Biometan zastąpi w ciężarówkach wodór

W Polsce powstają biometanownie, z których gaz posłuży do zasilenia samochodów ciężarowych. Biogaz pozwoli zastąpić jedną trzecią importowanego gazu ziemnego, tanio jednak nie będzie.

Publikacja: 22.10.2024 11:12

Biometan zastąpi w ciężarówkach wodór

Foto: Scania Polska

Auta tankują LNG, jednak przyszłością może być bio-LNG, który pozwoli uzyskać nawet ujemne emisje CO2. Na stację E-Logis z Grupy Elmex w Rzepinie zajechała 9 września pierwsza dostawa skroplonego biometanu z Holandii. – Dokąd nie będzie wodoru, bioLNG zapewni zeroemisyjny dalekodystansowy transport – przekonuje prezes firmy Metansystem Robert Zajkowski. 

Drogi biogaz

Cena bioLNG jest wyższa od zwykłego LNG o ok. 1,50 z netto, więc tankowanie bioLNG nie będzie usługą ogólnodostępną. W takie biopaliwo mogą się zaopatrzyć firmy, które podpiszą ze stacją umowę na odbiór określonych ilości biometanu. 

Cena gazu ziemnego w Polsce (stan na 21 X) na TGE to 191 zł / MWh (44,25 euro). Na holenderskiej giełdzie TTF jest to dzisiaj 40 euro / MWh. Są to ceny znacznie niższe od rekordowych z 3 kwartału 2022 roku, gdy wg. Urzędu Regulacji Energetyki sięgały średnio 887 zł / MWh. 

Czytaj więcej

Zabrakło ciężarówek, ale do poprawy w branży transportu drogowego daleko

Paweł Węcłowski prezes zarządu Sobanscy Energy zaznacza, że cena gwarancji pochodzenia biometanu „zeroemisyjnego" na giełdzie w Holandii lub Danii to 15 - 20 euro / MWh. – Po dodaniu ceny TTF uzyskujemy razem 55 - 60 euro / MWh czyli 25 % do 35 % więcej aniżeli gazu ziemnego. Natomiast biometan o tzw. „ujemnej emisji” kosztuje dodatkowo 60 - 64 euro (ponad TTF), czyli razem 100 - 105 euro / MWh, a więc ok. 230 % więcej aniżeli gaz ziemny. Premia za skroplenie może wynosić 5 do 10 % ceny. To są oczywiście ceny orientacyjne oparte na cenach giełdowych i nie odzwierciedlają rzeczywistych transakcji – zastrzega Węcłowski. 

UTA podaje, że koszt kilograma LNG (w Niemczech, po datacjach związanych z redukcją CO2) wynosi ok. 85 centów. Czterdziestotonowa ciężarówka zużywa ok. 25 kg LNG / 100 km, czyli do 150 kg dziennie. Na stacji w Śremie za kilogram LNG trzeba zapłacić 5,99 zł, ale w okresie rekordowych cen gazu, kilogram kosztował 14 zł. 

Grupa Orlen uważa, że rozwój rynku biometanu i wzrost liczby stacji do tankowania bioLNG/bioCNG zwiększy dostępność tych biopaliw dla odbiorców końcowych. 

W biogazowniach rolniczych produkowany jest biogaz o zawartości ok. 55% metanu. Po oczyszczeniu w specjalnych modułach powstaje z niego biometan o zwartość ok. 98% metanu, co odpowiada parametrom gazu ziemnego. 

Czytaj więcej

ESG poniżej zera

Niestabilne ceny gazowego paliwa sprawiają, że liczba samochodów ciężarowych na gaz rośnie powoli. Na koniec września 2024 roku w rejestrach znajdowały się 2962 samochody ciężarowe na LNG, o dmc pow. 3,5 tony, wynika z danych Polskiego Zawiązku Przemysłu Motoryzacyjnego. Na koniec 2021 roku takich pojazdów było 2308.

Produkcja biogazu w Polsce

Stacja w Rzepinie jest jedyną z 25 stacji tankowania LNG w Polsce, na której można zatankować biometan. Jest on produkowany także w Polsce, a potencjał sięga 8-10 mld m3 metanu, gdy w 2023 roku zużycie gazu ziemnego wyniosło 17 mld m3. URE podliczył, że na koniec 2023 roku w Polsce działało 388 biogazowni, o 42 więcej niż rok wcześniej. 

Polska Grupa Biogazowa (należąca do TotalEnergies) uruchomiła swoją najnowszą 19-tą inwestycję w miejscowości Bagdad w województwie wielkopolskim. Rocznie będzie produkować 8,3 GWh energii elektrycznej i 8 GWh ciepła, co pozwala na zasilenie 3 tysięcy gospodarstw domowych. 

W czwartym kwartale br. Polska Grupa Biogazowa planuje także otwarcie kolejnej biogazowni, tym razem w Półwsi. Dzięki nowym instalacjom liczba eksploatowanych biogazowni PGB wzrośnie do 20, a ich łączna moc wyniesie 21 MW. – Na etapie zaawansowanych prac jest około 50 projektów, a kolejne kilkadziesiąt znajduje się w fazie planowania. Obecnie, we wszystkich swoich biogazowniach PGB produkuje 0,4 TWh energii rocznie – podlicza zastępca dyrektora generalnego Polskiej Grupy Biogazowej Sabine Dujacquier. 

Czytaj więcej

Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?

W nowe technologie inwestuje także kapitał krajowy. Grupa Orlen nabyła w 2021 roku działki w Głąbowie i przejęła rozpoczętą na nich budowę biogazowni rolniczej. Pierwsza w Grupie Orlen biometanownia będzie produkowała ok. 7 mln m3 biometanu rocznie. Koncern zapewnia, że prace przy jej budowie przebiegają bez zakłóceń i zgodnie z zapowiedziami powinna ona zostać uruchomiona w pierwszym półroczu 2025 roku. Nieruchomości w Głąbowie są dobrze zlokalizowane z punktu widzenia dostępności substratów niezbędnych do produkcji biogazu. 

Spółka Sobanscy Energy uruchamia projekt biogazowni w Klęcinie koło Słupska. Zapotrzebowanie roczne na substrat wyniesie 90 tys. ton, a zdolność produkcyjna sięgnie 12,6 mln Nm3 biogazu o zawartości 61 % metanu. – Na produkcję energii elektrycznej i cieplnej na potrzeby własne instalacji zużywamy 4,35 mln Nm3 biogazu, pozostałe 8, 23 mln Nm3 biogazu uzdatniamy do biometanu i otrzymujemy w tym biometanu po uzdatnieniu ok. 5 mln Nm3 – podlicza prezes Sobanscy Energy. 

Szacuje, że ok. 35 % biogazu zostanie zużyte na potrzeby własne. – Z wyprodukowanego bioLNG na własne potrzeby transportowe zużywamy ok. 115 000 Nm3 biometanu (1250 MWh). Dotyczy transportu substratów do produkcji biometanu i pofermentu do rolników. Dzięki temu, że transport na potrzeby biometanowni będzie wykonywany samochodami gazowymi zużywającymi wyprodukowane bioLNG, uzyskamy większą redukcję CO2 dla produktu finalnego – podkreśla Węcłowski. 

Biogazownia najpierw uruchomi produkcję biogazu i energii elektrycznej i cieplnej z tego biogazu, a następnie biometanu w formie skroplonej w odstępie 1 - 2 miesięcy. 

Dopłaty i regulacje niezbędne

Branża biogazowa podkreśla, że szybki rozwój sektora biogazu i biometanu uzależniony jest jednak w dużym stopniu od uwarunkowań prawnych i finansowych. – Liczymy, że w najbliższych miesiącach wejdzie w życie zapowiadany system wsparcia dla instalacji biometanowych o mocy powyżej 1 MW. W naszej opinii bardziej efektywne jest wykorzystanie biogazu poprzez wytwarzanie biometanu i głównie w tym kierunku idą nasze plany inwestycyjne – uważa Dujacquier.

Czytaj więcej

Jak branża TSL ma raportować ESG?

Także Zajkowski podkreśla, że bez wsparcia dla budowy instalacji oczyszczenia biogazu, programy są nieopłacalne. 

Grupa Orlen tłumaczy, że realizacja programu biogazowo – biometanowego będzie miała duże znaczenie dla spełnienia Narodowego Celu Wskaźnikowego. 

Auta tankują LNG, jednak przyszłością może być bio-LNG, który pozwoli uzyskać nawet ujemne emisje CO2. Na stację E-Logis z Grupy Elmex w Rzepinie zajechała 9 września pierwsza dostawa skroplonego biometanu z Holandii. – Dokąd nie będzie wodoru, bioLNG zapewni zeroemisyjny dalekodystansowy transport – przekonuje prezes firmy Metansystem Robert Zajkowski. 

Drogi biogaz

Pozostało 95% artykułu
Wizja Przyszłości
Coraz dłuższe ciężarówki na zagranicznych drogach
Wizja Przyszłości
Logistycy w gospodarce obiegu zamkniętego
Wizja Przyszłości
Coraz bliżej do jazdy na turkusowych światłach
Wizja Przyszłości
Czy dekarbonizacja i ESG są dla logistyki błękitnym oceanem?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Wizja Przyszłości
Nadchodzą próby autonomicznych aut w miastach