Reklama
Rozwiń

Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton

Schłodzenie rynku transportowego uderza w producentów naczep. Wielton zmniejszył sprzedaż o 10 proc., ale grupa wchodzi na nowe rynki.

Publikacja: 25.04.2024 19:26

Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton

Grupa Wielton

Foto: Grupa Wielton

Przychody Grupy Wielton w 2023 roku były o 6,1 proc. mniejsze niż rok wcześniej i wyniosły 3,25 mld zł. Grupa sprzedała 20,78 tys. pojazdów, o 10 proc. mniej niż rok wcześniej, ale zachowała pozycję na większości rynków. Zysk netto wyniósł 104 mln zł, gdy rok 2022 firma zanotowała 114,4 mln zł zysku. 

Zysk EBITDA był o 1,8 proc. większy rok do roku (206,6 mln zł) zaś marża wyniosła 6,4 proc. wobec 5,9 proc. w 2022 roku. 

Grupa utrzymała także bezpieczny poziom wskaźnika długu do EBITDA na poziomie 2,09. 

Pomimo ochłodzenia sprzedaży, grupa zainwestowała w 2023 roku 171,6 mln zł usprawniając procesy produkcyjne i rozpoczynając wdrożenie systemów SAP/ERP. W bieżącym roku grupa Wielton zamierza zainwestować 130 mln zł. 

Grupa weszła na rynek turecki, wejdzie na rynek Beneluksu i Skandynawii, przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji i sprzedaży naczep furgonowych i chłodniczych, w tym celu kończy właśnie wznoszenia zakładu do produkcji płyt z których budowane będą zamknięte nadwozia. 

Reklama
Reklama

W Polsce, przy spadku rynku o 8,4 proc., rejestracje spółki Wielton zmniejszyły się o 9,2 proc. do poziomu 4011 szt., z udziałami na poziomie 15,5 proc. Wielton wypracował trzecią pozycję na rynku. 

Skuteczna realizacja działań naprawczych oraz modernizacja zakładów produkcyjnych w spółce Fruehauf pozwoliły na utrzymanie pierwszego miejsce we Francji. Jej udziały rynkowe wyniosły 19,3 proc. rejestrując 4 154 szt. pojazdów (o 4,3 proc. mniej niż przed rokiem). 

Z udziałami na poziomie 12 proc. Brytyjska spółka Lawrence David utrzymała w 2023 roku pozycję wicelidera rynku, rejestrując 2 650 sztuk pojazdów, czyli o 21 proc. mniej niż przed rokiem. Spadek spowodowany był spowolnieniem gospodarczym w Wielkiej Brytanii, czy wyższymi stopami procentowymi. 

Spółka Viberti utrzymała piąte miejsce wśród największych graczy rynku z udziałami na poziomie 6,7 proc. Przy spadku rynku włoskiego o 8,5 proc. jej klienci w 2023 roku zarejestrowali 1 120 sztuk pojazdów marki wobec 1 114 szt. rok wcześniej. 

Podobny rok do roku poziom rejestracji pojazdów odnotowały niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH przy spadku rynku niemieckiego o 13% r/r. Rejestracje tych spółek osiągnęły poziom 1 197 szt. co skutkowało szóstą pozycją na rynku. 

W krajach CEE z udziałami na poziomie 5,9 proc. Grupa Wielton utrzymała piątą pozycję, przy niewielkim, 3 proc. spadku rejestracji do 1 128 sztuk. W 2023 r. hiszpańska spółka Guillén uplasowała się na 7 pozycji na rynku z udziałami na poziomie 2,2%, notując 33 proc. spadek zarejestrowanych pojazdów do poziomu 309 szt.

Przychody Grupy Wielton w 2023 roku były o 6,1 proc. mniejsze niż rok wcześniej i wyniosły 3,25 mld zł. Grupa sprzedała 20,78 tys. pojazdów, o 10 proc. mniej niż rok wcześniej, ale zachowała pozycję na większości rynków. Zysk netto wyniósł 104 mln zł, gdy rok 2022 firma zanotowała 114,4 mln zł zysku. 

Zysk EBITDA był o 1,8 proc. większy rok do roku (206,6 mln zł) zaś marża wyniosła 6,4 proc. wobec 5,9 proc. w 2022 roku. 

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Drogowy
Naczepy: klimat rynkowy dużo gorszy niż w ubiegłym roku
Drogowy
Więcej parkingów, aby nie rozwadniać Pakietu Mobilności
Drogowy
Ruszają polskie kontrole graniczne
Drogowy
Przewoźnicy cierpią, gdy zamiera przemysł
Drogowy
Fanom ciężarówek serce zabije mocniej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama