Wielton umocnił się na zagranicznych rynkach

Dobre wyniki w 2019 roku, ale słabe perspektywy na ten rok. Produkcja ruszyła w zagranicznych zakładach.

Publikacja: 30.04.2020 10:36

Wielton umocnił się na zagranicznych rynkach

Foto: logistyka.rp.pl

Grupa Wielton wypracowała w 2019 roku 2 343 mln zł przychodów, o 13,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Nominalnie przychody wzrosły o 275 mln zł, a po raz pierwszy konsolidowana w rocznych wynikach spółka Lawrence David zanotowała 334,5 mln zł przychodów. 82 proc. przychodów grupy pochodziło ze sprzedaży zagranicznej.

Zysk EBITDA wzrósł jedynie o 9,3 proc. do 141,8 mln zł z powodu wyższych cen komponentów oraz większych koszt świadczeń pracowniczych. Skonsolidowany zysk netto zmalał o 18,4 proc. do 57,9 mln zł. Pierwszą połowę minionego roku Grupa Wielton zamknęła dobrym wynikiem finansowym. Druga połowa roku przyniosła spodziewany trend spadkowy rynków europejskich. Pomimo niesprzyjających warunków, osiągnęliśmy satysfakcjonujące wyniki operacyjne i finansowe – zapewnia wiceprezes zarządu ds. ekonomiczno-finansowych Wielton S.A. Tomasz Śniatała.

W 2019 roku polski rynek odnotował 12,1 proc. spadek rdr. Głównymi czynnikami ograniczającymi popyt były: przesycenie rynku (po ponad dekadzie wzrostów), ryzyko wynikające z pakietu mobilności dla polskich firm transportowych oraz niepewność związana z  przedłużającym się brexitem.

Czytaj więcej w: Sprzedaż ciężarówek w UE zmalała o połowę

W tych warunkach spółka Wielton zaraportowała 376 mln zł przychodów ze sprzedaży oraz 4007 szt. sprzedaży. Stanowi to spadek odpowiednio o 18,5 i 17,5 proc. rdr. Pomimo tego Wielton utrzymał trzecią pozycję na rynku ogółem (udział 14 proc.) oraz pozycję lidera w sprzedaży wywrotek z 16 proc. udziałem w tym segmencie.

Grupa zreorganizowała strukturę sieci sprzedaży w Polsce, poszerzyła ofertę produktową o nowe modele i spersonalizowane rozwiązania dostosowane do zmieniających się potrzeb klientów. Zaowocowało to widocznym wzrostem udziałów spółki na polskim rynku na koniec roku.

Czytaj więcej w: Od poniedziałku ruszają zagraniczne fabryki Wieltonu

We Francji, na największym rynku pod względem uzyskiwanych przychodów Grupy Wielton, spółka Fruehauf, będąca liderem rynku, wypracowała ponad 680 mln zł przychodów ze sprzedaży, co stanowi 9,0 proc. wzrost rdr. W 2019 r. nabywców znalazło  5697 naczep i przyczep z logiem Freuhauf. Sprzedaż (wzrost o 6,4 proc. rdr) rosła szybciej niż cały francuski rynek (wzrost o 1,5 proc. rdr). Przełożyło się to na ponad 20 proc. udział w rynku oraz pierwsze miejsce wśród producentów.

W Rosji, pomimo spadku tamtejszego rynku o 2,6 proc., Grupa Wielton wypracowała 216 mln zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o prawie 15,5 proc. rdr) oraz sprzedała 2189 pojazdów (11,0 proc. wzrost rdr). Poszerzona oferta produktowa o naczepy niskopodwoziowe pod marką Wielton oraz inloadery pod marką Langendorf przełożyła się na wzrost udziałów w rynku (do 3,2 proc), a także awans z ósmego na siódme miejsce wśród producentów.

Segment Agro odnotował 25 proc. wzrost sprzedaży i 33 proc. wzrostu przychodów.

Grupa Wielton wypracowała w 2019 roku 2 343 mln zł przychodów, o 13,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Nominalnie przychody wzrosły o 275 mln zł, a po raz pierwszy konsolidowana w rocznych wynikach spółka Lawrence David zanotowała 334,5 mln zł przychodów. 82 proc. przychodów grupy pochodziło ze sprzedaży zagranicznej.

Zysk EBITDA wzrósł jedynie o 9,3 proc. do 141,8 mln zł z powodu wyższych cen komponentów oraz większych koszt świadczeń pracowniczych. Skonsolidowany zysk netto zmalał o 18,4 proc. do 57,9 mln zł. Pierwszą połowę minionego roku Grupa Wielton zamknęła dobrym wynikiem finansowym. Druga połowa roku przyniosła spodziewany trend spadkowy rynków europejskich. Pomimo niesprzyjających warunków, osiągnęliśmy satysfakcjonujące wyniki operacyjne i finansowe – zapewnia wiceprezes zarządu ds. ekonomiczno-finansowych Wielton S.A. Tomasz Śniatała.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach