Przewoźnicy domagają się mniejszej akcyzy

Przewoźnicy transportu drogowego wystąpią do rządu o zwrot akcyzy od zakupionego paliwa.

Publikacja: 16.01.2020 12:12

Przewoźnicy domagają się mniejszej akcyzy

Foto: fot. AdobeStock

Forum Transportu Drogowego grupujące 39 stowarzyszeń przewoźników samochodowych wystąpi o zwrot różnicy pomiędzy akcyzą płaconą i minimalną. – W naszej branży dzieje się coraz gorzej i chcemy przygotować prawne narzędzie, pozwalające wzmocnienie naszej konkurencyjności – wyjaśnia prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. ZMPD jest członkiem FTD.

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy przygotował na zlecenie ZMPD raport w jaki sposób można zmienić prawo. – Dokonać tego można nowelizując rozporządzenie Ministra Finansów – uważa prof. Witold Modzelewski. Podkreśla, że przewoźnicy mogą ubiegać się jedynie o zwrot różnicy w akcyzie pomiędzy zapłaconą, a minimalną. Poziom minimalny wyznaczany jest przez UE i w ramach polityki transportowej dozwolone jest jedynie takie rozwiązanie; np. polityka rolna pozwala na całkowity zwrot akcyzy dla rolników.

Prof. Modzelewski szacuje, że odliczenie mogłoby kosztować budżet państwa 0,5 mld zł. – To jest do przyjęcia, biorąc pod uwagę, że tegoroczne przychody państwa szacujemy na 435 mld zł, a najpoważniejsze pozycje to akcyza z paliw silnikowych (30 mld zł), papierosów (20 mld zł) i alkoholi bez piwa i wina (9 mld zł). Łącznie z akcyzy wpływa do budżetu 71 mld zł – wylicza profesor.

Czytaj więcej w: Politycy zachęcą przewoźników do ekologicznych ciężarówek

Wskazuje, że na zwrot akcyzy przewoźnikom zezwala artykuł 7 unijnej dyrektywy 96/2003. Unijne przepisy pozwalają na refundację całej sumy powyżej 330 euro za tysiąc litrów. Za wyjątkiem Bułgarii wszystkie kraje stosują wyższą akcyzę. W Polsce sięga ona 343 euro za tysiąc litrów oleju napędowego. Akcyza stanowi 24 proc. ceny litra oleju napędowego. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk obiecał rozważyć projekt i ewentualnie przedstawić pod Radzie Ministrów.

Przewoźnikom akcyza jest zwracana w Belgii, Włoszech, Francji, Słowenii, Hiszpanii, Rumunii i Węgrzech.

Forum Transportu Drogowego grupujące 39 stowarzyszeń przewoźników samochodowych wystąpi o zwrot różnicy pomiędzy akcyzą płaconą i minimalną. – W naszej branży dzieje się coraz gorzej i chcemy przygotować prawne narzędzie, pozwalające wzmocnienie naszej konkurencyjności – wyjaśnia prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. ZMPD jest członkiem FTD.

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy przygotował na zlecenie ZMPD raport w jaki sposób można zmienić prawo. – Dokonać tego można nowelizując rozporządzenie Ministra Finansów – uważa prof. Witold Modzelewski. Podkreśla, że przewoźnicy mogą ubiegać się jedynie o zwrot różnicy w akcyzie pomiędzy zapłaconą, a minimalną. Poziom minimalny wyznaczany jest przez UE i w ramach polityki transportowej dozwolone jest jedynie takie rozwiązanie; np. polityka rolna pozwala na całkowity zwrot akcyzy dla rolników.

Legislacja
Tachografy powstrzymają nielegalną konkurencję?
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów