Nawet spowolnienie nie zdetronizowało Polski

W Europie nowych magazynów buduje się mniej niż w poprzednich latach, ale i tak w Polsce powstaje ich najwięcej.

Publikacja: 21.11.2024 10:29

Rośnie popyt na nowoczesne ekologiczne hale magazynowe

Rośnie popyt na nowoczesne ekologiczne hale magazynowe

Foto: Mat.prasowe

W Unii Europejskiej notowany jest spadek podaży nowej powierzchni magazynowej, która w pierwszej połowie 2024 roku wyniosła ok. 8 mln mkw., czyli prawie 20% mniej niż w analogicznym okresie rok temu. Niemal 40% tej powierzchni (nowej podaży) nadal czeka na najemców – wylicza Newmark Polska w raporcie „Rynek magazynowo-przemysłowy w Europie, I połowa 2024 r.” – Najwięcej nowych magazynów wybudowano w Polsce – prawie 1,65 mln mkw. Dużą podaż odnotowano również w Holandii i Szwecji, gdzie oddano do użytku odpowiednio 1,1 mln mkw. i 900 tys. mkw. – dodaje dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych w Newmark Polska Jakub Kurek.

Duży potencjał wzrostu

Podkreśla, że kraje dysponujące sporymi bankami gruntów inwestycyjnych, m.in. Niemcy, Polska czy Francja, nadal wykazują duży potencjał wzrostu, w szczególności w dobie rosnącego znaczenia nearshoringu i friendshoringu. 

Czytaj więcej

Koła transportu drogowego kręcą się powoli

Firma doradcza Savills tłumaczy, że nowe inwestycje magazynowe wynikają ze strategicznego położenia i szybko rozwijającej się infrastruktury Polski. Przypomina, że znaczące fundusze unijne, wynoszące łącznie 229 miliardów Euro w latach 2007-2027, umożliwiły rozwój infrastruktury drogowej, kolejowej oraz portowej. Polska dysponuje rozbudowaną siecią dróg. GDDKiA zarządzą siecią dróg krajowych o łącznej długości około 17 800 km, w tym drogami szybkiego ruchu o długości 5173,4 km, na co składa się 1864,8 km autostrad i 3308,6 km dróg ekspresowych.

Natomiast port w Gdańsku obsłużył w 2023 roku ponad 79,6 milionów ton ładunków, co stanowi wzrost o 26,1% w porównaniu z 2022 rokiem, stając się jednym z kluczowych punktów dla logistyki w regionie Morza Bałtyckiego. – Polska, z uwagi na strategiczną lokalizację i nowoczesną infrastrukturę drogową, jest tzw. „center of gravity”, czyli optymalnym punktem dla obiektu logistycznego do obsługi zarówno Europy Zachodniej, Środkowo-Wschodniej, jak i Skandynawii oraz krajów Bałtyckich – podkreśla Director, Head of Industrial Services Hub, Savills Katarzyna Pyś-Fabiańczyk.

Rosnące zainteresowanie Polską jako hubem logistycznym w Europie wynika z bliskości zachodnich rynków, rosnącej konsumpcji krajowej oraz stabilnych, konkurencyjnych kosztów operacyjnych. Przewiduje się, że kraj pozostanie jednym z liderów rozwoju sektora logistycznego, zwłaszcza w obliczu rosnącego trendu nearshoringu w Europie, wynika z raportu Savills „Polska Express: All aboard the Polish Logistics freight train”. 

Europejski e-handel napędza polską logistykę

Od 1990 roku Polska notuje najszybszy wzrost PKB wśród krajów OECD, przy jednoczesnym wzroście dochodu gospodarstw domowych o 31,2% w ciągu ostatniej dekady. Średni wskaźnik w UE wyniósł zaledwie 5,5%. Przekłada się to na wzrost konsumpcji w Polsce o 46% w ostatniej dekadzie. Raport Savills przewiduje, że ten trend będzie kontynuowany, z prognozowaną dalszą dynamiką konsumpcji o 13% do 2029 roku. 

Czytaj więcej

Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki

Szczególnie istotny wpływ ma sektor e-commerce, który w 2024 roku osiągnął udział w sprzedaży detalicznej 8,7% i według prognoz ma wzrosnąć do 23%, co napędza popyt na powierzchnie magazynowe. Ze względu na wysoki potencjał rozwoju sektora sprzedaży online oraz położenie i bardzo dobrą infrastrukturę transportową, Polska została wybrana jako lokalizacja do obsługi rynków Europy Zachodniej i Skandynawii przez takie firmy, jak Amazon, Zalando, Shein, VidaXL, wymienia raport Savills.

Te czynniki sprawiły, że w pierwszej połowie 2024 roku Polska wyróżniała się na tle regionu, notując wzrost o ponad 20%. W tym samym okresie w wielu krajach odnotowano spadki: m.in. w Czechach, we Francji, na Węgrzech i w Niemczech – odpowiednio o 34%, 23%, 8% i 5%, wylicza Newmark Polska. 

Roczny popyt na największych rynkach magazynowych Unii Europejskiej wyniósł w 2023 roku niewiele ponad 27 mln mkw., gdy w rekordowych latach 2021-2022 przekraczał 35 mln mkw. 

Na zmniejszenie aktywności najemców wpłynęły takie czynniki, jak niepewność gospodarcza, wyższe stopy procentowe oraz wydłużenie procesu podejmowania decyzji przez firmy. Całkowity popyt netto w pierwszej połowie 2024 roku sięgnął prawie 11 mln mkw. i był o prawie 10% niższy niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Największy udział w powierzchni najmu (bez renegocjacji) w skali całej UE odnotowały Niemcy – ponad 22%. Na kolejnych miejscach uplasowały się Polska (15%) i Francja (12,7%). 

Czytaj więcej

Co trzecia firma transportowa z długami

Dostęp do banków ziemi

Spadek aktywności najemców i deweloperów przełożył się na wzrost ogólnego wskaźnika pustostanów w UE, który na koniec czerwca 2024 roku nieznacznie przekroczył 5%. Wzrosty zaobserwowano na większości analizowanych rynków magazynowych regionu. Najniższym poziomem pustostanów charakteryzowały się Włochy (2%) i Holandia (2,8%), natomiast najwyższe wskaźniki odnotowano w Hiszpanii (9,7%), na Węgrzech (8,5%) i w Polsce (8,3%). Newmark Polska spodziewa się w kolejnych kwartałach spadku współczynnika pustostanów, zwłaszcza w krajach, w których występuje niedobór dostępnych gruntów pod budowę nowych obiektów magazynowych. 

Savills wskazuje, że planowane zmiany w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym, które mają wejść w życie w 2026 roku, przewidują utworzenie planów ogólnych określających strefy przemysłowe i usługowe, co może ograniczyć podaż nowych terenów pod zabudowę logistyczną. Zmiany te stworzą bardziej przewidywalne warunki dla inwestorów, jednocześnie wymuszając optymalizację istniejących zasobów magazynowych. – Nadal mamy przewagę nad krajami sąsiednimi w Europie Centralnej, jeśli chodzi o dostępność gruntów pod nowe inwestycje produkcyjne, zwłaszcza w Specjalnych Strefach Ekonomicznych. Zmniejsza się jednak ilość działek przygotowanych pod budowę parków logistycznych w rejonach głównych węzłów komunikacyjnych. Dotyczy to w szczególności rejonu Warszawy i Krakowa, a także Gdańska oraz Gdyni (Trójmiasta), gdzie ceny transakcyjne są najwyższe w kraju – zaznacza Land Acquisition Manager, Industrial Agency, Savills Rafał Bochenek.

W Unii Europejskiej notowany jest spadek podaży nowej powierzchni magazynowej, która w pierwszej połowie 2024 roku wyniosła ok. 8 mln mkw., czyli prawie 20% mniej niż w analogicznym okresie rok temu. Niemal 40% tej powierzchni (nowej podaży) nadal czeka na najemców – wylicza Newmark Polska w raporcie „Rynek magazynowo-przemysłowy w Europie, I połowa 2024 r.” – Najwięcej nowych magazynów wybudowano w Polsce – prawie 1,65 mln mkw. Dużą podaż odnotowano również w Holandii i Szwecji, gdzie oddano do użytku odpowiednio 1,1 mln mkw. i 900 tys. mkw. – dodaje dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych w Newmark Polska Jakub Kurek.

Pozostało 90% artykułu
Rynek
REITy napędzą rynek magazynowy
Rynek
Nadchodzi ożywienie na rynku magazynowym
Rynek
Tańszy pieniądz rozrusza rynek magazynowy
Rynek
Logistycy pierwsi do inwestycji
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Rynek
Bezpieczne inwestycje funduszy w mroźnie
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką