Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei

Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach to powszechny postulat kolejarzy i zmotoryzowanych. Ale jednym z największych wyzwań dla zarządcy kolejowej infrastruktury jest wdrożenie systemów sterowania ruchem kolejowym.

Publikacja: 21.11.2024 14:55

Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei

Policja Racibórz

Foto: Policja Racibórz

Policja poinformowała, że w nocy 21 listopada w Kuźni Raciborskiej na ulicy Staszica z niewyjaśnionych dotąd przyczyn doszło do wykolejenia się pociągu towarowego relacji Baborów - Wrocław oraz zderzenia z poruszającym się przeciwnym torem pociągiem towarowym relacji Gdańsk - Chałupki. 

Policja dodaje, że „52-letni maszynista został przewieziony do szpitala na badania, po których został wypisany do domu. Utrudnienia w tym miejscu mogą potrwać nawet kilka dni. Przejazd kolejowy przy ulicy Staszica jest całkowicie nieprzejezdny. Objazd przez miejscowość Siedliska. Na miejscu trwają czynności pod nadzorem prokuratora.”

Czytaj więcej

Nawet spowolnienie nie zdetronizowało Polski

Komenda Policji w Kuźni Raciborskiej zaznacza, że „Czynności z udziałem Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych wstępnie wykluczyły, by do zdarzenia doszło w wyniku działania osób trzecich.” 

Zaledwie dzień wcześniej pod Ministerstwa Infrastruktury pikietowali maszyniści ze Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce, domagając się wzrostu bezpieczeństwa ruchu kolejowego. – W tym roku na przejazdach kolejowych zginęło już trzech maszynistów i do tego w ostatnim wypadku pięcioosobowa rodzina w samochodzie – alarmuje przewodniczący ZZMK Leszek Mietek. 

Nowy system sterowania

Związkowcy domagają się weryfikacji uczestników ruchu kolejowego, aby nie było wśród nich spółek o niskim kapitale zakładowym, upatrując w nich zagrożenie dla bezpieczeństwa. Wskazują na powolne wdrażanie systemów bezpieczeństwa ETCS i GSM-R. Uważają, że wielomiliardowe inwestycje w te systemy muszą w końcu zacząć się przekładać na ich sprawne funkcjonowanie. „Wciąż brakuje niezawodnego zastosowania ETCS przynajmniej na kluczowych liniach kolejowych, a także wdrożenia komplementarnego systemu radiołączności GSM-R, co stwarza ogromne ryzyko wypadków kolejowych” piszą związkowy w petycji do Ministerstwa Infrastruktury. 

Zarządca linii kolejowych PKP PLK negocjuje umowę z Nokią w sprawie zakupu technologii GSM-R i możliwe, że do podpisania umowy dojdzie już w grudniu. Komisja Europejska chce wycofać GSM-R po 2030 roku, ponieważ wykorzystuje standard 2G, ale infrastrukturę będzie można w miarę łatwo przezbroić na przyszłościowy Future Railway Mobile Communication System (FRMCS) wykorzystujący standard 5G. 

Przeciągającą się niepewnością co do ETCS zniecierpliwiony jest także Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych. – Nas interesuje jasna informacja odnośnie tego do kiedy możemy eksploatować dotychczasowy system SHP, przy czym chcę wyraźnie podkreślić, że dla rynku najkorzystniejsze będzie zapewnienie eksploatacji SHP jak najdłużej – wskazuje dyrektor generalny ZNPK Michał Litwin. 

Czytaj więcej

Koła transportu drogowego kręcą się powoli

Przewoźnicy nie odczuwają żadnych korzyści z wdrażania ERTMS. – To na dzisiaj dodatkowy koszt i dodatkowy element, który komplikuje operacje. Mówiąc wprost, system bardzo często nie działa, gdyż komponenty - pokładowe i przytorowe - od różnych dostawców nie komunikują się ze sobą poprawnie. Co prawda nowe lokomotywy mają fabrycznie montowane urządzenia, ale zdecydowana większość z eksploatowanych – już nie. To kosztuje i nie chcemy tego robić bez potrzeby. Na razie program przezbrojenia nie rusza, w KPO są pieniądze na wyposażenie do 3 proc. lokomotyw. A co z resztą? – pyta retorycznie Michał Litwin.

Niebezpieczne przejazdy

Związkowcy uważają, że za bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych powinna odpowiadać PKP PLK oraz GDDKiA i wspólnie ponosić koszty przebudów. Przypominają, że brakuje przepisów pozwalających karać kierowców łamiących przepisy przy wjeździe na przejazd. – Co z tego, że jest dokumentacja filmowa lub zdjęciowa z przejazdu, jeśli policja nie może karać mandatem wykroczenia? – zastanawia się przewodniczący ZZMK. 

Rolą Ministerstwa Infrastruktur jest przygotowanie przepisów oraz wyznaczenie instytucji do instalacji na przejazdach automatycznych kamer oraz ich obsługi. Szczególnie ważne są przejazdy bez rogatek i sygnalizacji świetlnej i nawet 300 przejazdów tak nadzorowanych to już byłoby coś. 

Pikietujący uważają, że konieczne są zmiany w rozporządzeniu o ogólnych warunkach prowadzenia ruchu kolejowego. Wskazują przy tym na kwietniowe zdarzenie, gdy na stacji minęły się pasażerskie pociągi w czterosekundowym odstępie. Od tego czasu PKP PLK zmieniła instrukcję prowadzenia ruchu. 

Czytaj więcej

Co trzecia firma transportowa z długami

Powodów do alarmu nie widzi także Urząd Transportu Kolejowego, ponieważ polska kolej nie wyróżnia się in minus na tle europejskiej konkurencji. – Polska kolej jest bezpieczna. Świadczy o tym wskaźnik wypadkowości, który od kilku lat utrzymuje się na poziomie poniżej 2 wypadków na milion pociągokilometrów. Mamy jednak obszary, nad którymi trzeba pracować. Na pewno musimy zrobić wszystko, by spadla liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych i zdarzeń SPAD – podkreśla prezes UTK Ignacy Góra. 

Policja poinformowała, że w nocy 21 listopada w Kuźni Raciborskiej na ulicy Staszica z niewyjaśnionych dotąd przyczyn doszło do wykolejenia się pociągu towarowego relacji Baborów - Wrocław oraz zderzenia z poruszającym się przeciwnym torem pociągiem towarowym relacji Gdańsk - Chałupki. 

Policja dodaje, że „52-letni maszynista został przewieziony do szpitala na badania, po których został wypisany do domu. Utrudnienia w tym miejscu mogą potrwać nawet kilka dni. Przejazd kolejowy przy ulicy Staszica jest całkowicie nieprzejezdny. Objazd przez miejscowość Siedliska. Na miejscu trwają czynności pod nadzorem prokuratora.”

Pozostało 89% artykułu
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę