Holandia znów testuje długie zestawy

Holenderskie władze dopuściły do prób zestawy o długości 32 m.

Publikacja: 23.03.2023 15:27

Holandia znów testuje długie zestawy

Fliegl

Foto: Fliegl

W Holandii ruszają w marcu kolejne próby z 32-metrowymi zestawami. Dostarczą one danych do analizy zagrożeń i korzyści ze stosowania ciągnika z dwoma pełnowymiarowymi naczepami. Próby przeprowadzi Ewals Cargo pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury i Gospodarki Wodnej i zajmującej się rejestracjami pojazdów agencji rządowej RDW. Rząd przerwał pierwszą serię prób w marcu 2022 roku.  

Holenderskie stowarzyszenie przewoźników TLN wskazuje, że 32-metrowe zestawy dopuszczone są w Hiszpanii, Szwecji (od września 2023) i Finlandii. W Finlandii 34-metrowe o dmc do 76 ton od 2019 roku, w 2022 roku te zestawy pokonały ponad 50 mln km, z czego wynika, że jest tam ok. 400 takich pojazdów. 

Czytaj więcej

Postulaty przewoźników trudne do spełnienia

Operatorzy logistyczni wskazują, że połączenie 32-metrowych zestawów z przewozami kolejowymi pozwoli na długich trasach (np. z Niemiec do Hiszpanii) zmniejszyć emisje CO2 o połowę. Przy zastosowaniu na takiej trasie tylko transportu drogowego, emisje CO2 zmaleją o jedną trzecią w stosunku do klasycznego zestawu, mającego 16,5 m długości. 

Włączenie do ruchu takich pojazdów to nie tylko zalety. Holenderscy kierowcy narzekają na gęsty ruch drogowy w Holandii, który potrafi utrudnić jazdę nawet 25,25-metrowym zestawem. Kłopotliwe są ronda wyzwaniem jest także znalezienie miejsca na parkingu. 

Szwedzi z kolej podkreślają, że ciągniki 4x2 są mało stabilne przy długich zestawach. Szwedzcy specjaliści uważają, że w długich zestawach ciągnik powinien mieć 3 osie. Przepisy wymagają, aby w ruchu międzynarodowym na oś/osie napędzane przypadało co najmniej 25 proc. masy zestawu. 

W Polsce Elmex wypróbował zestawy o długości 25,25 m na drogach Wielkopolski, jeżdżąc pomiędzy fabrykami i magazynami koncernu Volkswagen. Oba podmioty zapewniały, że wyniki były zachęcające, nie zanotowano żadnych incydentów ani trudności. Ministerstwo Infrastruktury i GDDKiA są jednak niechętne tego typu pojazdom. O długie zestawy zabiegają także spedytorzy, Polska Izba Spedycji i Logistyki apeluje od lat o zmianę krajowych regulacji. Nie wykluczone, że w czerwcu Komisja Europejska dopuści 25-metrowe zestawy na wybranych międzynarodowych korytarzach. 

W Holandii ruszają w marcu kolejne próby z 32-metrowymi zestawami. Dostarczą one danych do analizy zagrożeń i korzyści ze stosowania ciągnika z dwoma pełnowymiarowymi naczepami. Próby przeprowadzi Ewals Cargo pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury i Gospodarki Wodnej i zajmującej się rejestracjami pojazdów agencji rządowej RDW. Rząd przerwał pierwszą serię prób w marcu 2022 roku.  

Holenderskie stowarzyszenie przewoźników TLN wskazuje, że 32-metrowe zestawy dopuszczone są w Hiszpanii, Szwecji (od września 2023) i Finlandii. W Finlandii 34-metrowe o dmc do 76 ton od 2019 roku, w 2022 roku te zestawy pokonały ponad 50 mln km, z czego wynika, że jest tam ok. 400 takich pojazdów. 

Wizja Przyszłości
Coraz dłuższe ciężarówki na zagranicznych drogach
Wizja Przyszłości
Biometan zastąpi w ciężarówkach wodór
Wizja Przyszłości
Logistycy w gospodarce obiegu zamkniętego
Wizja Przyszłości
Coraz bliżej do jazdy na turkusowych światłach
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Wizja Przyszłości
Czy dekarbonizacja i ESG są dla logistyki błękitnym oceanem?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką