Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton

Schłodzenie rynku transportowego uderza w producentów naczep. Wielton zmniejszył sprzedaż o 10 proc., ale grupa wchodzi na nowe rynki.

Publikacja: 25.04.2024 19:26

Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton

Foto: Grupa Wielton

Przychody Grupy Wielton w 2023 roku były o 6,1 proc. mniejsze niż rok wcześniej i wyniosły 3,25 mld zł. Grupa sprzedała 20,78 tys. pojazdów, o 10 proc. mniej niż rok wcześniej, ale zachowała pozycję na większości rynków. Zysk netto wyniósł 104 mln zł, gdy rok 2022 firma zanotowała 114,4 mln zł zysku. 

Zysk EBITDA był o 1,8 proc. większy rok do roku (206,6 mln zł) zaś marża wyniosła 6,4 proc. wobec 5,9 proc. w 2022 roku. 

Grupa utrzymała także bezpieczny poziom wskaźnika długu do EBITDA na poziomie 2,09. 

Pomimo ochłodzenia sprzedaży, grupa zainwestowała w 2023 roku 171,6 mln zł usprawniając procesy produkcyjne i rozpoczynając wdrożenie systemów SAP/ERP. W bieżącym roku grupa Wielton zamierza zainwestować 130 mln zł. 

Grupa weszła na rynek turecki, wejdzie na rynek Beneluksu i Skandynawii, przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji i sprzedaży naczep furgonowych i chłodniczych, w tym celu kończy właśnie wznoszenia zakładu do produkcji płyt z których budowane będą zamknięte nadwozia. 

W Polsce, przy spadku rynku o 8,4 proc., rejestracje spółki Wielton zmniejszyły się o 9,2 proc. do poziomu 4011 szt., z udziałami na poziomie 15,5 proc. Wielton wypracował trzecią pozycję na rynku. 

Skuteczna realizacja działań naprawczych oraz modernizacja zakładów produkcyjnych w spółce Fruehauf pozwoliły na utrzymanie pierwszego miejsce we Francji. Jej udziały rynkowe wyniosły 19,3 proc. rejestrując 4 154 szt. pojazdów (o 4,3 proc. mniej niż przed rokiem). 

Z udziałami na poziomie 12 proc. Brytyjska spółka Lawrence David utrzymała w 2023 roku pozycję wicelidera rynku, rejestrując 2 650 sztuk pojazdów, czyli o 21 proc. mniej niż przed rokiem. Spadek spowodowany był spowolnieniem gospodarczym w Wielkiej Brytanii, czy wyższymi stopami procentowymi. 

Spółka Viberti utrzymała piąte miejsce wśród największych graczy rynku z udziałami na poziomie 6,7 proc. Przy spadku rynku włoskiego o 8,5 proc. jej klienci w 2023 roku zarejestrowali 1 120 sztuk pojazdów marki wobec 1 114 szt. rok wcześniej. 

Podobny rok do roku poziom rejestracji pojazdów odnotowały niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH przy spadku rynku niemieckiego o 13% r/r. Rejestracje tych spółek osiągnęły poziom 1 197 szt. co skutkowało szóstą pozycją na rynku. 

W krajach CEE z udziałami na poziomie 5,9 proc. Grupa Wielton utrzymała piątą pozycję, przy niewielkim, 3 proc. spadku rejestracji do 1 128 sztuk. W 2023 r. hiszpańska spółka Guillén uplasowała się na 7 pozycji na rynku z udziałami na poziomie 2,2%, notując 33 proc. spadek zarejestrowanych pojazdów do poziomu 309 szt.

Przychody Grupy Wielton w 2023 roku były o 6,1 proc. mniejsze niż rok wcześniej i wyniosły 3,25 mld zł. Grupa sprzedała 20,78 tys. pojazdów, o 10 proc. mniej niż rok wcześniej, ale zachowała pozycję na większości rynków. Zysk netto wyniósł 104 mln zł, gdy rok 2022 firma zanotowała 114,4 mln zł zysku. 

Zysk EBITDA był o 1,8 proc. większy rok do roku (206,6 mln zł) zaś marża wyniosła 6,4 proc. wobec 5,9 proc. w 2022 roku. 

Pozostało 82% artykułu
Drogowy
Ofiara kryzysu: znika legendarny belgijski Van Hool
Drogowy
Fatalny marzec dla przewoźników drogowych
Drogowy
Przewoźnicy domagają się zawieszenia wydawania licencji
Drogowy
Unia Europejska w strefie spadków rejestracji ciężarówek
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej