Przewoźnicy muszą przygotować się na twardy brexit

Coraz poważniejsza groźba długich kolejek tirów na granicy z Wielką Brytanią.

Publikacja: 11.09.2020 08:13

Przewoźnicy muszą przygotować się na twardy brexit

Foto: logistyka.rp.pl

Propozycja brytyjskiego rządu ustawy o rynku wewnętrznym Wielkiej Brytanii faktycznie przesuwa granicę celną między Wielką Brytanią i Irlandia Północną z Morza Irlandzkiego na granicę lądową pomiędzy Irlandią oraz Irlandią Północną. Towary przewożone z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej będą clone. Jeżeli ładunek zostanie w kraju przeznaczenia, administracja zwróci cło. W przypadku transportu do Irlandii cło nie będzie zwracane.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy powinni wprowadzić dodatki za opóźnienia na brytyjskiej granicy

UE uważa, że oznacza to jednostronne zmiany w zawartej z UE umowie o wyjściu. UE ostrzegła, że zmiany (jeśli wprowadzone) mogą doprowadzić do zerwania rozmów. Bruksela domaga się wycofania brytyjskiej propozycji.

Obserwatorzy oceniają, że szanse na umowę wyjścia wynoszą 50 proc., zaś Bruksela i Londyn toczą właśnie negocjacje. Nadzorująca proces wyjścia z UE Danuta Hubner wydała 10 września oświadczenie w sprawie projektu ustawy o rynku wewnętrznym Wielkiej Brytanii. Wskazała, że projekt łamie międzynarodowe zobowiązania Zjednoczonego Królestwa i jest cyniczny, jako że grozi zatrzymaniem procesu pokojowemu w Irlandii.

Czytaj więcej w: Konkurencja dostawców elektronicznych listów przewozowych przybliża autonomiczny transport

Zerwanie rozmów i twardy brexit oznaczać będą wejście w życie celnych procedur podobnych do stosowanych na granicy unijno-białoruskiej lub unijno—tureckiej. Obie znane są z kolejek ciężarówek. Przejazd będzie możliwy z zastosowaniem karnetów TIR lub unijnego systemu wspólnej procedury tranzytowej. Rząd brytyjski zapewnia, że jest przygotowany na oba systemy.

Branża transportu drogowego szacuje, że w nowych warunkach przychody polskich przewoźników mogą zmaleć o ponad miliard euro. Z 4,5 mln ciężarówek rocznie wjeżdżających na wyspy, co czwarta ma polskie tablice rejestracyjne.

Propozycja brytyjskiego rządu ustawy o rynku wewnętrznym Wielkiej Brytanii faktycznie przesuwa granicę celną między Wielką Brytanią i Irlandia Północną z Morza Irlandzkiego na granicę lądową pomiędzy Irlandią oraz Irlandią Północną. Towary przewożone z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej będą clone. Jeżeli ładunek zostanie w kraju przeznaczenia, administracja zwróci cło. W przypadku transportu do Irlandii cło nie będzie zwracane.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy powinni wprowadzić dodatki za opóźnienia na brytyjskiej granicy

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach