), Wrocław (39 proc.), Bydgoszcz (34 proc.), Trójmiasto (33 proc.), Szczecin (30 proc.), Lublin (27 proc.) i Białystok (26 proc.).

Czytaj więcej w: Fatalny grudzień w europejskich rejestracjach

W ostatnim roku czas podróży wydłużył się we wszystkich polskich miastach, które znalazły się w rankingu. W Krakowie i Poznaniu korki zwiększyły się o 5 proc., we Wrocławiu o 4 proc., w Łodzi, Bydgoszczy, Trójmieście i Szczecinie o 3 proc., w Lublinie o 2 proc. zaś w Warszawie i Białymstoku o 1 proc.

W Polsce w 2019 roku zarejestrowano ponad 625 tys. nowych lekkich pojazdów i blisko 930 tys. używanych, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Wyrejestrowano ok. 400 tys. samochodów lekkich.

Na całym świecie przybywa szybciej aut niż dróg. Autorzy raportu podkreślają, że na 416 miast, które znalazły się w rankingu, natężenie ruchu wzrosło w 239 ośrodkach, a jedynie 63 miasta wykazały wymierne spadki.

TomTom, który jest niezależnym specjalistą od geolokalizacji wskazuje, że wąskimi gardłami polskich miast są:

Dla Łodzi:

  • Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza od skrzyżowania z Milionową do skrzyżowania z Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego
  • Bolesława Limanowskiego w pobliżu skrzyżowania z Zachodnią
  • Zachodnia od skrzyżowania z Bolesława Limanowskiego do skrzyżowania z Narutowicza

Dla Warszawy:

  • Aleja Wincentego Witosa/skrzyżowanie z Czerniakowską
  • Dolina Służewiecka od skrzyżowania z Aleją Komisji Edukacji Narodowej do skrzyżowania z Aleją Wilanowską
  • Aleja Wilanowska od skrzyżowania z Puławską do ulicy Karczocha
  • Wawelska od skrzyżowania z Aleją Niepodległości do skrzyżowania z Andrzeja Krzyckiego

Dla Krakowa:

  • Most Grunwaldzki
  • Zakopiańska od skrzyżowania z Orzechową i Armatury do skrzyżowania z Księdza Józefa Tischnera
  • Opolska od skrzyżowania z Kazimierza Wyki do skrzyżowania z Prądnicką

Dla Poznania:

  • Od Mostu Królowej Jadwigi do Ronda Rataje
  • Franklina Roosevelta od Ronda Kaponiera do skrzyżowania z Karola Libelta
  • Jana Pawła II od skrzyżowania z Arcybiskupa Antoniego Baraniaka do Ronda Rataje

Dla Wrocławia:

  • Generała Kazimierza Pułaskiego od skrzyżowania z Traugutta do skrzyżowania z Hubską i Dyrekcyjną
  • Traugutta od skrzyżowania z Generała Kazimierza Pułaskiego do skrzyżowania z Generała Tadeusza Kościuszki i Krakowską
  • Krakowska od Alei Armii Krajowej do skrzyżowania z Karwińską.

TomTom opracowuje m.in. dokładne mapy, oprogramowanie nawigacyjne, a dzięki nim informacje o ruchu drogowym i świadczy usługi w czasie rzeczywistym.

W przygotowanym przez TomTom rankingu najbardziej zakorkowanych miast w Europie, Łódź i Kraków znalazły się (odpowiednio) na ósmym i dziewiątym miejscu. Czas podróży jest w nich dłuższy od uzyskanego przy najniższym natężeniu ruchu o 47 i 45 proc. Oznacza to, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż odbyta w godzinach nocnych.

Listę otwiera Moskwa, w której przejazd wydłuża się w korkach o 59 proc. czasu normalnego, następnie znajdują się Stambuł (55 proc.), Kijów (53 proc.), Bukareszt (52 proc.), St. Petersburg (49 proc.), Dublin (48 proc.) i Odessa (47 proc.).

Pozostało 81% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach