Przewoźnicy muszą przygotować się na twardy brexit

Coraz poważniejsza groźba długich kolejek tirów na granicy z Wielką Brytanią.

Publikacja: 11.09.2020 08:13

Przewoźnicy muszą przygotować się na twardy brexit

Foto: logistyka.rp.pl

Propozycja brytyjskiego rządu ustawy o rynku wewnętrznym Wielkiej Brytanii faktycznie przesuwa granicę celną między Wielką Brytanią i Irlandia Północną z Morza Irlandzkiego na granicę lądową pomiędzy Irlandią oraz Irlandią Północną. Towary przewożone z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej będą clone. Jeżeli ładunek zostanie w kraju przeznaczenia, administracja zwróci cło. W przypadku transportu do Irlandii cło nie będzie zwracane.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy powinni wprowadzić dodatki za opóźnienia na brytyjskiej granicy

UE uważa, że oznacza to jednostronne zmiany w zawartej z UE umowie o wyjściu. UE ostrzegła, że zmiany (jeśli wprowadzone) mogą doprowadzić do zerwania rozmów. Bruksela domaga się wycofania brytyjskiej propozycji.

Obserwatorzy oceniają, że szanse na umowę wyjścia wynoszą 50 proc., zaś Bruksela i Londyn toczą właśnie negocjacje. Nadzorująca proces wyjścia z UE Danuta Hubner wydała 10 września oświadczenie w sprawie projektu ustawy o rynku wewnętrznym Wielkiej Brytanii. Wskazała, że projekt łamie międzynarodowe zobowiązania Zjednoczonego Królestwa i jest cyniczny, jako że grozi zatrzymaniem procesu pokojowemu w Irlandii.

Czytaj więcej w: Konkurencja dostawców elektronicznych listów przewozowych przybliża autonomiczny transport

Zerwanie rozmów i twardy brexit oznaczać będą wejście w życie celnych procedur podobnych do stosowanych na granicy unijno-białoruskiej lub unijno—tureckiej. Obie znane są z kolejek ciężarówek. Przejazd będzie możliwy z zastosowaniem karnetów TIR lub unijnego systemu wspólnej procedury tranzytowej. Rząd brytyjski zapewnia, że jest przygotowany na oba systemy.

Branża transportu drogowego szacuje, że w nowych warunkach przychody polskich przewoźników mogą zmaleć o ponad miliard euro. Z 4,5 mln ciężarówek rocznie wjeżdżających na wyspy, co czwarta ma polskie tablice rejestracyjne.

Propozycja brytyjskiego rządu ustawy o rynku wewnętrznym Wielkiej Brytanii faktycznie przesuwa granicę celną między Wielką Brytanią i Irlandia Północną z Morza Irlandzkiego na granicę lądową pomiędzy Irlandią oraz Irlandią Północną. Towary przewożone z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej będą clone. Jeżeli ładunek zostanie w kraju przeznaczenia, administracja zwróci cło. W przypadku transportu do Irlandii cło nie będzie zwracane.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy powinni wprowadzić dodatki za opóźnienia na brytyjskiej granicy

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności