W Holandii ruszają w marcu kolejne próby z 32-metrowymi zestawami. Dostarczą one danych do analizy zagrożeń i korzyści ze stosowania ciągnika z dwoma pełnowymiarowymi naczepami. Próby przeprowadzi Ewals Cargo pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury i Gospodarki Wodnej i zajmującej się rejestracjami pojazdów agencji rządowej RDW. Rząd przerwał pierwszą serię prób w marcu 2022 roku.
Holenderskie stowarzyszenie przewoźników TLN wskazuje, że 32-metrowe zestawy dopuszczone są w Hiszpanii, Szwecji (od września 2023) i Finlandii. W Finlandii 34-metrowe o dmc do 76 ton od 2019 roku, w 2022 roku te zestawy pokonały ponad 50 mln km, z czego wynika, że jest tam ok. 400 takich pojazdów.
Czytaj więcej
Przewoźnicy grożą kolejnym, tym razem ogólnopolskim protestem i domagają się reakcji rządu.
Operatorzy logistyczni wskazują, że połączenie 32-metrowych zestawów z przewozami kolejowymi pozwoli na długich trasach (np. z Niemiec do Hiszpanii) zmniejszyć emisje CO2 o połowę. Przy zastosowaniu na takiej trasie tylko transportu drogowego, emisje CO2 zmaleją o jedną trzecią w stosunku do klasycznego zestawu, mającego 16,5 m długości.
Włączenie do ruchu takich pojazdów to nie tylko zalety. Holenderscy kierowcy narzekają na gęsty ruch drogowy w Holandii, który potrafi utrudnić jazdę nawet 25,25-metrowym zestawem. Kłopotliwe są ronda wyzwaniem jest także znalezienie miejsca na parkingu.