Sieci kurierskie przed logistycznym boomem rynku wtórnego

Od logistyki zwrotnej tylko krok do odzysku opakowań i logistyki materiałów do recyklingu. Sieci KEP przygotowują się do nowej roli.

Publikacja: 23.06.2023 13:40

Sieci kurierskie przed logistycznym boomem rynku wtórnego

Foto: Instytut Łukasiewicz - PIT

Raport Last Mile Experts podkreśla, że konsumenci coraz częściej wybierają rynek wtórny (C2C), o czym świadczy wzrost sprzedaży takich platform jak Vinted, OLX lub eBay. Raport wskazuje, że 70 proc. klientów badanych przez DPD używa platform C2C. 

Wartości rynku C2C z 75 mld euro w 2021 roku do spodziewanych 120 mld w 2025 roku. Udział handlu używanymi rzeczami w e-commerce wzrośnie z 10 do 14 proc. 

Opakowania na wiele cykli

Wraz używanymi rzeczami rośnie zainteresowanie opakowaniami zwrotnymi dla branży KEP. Choć producenci opakowań tekturowych zapewniają o sięgającym 90 proc. odzysku tektury falistej, unijna regulacja o opakowaniach i ich powtórnym użytkowaniu (Packaging and Packaging Waste Regulation, PPWR) faworyzuje opakowania plastikowe, uważa przemysł tektury falistej. 

InPost dwa lata temu wprowadził tekturowe opakowania wielokrotnego użytku, a pilotaż prowadził z Modivo. – Projekt przyjmuje się wolniej od założeń. Wielu klientów uznało, że opakowania są tak dobrej jakości, że zostawiają je dla siebie – tłumaczy prezes InPost Rafał Brzoska. 

Dodaje, że projekt jest kontynuowany i dołączają do niego kolejne sklepy internetowe. – Opakowania, które są przystosowane do 10 cykli, udostępniamy w formule dowolnego brandingu – wyjaśnia Brzoska. 

Z mentalnością kupujących zmierzy się także projekt e-Pack, czyli inteligentna paczka, opracowana przez specjalistów Centrum Logistyki i Nowoczesnych Technologii w Łukasiewicz – PIT. 

Z zewnątrz e-Pack wygląda jak składane plastikowe pudełko, zamykane od góry. Różnica, jaką można dostrzec na pierwszy rzut oka, to elektroniczna etykieta i mały panel fotowoltaiczny na jednej ze ścian bocznych. Więcej niespodzianek kryje się we wnętrzu. Jest ono wyposażone w wiele sensorów, które monitorują stan przesyłki. Jednym z nich jest akcelerometr, który wykrywa przeciążenia i uszkodzenia produktu. Są też czujniki wilgotności i temperatury, więc wiadomo na przykład, czy do paczki nie dostała się woda albo czy nie została przekroczona temperatura przechowywania produktów w niej przewożonych. 

Wiadomo kiedy paczka została otwarta, ponieważ każdy e-Pack jest zabezpieczony blokadą elektroniczną, otwieraną za pomocą specjalnej aplikacji w telefonie komórkowym. Do wnętrza e-Packa jest też przytwierdzona specjalna siatka, która zabezpiecza zawartość przed przemieszczaniem się w pudełku. Nie są potrzebne zatem dodatkowe wypełniacze. Gabarytami jest dostosowany do skrytek w automatach paczkowych.

Wraz z e-Packiem będzie można zwrócić zakupiony towar. Nie trzeba będzie drukować nowej etykiety – po wpisaniu zwrotu w aplikacji uaktualnione dane pojawią się na ekranie paczki. Elektroniczna etykieta wykorzystuje znany z czytników książek e-papier (jest więc energooszczędna, bo gdy się wyświetla, nie pobiera jej w ogóle), oszczędza też czas i materiały do drukowania naklejek. Łatwo ją za to przeprogramować. 

Rewolucja na rynku kurierskim

Twórcy e-Pack szacują, że może być używany przez ponad pięć lat. Ma konstrukcję modułową, więc jego poszczególne elementy można naprawiać i wymieniać. – Stopień zaawansowania, możliwość kontrolowania stanu i lokalizacji przesyłki, uproszczenie procesów logistycznych – to wszystko sprawia, że możemy mówić o rewolucji na rynku kurierskim – podkreśla dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego Arkadiusz Kawa. 

Instytut planuje wyprodukować w pilotażu 50 tys. e-Packów i zaoferować je e-sklepom. 

Sieci KEP pomogą także w zbieraniu materiałów do odzysku. Niedawno InPost ogłosił porozumienie z TerraCycle, otwierając sieć ponad 4 tys. paczkomatów dla zbiórki zużytych plastikowych przedmiotów i opakowań. W Europie od 2018 roku obowiązują przepisy wymagające selektywnej zbiórki opakowań plastikowych. Komisja Europejska szacuje, że tylko na rynku znajduje się 20 mln plastiku w formie opakowań i różnych wyrobów. 

Raport Last Mile Experts podkreśla, że konsumenci coraz częściej wybierają rynek wtórny (C2C), o czym świadczy wzrost sprzedaży takich platform jak Vinted, OLX lub eBay. Raport wskazuje, że 70 proc. klientów badanych przez DPD używa platform C2C. 

Wartości rynku C2C z 75 mld euro w 2021 roku do spodziewanych 120 mld w 2025 roku. Udział handlu używanymi rzeczami w e-commerce wzrośnie z 10 do 14 proc. 

Pozostało 88% artykułu
Wizja Przyszłości
Czy dekarbonizacja i ESG są dla logistyki błękitnym oceanem?
Wizja Przyszłości
Nadchodzą próby autonomicznych aut w miastach
Wizja Przyszłości
Wkrótce homologację uzyska pierwsza polska wodorowa lokomotywa
Wizja Przyszłości
Holandia znów testuje długie zestawy
Wizja Przyszłości
Autonomiczne ciężarówki Daimlera będą miały lepsze „oczy”
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił