Po stronie słowackiej wniosek będzie obejmował dokumentację techniczną dla przygranicznego odcinka granica – Hunkovce, ok. 8 km.
Koordynatorem wniosku będzie strona polska (GDDKiA).
Na lata 2021-2027 Unia przygotowała instrument finansowy „Łącząc Europę” CEF 2.0, z którego Polsce ma przypaść 2,9 mld euro (w latach 2014-2020 było to 4,14 mld euro). Pierwszy konkurs z nowego CEF ma zostać ogłoszony we wrześniu br.
Via Carpatia biegnie z Polski dalej na południe, od granicy ze Słowacją i przez Węgry do granicy z Rumunią. W przebiegu na terytorium Węgier: Tornyosnémeti – Miszkolc – Debreczyn – granica z Rumunią trasa liczy 229 km. Cały węgierski odcinek jest na ukończeniu. W 2007 roku został oddany do użytkowania 110-kilometrowy odcinek autostrad M30 i M35 prowadzący od Miszkolca do Debreczyna. W styczniu 2018 r. otwarto obwodnicę Debreczyna. Odcinek autostrady M4 od Debreczyna do węgiersko-rumuńskiego przejścia granicznego (w kierunku Oradei) został oddany do użytku w 2020 roku. W styczniu 2018 r. otwarto 1,8 km odcinek autostrady M30 przy granicy ze Słowacją.
Trwają prace budowlane 65-kilometrowego odcinka autostrady M30 Tornyosnémeti – Miszkolc, łączącego Węgry ze Słowacją. Planowane ukończenie budowy ostatniego odcinka to IV kwartał 2021 rok (dokładny termin zostanie wkrótce podany przez Węgry).
Via Carpatia (S19) jest odpowiednikiem drogi S3 w zachodniej części Polski. Ponieważ łączy kraje nadbałtyckie z południem Europy budzi protesty na Wybrzeżu. Krytycy zarzucają, że budowana w Polsce dogra ułatwi ekspansję portom litewskim.