Coraz dłuższe ciężarówki na zagranicznych drogach

Przemysł i spedytorzy domagają się dopuszczenia do ruchu w Polsce długich zestawów. Ministerstwo Infrastruktury nie mówi „nie”.

Publikacja: 02.11.2024 21:04

Coraz dłuższe ciężarówki na zagranicznych drogach

Foto: Qube

Parlament Europejski potwierdził, że będzie kontynuował prace nad dopuszczeniem w ruchu międzynarodowym długi zestawów (mierzących 25,25 m). Ministerstwo Infrastruktury nie wyklucza, że będzie chciało przyjrzeć się sprawie wykorzystania takich zestawów na polskich drogach. 

Podczas sejmowej komisji infrastruktury 9 października zastępczyni dyrektor Departamentu Transportu MI przyznała, że resort dostrzega korzyści z wprowadzenia do użytku takich zestawów i nie wyklucza rozpoczęcia prób na wybranych drogach publicznych przez wytypowane podmioty transportowe. – Niestety nie potrafiła podać terminu rozpoczęcia prób – zaznacza wiceprzewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Jerzy Gębski. 

Czytaj więcej

Ekol w ostatniej chwili postawił na samodzielność

PISiL wystąpił z inicjatywą pokazu dla MI jazdy długich zestawów. Miały dobyć się w 2024 roku, ale resort nie potrafił wskazać dogodnego terminu i pokaz został przeniesiony na wiosnę. PISiL zamierza zaprosić na jazdy próbne przedstawicieli GITD, GDDKiA, Instytutu badawczego Dróg i Mostów. 

Coraz dłuższe

Polska administracja zastanawia się nad nowymi wymiarami ciężarówek, tymczasem Czechy, Hiszpania, Holandia, Niemcy od lat pozwalają na użytkowanie takich aut na wybranej sieci drogowej. W Polsce Elmex na zlecenie Volkswagena dokonał próbnego przejazdu 25,25-metrowym zestawem z zadowalającymi rezultatami. Okazało się, że do wszystkich fabryk i magazynów położonych w Polsce dojazd był niekłopotliwy. 

Resort infrastruktury od lat nie może zdecydować się na rozpoczęcie prób długi zestawów, które są tańsze w użytkowaniu od klasycznych tirów. Dwa zestawy o długości 25,25 m zstępują trzy klasyczne zestawy, które mogą mierzyć do 18,75 m. 

Tymczasem przemysł przetwórczy i spedytorzy sięgają jeszcze większych oszczędności w transporcie. Od 2020 roku zestaw o długości 34 m i dmc 98 ton wozi autostradą E20 zrębki drzewne z tartaku do odległej o 20 km elektrowni. Operator podał, że oszczędność w zużyciu paliwa wynosi 30 proc. 

Wreszcie po dekadzie badań i prób, szwedzka administracja drogowa zgodziła się, aby od 1 grudnia 2023 roku po wybranych szwedzkich drogach (łącznie z miejskimi) jeździły zestawy o długości 34,5 m. Drogi dla długich zestawów otworzyło w tym samym czasie 160 gmin. W sumie sieć mierzy 700 km dróg krajowych i 240 km dróg niższej kategorii. 

Czytaj więcej

Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy

Według obliczeń Szwedzkiego Urzędu Transportu długie zestawy mogą zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 4–6 procent. Dla właściciela samochodów dłuższe zestawy to także oszczędność. Spalanie jest mniejsze o 20 proc. w stosunku do zestawów o długości 25,25 m i nawet o 40 proc. w stosunku do zestawów mierzących 18,75 m. 

Piętrowo też można

Australia słynie z bardzo długich zestawów, jednak nawet tam nie mogą być zbyt długie, szczególnie w portach, gdzie miejsce jest ograniczone. Jeden z większych australijskich operatorów logistycznych, spółka Qube (3,5 mld dol. australijskich obrotu w 2023 roku, ponad 200 lokalizacji o łącznej powierzchni składowej i przeładunkowej 800 tys. m kw.) rozpoczęła próby pociągów drogowych przewożących kontenery ładowane piętrowo. 

Naczepa, opracowana przez Qube wraz z O’Phee Trailers i Drake Group, może przewozić do dwunastu pustych kontenerów ułożonych w podwójnych stosach i została przetestowana na trasie w porcie w Brisbane. Zestaw mieści się w limicie 7 m wysokości. 

Czytaj więcej

Politycy powinni ułatwić delegowanie pracowników

W próbach uczestniczą Krajowy Organ Regulacyjny ds. Pojazdów Ciężkich, port w Brisbane i Australijska Rada ds. Badań Drogowych. Wynikiem zainteresowani są duzi nadawcy ładunków, w  tym producenci mebli. 

Parlament Europejski potwierdził, że będzie kontynuował prace nad dopuszczeniem w ruchu międzynarodowym długi zestawów (mierzących 25,25 m). Ministerstwo Infrastruktury nie wyklucza, że będzie chciało przyjrzeć się sprawie wykorzystania takich zestawów na polskich drogach. 

Podczas sejmowej komisji infrastruktury 9 października zastępczyni dyrektor Departamentu Transportu MI przyznała, że resort dostrzega korzyści z wprowadzenia do użytku takich zestawów i nie wyklucza rozpoczęcia prób na wybranych drogach publicznych przez wytypowane podmioty transportowe. – Niestety nie potrafiła podać terminu rozpoczęcia prób – zaznacza wiceprzewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Jerzy Gębski. 

Pozostało 85% artykułu
Wizja Przyszłości
Biometan zastąpi w ciężarówkach wodór
Wizja Przyszłości
Logistycy w gospodarce obiegu zamkniętego
Wizja Przyszłości
Coraz bliżej do jazdy na turkusowych światłach
Wizja Przyszłości
Czy dekarbonizacja i ESG są dla logistyki błękitnym oceanem?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Wizja Przyszłości
Nadchodzą próby autonomicznych aut w miastach