Koła transportu drogowego kręcą się powoli

Marną sytuację przewoźników drogowych potwierdzają statystyki sprzedaży opon, na które zapotrzebowanie cały czas maleje. Na szczęście spadki wyhamowują.

Publikacja: 20.11.2024 20:45

Koła transportu drogowego kręcą się powoli

Opony do ciężarowych naczep

Foto: Robert Przybylski

W trzecim kwartale sprzedaż na wtórnym rynku opon autobusowych i ciężarowych w Unii Europejskie i Wielkiej Brytanii sięgnęła 3112 tys. sztuki i była o 2 proc. większa niż rok wcześniej, wylicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych ETRMA. 

Po dziewięciu miesiącach spadek jest 2-procentowy, do 8414 tys. sztuk. Jest o poziom o 11 proc. niższy od przed pandemicznego, zarejestrowanego w 2019 roku. 

Czytaj więcej

Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki

Zauważalne są zmiany w pochodzeniu opon. W pierwszych ośmiu miesiącach roku import opon do autobusów i ciężarówek spoza Europy zmalał o 5 proc., ale i tak był o 11 proc. większy niż w 2019 roku. Analiza danych firmy Astutus Research pokazuje potężny wzrost importu opona Wietnamu, tylko w tym roku ilości zwiększyły się o 20 proc. i jest to drugi największy importer (z udziałem blisko 23 proc.), wyprzedzając Chiny. W 2017 roku udział Chin w imporcie sięgał 70 proc., ale po wprowadzeniu ceł zmalał do 22 proc. Wiodącym importerem jest Tajlandia z ponad 29-procentowym udziałem. Korea ma niemal 5 proc. a Japonia ponad 4 proc., wyprzedzając Indie z blisko 3-procentowym udziałem. 

ETRMA zauważa wzrost popytu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. W okresie 2015-2024 popyt rósł w średniorocznym tempie 2 proc. do 2,1 mln szt., gdy w Europie Zachodniej 0,7 proc. do 4,9 mln szt. Zapotrzebowanie na opony autobusowe rosło w średniorocznym tempie 0,3 proc. do 0,8 mln szt. 

W Polsce w trzecim kwartale sprzedaż opon do ciężarówek wzrosła o 1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. – Trzeci kwartał 2024 roku przyniósł wyraźne ożywienie w sprzedaży opon niemal we wszystkich segmentach rynku. Szczególnie optymistycznie wygląda dynamika wzrostu w sektorach rolniczym i przemysłowym. Jest to bardzo pozytywny sygnał, ponieważ opony stosowane w maszynach pracujących intensywnie wymagają najwyższej jakości, aby zapewnić trwałość i efektywność w długim okresie eksploatacji. Widzimy również odwrócenie trendu spadkowego sprzedaży opon do samochodów dostawczych – a ten segment zazwyczaj najpóźniej reaguje na zmiany rynkowe – zaznacza prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego Anna Burakowska. 

Po trzech kwartałach sprzedaż w Polsce opon do samochodów ciężarowych zmalała o 1 proc. 

Podobne spadki pokazują statystyki ruchu. Niemiecki urząd zajmujący się kontrolą ruchu drogowego BALM podliczył październik na drogach. Wskazał na kolejny nieznaczny spadek ruchu ciężarówek, wynoszący 0,2 proc. w porównaniu do sierpnia. W sierpniu poziom ten jest o 1,2 proc. niższy średnia krocząca z ostatnich 24 miesięcy. 

Czytaj więcej

Co trzecia firma transportowa z długami

Wartość wskaźnika kształtuje się na poziomie około 94,4 pkt., czyli na poziomie ze stycznia 2024 roku (który jest tradycyjnie najsłabszym miesiącem roku) i poniżej poziomu z ostatnich 6 miesięcy. Także 24-miesięczna średnia krocząca nie została przekroczona i jest poniżej poziomu z 2019 roku. 

W trzecim kwartale sprzedaż na wtórnym rynku opon autobusowych i ciężarowych w Unii Europejskie i Wielkiej Brytanii sięgnęła 3112 tys. sztuki i była o 2 proc. większa niż rok wcześniej, wylicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych ETRMA. 

Po dziewięciu miesiącach spadek jest 2-procentowy, do 8414 tys. sztuk. Jest o poziom o 11 proc. niższy od przed pandemicznego, zarejestrowanego w 2019 roku. 

Pozostało 87% artykułu
Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką