Propozycja brytyjskiego rządu ustawy o rynku wewnętrznym Wielkiej Brytanii faktycznie przesuwa granicę celną między Wielką Brytanią i Irlandia Północną z Morza Irlandzkiego na granicę lądową pomiędzy Irlandią oraz Irlandią Północną. Towary przewożone z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej będą clone. Jeżeli ładunek zostanie w kraju przeznaczenia, administracja zwróci cło. W przypadku transportu do Irlandii cło nie będzie zwracane.
Czytaj więcej w: Przewoźnicy powinni wprowadzić dodatki za opóźnienia na brytyjskiej granicy
UE uważa, że oznacza to jednostronne zmiany w zawartej z UE umowie o wyjściu. UE ostrzegła, że zmiany (jeśli wprowadzone) mogą doprowadzić do zerwania rozmów. Bruksela domaga się wycofania brytyjskiej propozycji.
Obserwatorzy oceniają, że szanse na umowę wyjścia wynoszą 50 proc., zaś Bruksela i Londyn toczą właśnie negocjacje. Nadzorująca proces wyjścia z UE Danuta Hubner wydała 10 września oświadczenie w sprawie projektu ustawy o rynku wewnętrznym Wielkiej Brytanii. Wskazała, że projekt łamie międzynarodowe zobowiązania Zjednoczonego Królestwa i jest cyniczny, jako że grozi zatrzymaniem procesu pokojowemu w Irlandii.
Czytaj więcej w: Konkurencja dostawców elektronicznych listów przewozowych przybliża autonomiczny transport