Chociaż środowisko miejskie należy do najtrudniejszych dla autonomicznych pojazdów, to z raportu International Transport Forum (dawna Konferencja Ministrów Transportu) wynika, że technologia autonomicznych pojazdów (AV) umożliwia zautomatyzowane usługi transportu miejskiego bez kierowcy.
Formy automatyzacji mogą być różne: od regularnych usług autobusowych, usług transportu publicznego na żądanie, przejazdów na żądanie (robotaksówki) po bezzałogowe pojazdy dostawcze.
Czytaj więcej
Komisja Europejska przewiduje, że już za niecałą dekadę ładowarki dla ciężarówek staną przy głównych drogach co 60 km. Dla przemysłu to jednak mglista perspektywa.
Takie usługi mają inną charakterystykę operacyjną i strukturę kosztów niż istniejące oferty, należy również wziąć pod uwagę nowe zagrożenia wynikające z zastosowania sztucznej inteligencji (SI).
Jeśli prywatne AV staną się powszechne zanim popularne staną się usługi wykorzystujące AV, te drugie będą miały trudności z konkurowaniem z tymi pierwszymi. W rezultacie dominacja prywatnych AV może pogorszyć zatłoczenie i warunki życia w miastach. Z drugiej strony, jeżeli usługi oparte na AV będą aktywnie wprowadzane w celu przekształcenia transportu miejskiego w system oparty na usługach, który nie wykorzystuje aut prywatnych, wystąpiłyby różne pozytywne skutki. Aby tak się stało, konieczne jest aktywne wsparcie rządowe w postaci dobrze zaprojektowanych ram regulacyjnych dla usług wykorzystujących AV.