Zabrakło ciężarówek, ale do poprawy w branży transportu drogowego daleko

Brakuje samochodów do podjęcia ładunków, nieco wzrosły stawki, ale przewoźnicy samochodowi uważają, że branży nadal grożą masowe upadłości.

Publikacja: 21.10.2024 14:47

Zabrakło ciężarówek, ale do poprawy w branży transportu drogowego daleko

GDDKiA

Foto: GDDKiA

W jesiennym szczycie przewozowym na rynku brakuje ciężarówek, ceny frachtów na rynku bieżącym wzrosły o 15-20 proc., poprawiły się nawet nieco nastroje wśród przewoźników, po pierwszych dziesięciu dniach października rejestracja samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony wzrosły do 550 sztuk, o 64 proc. więcej niż w sierpniu, podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Sytuacja branży nadal zła

Mimo to Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych alarmuje, że notowana jest rekordowa ilość upadłości oraz zawieszania działalności gospodarczych. – Już idą w setki, restrukturyzacji jest coraz więcej, widzimy po naszych członkach stowarzyszenia, że firmy znikają. Największe problemy mają małe firmy transportowe – wskazuje prezes ZSPD Dariusz Matulewicz.

Czytaj więcej

Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?

Jego słowa potwierdza windykator, Małgorzata Marczulewska. – Branża transportowa jest obecnie sektorem gospodarki, który najczęściej jest obiektem windykacji. Pod tym kątem wyprzedzono już handel, gastronomię czy budownictwo – wymienia Marczulewska. 

Natomiast prezes ZSPD przyznaje, że chętnych do prowadzenia transportów jest mniej niż zleceń. – Sytuacja jest trudna i wymaga interwencji ze strony rządzących. Rządzący nawet nie kryją, że nic nie zrobią. W tym momencie żadna pomoc nie wchodzi w grę, nawet w temacie składek ZUS czy opłat za tachografy. Jest to dla naszej branży bardzo rozczarowujące – ocenia Matulewicz.

Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk przyznaje, że sytuacja jest trudna dla całego sektora TSL, a dotychczasowe apele do Rządu i Ministerstwa Infrastruktury, a także do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. – Nie zamierzamy odpuścić tego tematu i Północna Izba Gospodarcza nadal będzie rozmawiać z politykami na temat sytuacji zachodniopomorskich przewoźników drogowych. Nasza regionalna gospodarka nie może pozwolić sobie na osłabienie tej części działalności w regionie. Mamy dużo firm transportowych, mamy potencjał rozwijania logistyki w regionie, a to, co się dzieje z transportem drogowym na całym świecie mocno nas dotyka. Apelujemy do polityków, by zajęli się tym tematem – mówi Hanna Mojsiuk.

Perspektywy niepokoją

Jednak prognozy makroekonomiczne nie są zachęcające. Wrzesień przyniósł słabsze od oczekiwań analityków PKO Research wyniki z przemysłu i budownictwa. Produkcja przemysłowa spadła o 0,3% r/r, po spadku o 1,2% r/r w sierpniu. W dalszym ciągu w przemyśle dominują raczej pesymistyczne sygnały (m. in. słabość segmentu eksportowego i wpływ mocniejszego złotego), które stopniowo powinny jednak ustępować. 

Czytaj więcej

ESG poniżej zera

Budownictwo od początku roku jest pod negatywnym wpływem okresu przejściowego między unijnymi perspektywami finansowymi, spadku inwestycji prywatnych i dekoniunktury w budownictwie mieszkaniowym - we wrześniu produkcja budowlana spadła o 9% r/r vs 9,6% r/r w sierpniu. Wrześniowe dane, w przeciwieństwie do poprzednich miesięcy, nie były zaburzone przez efekty kalendarzowe.

Odczyt Barometru EFL na IV kwartał br. wyniósł 50,6 pkt. i jest o 0,6 pkt. niższy w porównaniu do poprzedniego kwartału i 0,2 pkt. niższy w ujęciu rocznym. Jest to drugi spadek wskaźnika z rzędu i najniższy wynik w całym roku. Na niższy wynik wpłynęły słabsze nastroje inwestycyjne – 73% firm planuje utrzymać lub zwiększyć nakłady inwestycyjne, podczas gdy w poprzednim kwartale taki plan miało 89% zapytanych. 

W październiku oczekiwania analityków i inwestorów co do wzrostu gospodarczego Niemiec poprawiły się (po 3 miesiącach gwałtownych spadków), a indeks prognoz ZEW wzrósł do 13,1 pkt. z 3,6 pkt. we wrześniu, wskazują specjaliści PKO Research. Optymizm wspierała perspektywa kolejnych obniżek stóp EBC. Jednocześnie wskaźnik ocen bieżących obniżył się w okolice historycznych minimów (z 2009 i 2019).

Czytaj więcej

Jak branża TSL ma raportować ESG?

Jednak poprawa oczekiwań w indeksie ZEW nie współgra z prognozami rynkowymi, które ostatnio są rewidowane w dół. Analitycy ankietowani przez Bloomberg spodziewają się spadku PKB w Niemczech w trzecim kwartale 24 o 0,1% i stagnacji w całym roku. Prognozy rządowe (z października) są nawet bardziej pesymistyczne, zakładają spadek PKB w 2024 o 0,2% r/r (rewizja z +0,3% r/r).  Na razie nie widać dużego przełożenia na nastroje zewnętrznych informacji gospodarczych dotyczących spowolnienia w Niemczech czy w konkretnych branżach jak motoryzacja, ale spodziewam się, że w kolejnych odczytach Barometru już to zobaczymy – przewiduje prezes zarządu EFL Radosław Woźniak. 

W jesiennym szczycie przewozowym na rynku brakuje ciężarówek, ceny frachtów na rynku bieżącym wzrosły o 15-20 proc., poprawiły się nawet nieco nastroje wśród przewoźników, po pierwszych dziesięciu dniach października rejestracja samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony wzrosły do 550 sztuk, o 64 proc. więcej niż w sierpniu, podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Sytuacja branży nadal zła

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście