Koła transportu drogowego kręcą się powoli

Marną sytuację przewoźników drogowych potwierdzają statystyki sprzedaży opon, na które zapotrzebowanie cały czas maleje. Na szczęście spadki wyhamowują.

Publikacja: 20.11.2024 20:45

Koła transportu drogowego kręcą się powoli

Foto: Robert Przybylski

W trzecim kwartale sprzedaż na wtórnym rynku opon autobusowych i ciężarowych w Unii Europejskie i Wielkiej Brytanii sięgnęła 3112 tys. sztuki i była o 2 proc. większa niż rok wcześniej, wylicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych ETRMA. 

Po dziewięciu miesiącach spadek jest 2-procentowy, do 8414 tys. sztuk. Jest o poziom o 11 proc. niższy od przed pandemicznego, zarejestrowanego w 2019 roku. 

Czytaj więcej

Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki

Zauważalne są zmiany w pochodzeniu opon. W pierwszych ośmiu miesiącach roku import opon do autobusów i ciężarówek spoza Europy zmalał o 5 proc., ale i tak był o 11 proc. większy niż w 2019 roku. Analiza danych firmy Astutus Research pokazuje potężny wzrost importu opona Wietnamu, tylko w tym roku ilości zwiększyły się o 20 proc. i jest to drugi największy importer (z udziałem blisko 23 proc.), wyprzedzając Chiny. W 2017 roku udział Chin w imporcie sięgał 70 proc., ale po wprowadzeniu ceł zmalał do 22 proc. Wiodącym importerem jest Tajlandia z ponad 29-procentowym udziałem. Korea ma niemal 5 proc. a Japonia ponad 4 proc., wyprzedzając Indie z blisko 3-procentowym udziałem. 

ETRMA zauważa wzrost popytu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. W okresie 2015-2024 popyt rósł w średniorocznym tempie 2 proc. do 2,1 mln szt., gdy w Europie Zachodniej 0,7 proc. do 4,9 mln szt. Zapotrzebowanie na opony autobusowe rosło w średniorocznym tempie 0,3 proc. do 0,8 mln szt. 

W Polsce w trzecim kwartale sprzedaż opon do ciężarówek wzrosła o 1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. – Trzeci kwartał 2024 roku przyniósł wyraźne ożywienie w sprzedaży opon niemal we wszystkich segmentach rynku. Szczególnie optymistycznie wygląda dynamika wzrostu w sektorach rolniczym i przemysłowym. Jest to bardzo pozytywny sygnał, ponieważ opony stosowane w maszynach pracujących intensywnie wymagają najwyższej jakości, aby zapewnić trwałość i efektywność w długim okresie eksploatacji. Widzimy również odwrócenie trendu spadkowego sprzedaży opon do samochodów dostawczych – a ten segment zazwyczaj najpóźniej reaguje na zmiany rynkowe – zaznacza prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego Anna Burakowska. 

Po trzech kwartałach sprzedaż w Polsce opon do samochodów ciężarowych zmalała o 1 proc. 

Podobne spadki pokazują statystyki ruchu. Niemiecki urząd zajmujący się kontrolą ruchu drogowego BALM podliczył październik na drogach. Wskazał na kolejny nieznaczny spadek ruchu ciężarówek, wynoszący 0,2 proc. w porównaniu do sierpnia. W sierpniu poziom ten jest o 1,2 proc. niższy średnia krocząca z ostatnich 24 miesięcy. 

Czytaj więcej

Co trzecia firma transportowa z długami

Wartość wskaźnika kształtuje się na poziomie około 94,4 pkt., czyli na poziomie ze stycznia 2024 roku (który jest tradycyjnie najsłabszym miesiącem roku) i poniżej poziomu z ostatnich 6 miesięcy. Także 24-miesięczna średnia krocząca nie została przekroczona i jest poniżej poziomu z 2019 roku. 

W trzecim kwartale sprzedaż na wtórnym rynku opon autobusowych i ciężarowych w Unii Europejskie i Wielkiej Brytanii sięgnęła 3112 tys. sztuki i była o 2 proc. większa niż rok wcześniej, wylicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych ETRMA. 

Po dziewięciu miesiącach spadek jest 2-procentowy, do 8414 tys. sztuk. Jest o poziom o 11 proc. niższy od przed pandemicznego, zarejestrowanego w 2019 roku. 

Pozostało 87% artykułu
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Rekord w długości spadku sprzedaży ciężarówek