Reklama
Rozwiń
Reklama

Holandia znów testuje długie zestawy

Holenderskie władze dopuściły do prób zestawy o długości 32 m.

Publikacja: 23.03.2023 15:27

Holandia znów testuje długie zestawy

Fliegl

Foto: Fliegl

W Holandii ruszają w marcu kolejne próby z 32-metrowymi zestawami. Dostarczą one danych do analizy zagrożeń i korzyści ze stosowania ciągnika z dwoma pełnowymiarowymi naczepami. Próby przeprowadzi Ewals Cargo pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury i Gospodarki Wodnej i zajmującej się rejestracjami pojazdów agencji rządowej RDW. Rząd przerwał pierwszą serię prób w marcu 2022 roku.  

Holenderskie stowarzyszenie przewoźników TLN wskazuje, że 32-metrowe zestawy dopuszczone są w Hiszpanii, Szwecji (od września 2023) i Finlandii. W Finlandii 34-metrowe o dmc do 76 ton od 2019 roku, w 2022 roku te zestawy pokonały ponad 50 mln km, z czego wynika, że jest tam ok. 400 takich pojazdów. 

Czytaj więcej

Postulaty przewoźników trudne do spełnienia

Operatorzy logistyczni wskazują, że połączenie 32-metrowych zestawów z przewozami kolejowymi pozwoli na długich trasach (np. z Niemiec do Hiszpanii) zmniejszyć emisje CO2 o połowę. Przy zastosowaniu na takiej trasie tylko transportu drogowego, emisje CO2 zmaleją o jedną trzecią w stosunku do klasycznego zestawu, mającego 16,5 m długości. 

Włączenie do ruchu takich pojazdów to nie tylko zalety. Holenderscy kierowcy narzekają na gęsty ruch drogowy w Holandii, który potrafi utrudnić jazdę nawet 25,25-metrowym zestawem. Kłopotliwe są ronda wyzwaniem jest także znalezienie miejsca na parkingu. 

Reklama
Reklama

Szwedzi z kolej podkreślają, że ciągniki 4x2 są mało stabilne przy długich zestawach. Szwedzcy specjaliści uważają, że w długich zestawach ciągnik powinien mieć 3 osie. Przepisy wymagają, aby w ruchu międzynarodowym na oś/osie napędzane przypadało co najmniej 25 proc. masy zestawu. 

W Polsce Elmex wypróbował zestawy o długości 25,25 m na drogach Wielkopolski, jeżdżąc pomiędzy fabrykami i magazynami koncernu Volkswagen. Oba podmioty zapewniały, że wyniki były zachęcające, nie zanotowano żadnych incydentów ani trudności. Ministerstwo Infrastruktury i GDDKiA są jednak niechętne tego typu pojazdom. O długie zestawy zabiegają także spedytorzy, Polska Izba Spedycji i Logistyki apeluje od lat o zmianę krajowych regulacji. Nie wykluczone, że w czerwcu Komisja Europejska dopuści 25-metrowe zestawy na wybranych międzynarodowych korytarzach. 

W Holandii ruszają w marcu kolejne próby z 32-metrowymi zestawami. Dostarczą one danych do analizy zagrożeń i korzyści ze stosowania ciągnika z dwoma pełnowymiarowymi naczepami. Próby przeprowadzi Ewals Cargo pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury i Gospodarki Wodnej i zajmującej się rejestracjami pojazdów agencji rządowej RDW. Rząd przerwał pierwszą serię prób w marcu 2022 roku.  

Holenderskie stowarzyszenie przewoźników TLN wskazuje, że 32-metrowe zestawy dopuszczone są w Hiszpanii, Szwecji (od września 2023) i Finlandii. W Finlandii 34-metrowe o dmc do 76 ton od 2019 roku, w 2022 roku te zestawy pokonały ponad 50 mln km, z czego wynika, że jest tam ok. 400 takich pojazdów. 

Reklama
Wizja Przyszłości
Coraz dłuższe ciężarówki na zagranicznych drogach
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Wizja Przyszłości
Biometan zastąpi w ciężarówkach wodór
Wizja Przyszłości
Logistycy w gospodarce obiegu zamkniętego
Wizja Przyszłości
Coraz bliżej do jazdy na turkusowych światłach
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Wizja Przyszłości
Czy dekarbonizacja i ESG są dla logistyki błękitnym oceanem?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama