Przewoźnicy domagają się zwrotu części akcyzy

Posłowie obiecują przedsiębiorcom pomoc w przetrwaniu kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa.

Publikacja: 12.03.2020 22:20

Przewoźnicy domagają się zwrotu części akcyzy

Foto: logistyka.rp.pl

W Bydgoszczy 12 marca, na wyjazdowym spotkaniu Sejmowej Komisji Infrastruktury jej przewodniczący Paweł Olszewski (poseł PO) obiecał przewoźnikom pomoc. – Wirus rozprzestrzenia się szybciej niż w postępie geometrycznym. Dlatego w najbliższych dniach zapewne będzie jeszcze gorzej – ostrzegł Olszewski.

Branża drugiej kategorii

Członek komisji (poseł PiS) Piotr Król przyznał, że wszyscy są w sferze domniemań jak się sytuacja potoczy. – Wczoraj rząd ogłosił zamkniecie szkół. Nikt nie przewidział, że na skutek tej decyzji ludzie rzucili się do supermarketów i wykupią żywność. Drugi punkt to gremialna ucieczka od złotówki i oblężenia kantorów – opisał ostatni dzień Król.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy domagają się mniejszej akcyzy

Przewoźnik z Wrocławia Zygmunt Sieńko dopytywał co będzie się działo, gdy w Polsce powstaną strefy zamknięte? – Transport to dziedzina wysokiego ryzyka. Banki nas prześladują, podobnie ubezpieczalnie. Gnębią nas przez wiele lat. Choćby przyznawanie pomocy De minimis. Pomoc zależy od prowadzonej działalności. Nam przysługuje 100 tys. euro, a przemysł ma 200 tys. euro – porównał Sieńko.

Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek stwierdził, że branża stała się zakładnikiem swojego sukcesu. – Polski przewoźnik jest podstawą krwiobiegu europejskiej gospodarki, mając blisko 30 proc. udziału w rynku – podkreśli prezes ZMPD. Przychód branży sięga 32 mld euro, a nadwyżka w bilansie płatniczym kraju przekracza każdego roku 4 mld euro.

Zwrot części akcyzy

Buczek uważa, że pomoc państwa jest konieczna. – Chcemy utrzymać potencjał, aby ruszyć na rynki gdy pozwolą na to warunki. Pomoc jest potrzebna, aby uniknąć windykacji. Finansowanie jest niezbędne aż do momentu odzyskania stabilności finansowej – zaznaczył Buczek.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy autokarowi wystąpili o pomoc rządu

Wymienił, że pomoc jest konieczna w płatnościach zobowiązań wobec państwa, w tym szybszy zwrot VAT, możliwość zawieszenia zobowiązań podatkowych, ZUS; odstąpieniu od opodatkowania wynagrodzenia dla kierowców, którzy nie mają pracy; wsparciu regulacji lub zawieszeniu płatności zobowiązań wobec kontrahentów. – Chodzi o instytucje finansowe, bo branża posługuje się leasingiem w tworzeniu miejsc pracy wyjaśnił Buczek. Dodał, że dobrym narzędziem pomocy byłby zwrot części akcyzy za paliwo.

Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury przyznał, że o pomyśle zwrotu części akcyzy warto rozmawiać z Ministrem Infrastruktury. – Powinniśmy stworzyć narzędzie umożliwiające ewentualny zwrot akcyzy, bo ono zapewnia elastyczność możliwej pomocy. Dzisiejsza sytuacja wskazuje, że takie narzędzie może być korzystne dla niesienia pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych – podkreślił Olszewski.

Natomiast poseł Król zaznaczył, że trudniejszą częścią pracy będzie przekonanie Ministerstwa Finansów, że mechanizm zwrotu akcyzy można opracować i że jest on bezpieczny dla budżetu. – Nie sądzę, aby minister infrastruktury był przeciwny – zaznaczył Król.

Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury obiecał zwołać Sejmową Komisję Infrastruktury poświęconą problemom przewoźników. – Kompleksowo zajmiemy się problemami. Zrobilibyśmy to bezzwłocznie, ale pani marszałek zarządziła zwoływanie tylko komisji niezbędnych do prac legislacyjnych nad koronawirusem i nie wiadomo, czy w najbliższym czasie Sejm się zbierze – zaznaczył Olszewski.

W Bydgoszczy 12 marca, na wyjazdowym spotkaniu Sejmowej Komisji Infrastruktury jej przewodniczący Paweł Olszewski (poseł PO) obiecał przewoźnikom pomoc. – Wirus rozprzestrzenia się szybciej niż w postępie geometrycznym. Dlatego w najbliższych dniach zapewne będzie jeszcze gorzej – ostrzegł Olszewski.

Branża drugiej kategorii

Pozostało 92% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach