W przewozach do Wielkiej Brytanii znikają uproszczenia celne

Odbudowuje się rynek przewozów do Wielkiej Brytanii, ale nadchodzą nowe wymogi administracyjne.

Publikacja: 22.11.2021 09:57

W przewozach do Wielkiej Brytanii znikają uproszczenia celne

Foto: Port Dover

Port w Dover znów jest pełen ciężarówek. Dziennie przejeżdża przez terminale promowe do 10 tys. ciężkich pojazdów. Wymiana handlowa z Wielką Brytanią, po spowolnieniu na początku roku, w wyniku Brexitu ale także obostrzeń Covid-19, zaczyna łapać oddech. – W ostatnim czasie widzimy wzrost zleceń na tym kierunku, zarówno w eksporcie jak i imporcie. Największe obawy klientów wciąż budzą jednak bariery administracyjne i zmiany w przepisach celnych związane z Brexitem, często ogłaszane z niewielkim wyprzedzeniem, co utrudnia planowanie procesów transportowych i łańcuchów dostaw – zauważa specjalista spedycji i obsługi klienta, Go Logis Joanna Jędruchniewicz-Wieczerza. 

Jednym z największych wyzwań w organizacji transportów z Wielkiej Brytanii wciąż pozostają kwestie związane z obsługą i nowymi procedurami celnymi. – Wykorzystanie procedury T1 jest możliwe dzięki podpisaniu przez nas umowy z operatorem, który, ze względu na wymagane zabezpieczenie finansowe, może świadczyć tego typu usługi – wyjaśnia Kamila Romaniuk, specjalista spedycji i obsługi klienta, Go Logis. 

Zastosowanie procedury T1 przynosi konkretne korzyści importerom, co wiąże się z zawieszeniem należności celnych i innych opłat aż do momentu przetransportowania ich towarów z Wielkiej Brytanii do miejsca dostawy na terenie UE.   

Wielka Brytania jest także krajem tranzytowym dla drogowych dostaw drobnicowych, organizowanych przez Go Logis z Polski do Irlandii. Do tego kraju spedytor realizuje przewozy specjalne w temperaturze kontrolowanej, ładunków niebezpiecznych ADR (wszystkie klasy, z wyłączeniem klasy 2 i 7) oraz wyrobów akcyzowych, wytwarzanych na bazie alkoholu. 

Spedytorzy Go Logis organizują dostawy w eksporcie do Irlandii przez UK w procedurze tranzytowej T2, stosowanej dla towarów pochodzących z Unii Europejskiej i dużym zabezpieczeniu celnym. Procedura T2, ze względu na koszty i wysokie ryzyko kar, w przypadku nieprawidłowego jej zamknięcia w kraju docelowym, jest wciąż rzadko wykorzystywana przez polskie firmy spedycyjne. 

W Polsce gwarantem dla systemu WPT (wykorzystuje zgłoszenia tranzytowe T1/T2) jest m.in. ZMPD. Zastępca dyrektora Departament Transportu ZMPD Joanna Popiołek wskazuje, że rośnie zainteresowanie zgłoszeniami tranzytowymi. W trzecim kwartale tego roku ZMPD zrealizowała blisko 1,5 tys. zgłoszeń tranzytowych, niemal 50 proc. więcej niż w pierwszym kwartale br.. – Październik był najlepszym miesiącem w projekcie, który trwa od 10 miesięcy – podkreśla Popiołek. 

Przypomina, że po Nowym Roku znikną uproszczenia dla brytyjskich importerów. – Konieczne będzie składanie pełnych zgłoszeń celnych w miejscu przywozu na wszystkie towary. Co więcej, dla towarów przywożonych z Unii Europejskiej do Wielkiej Brytanii potrzeba będzie zarejestrować taki przewóz w systemie GVMS i wygenerować numer GMR. Następna zmiana czeka przewoźników 1 lipca 2022 r. Z tą datą brytyjskie cło zacznie wymagać danych bezpieczeństwa przesyłanych w deklaracji ENS (Entry Summary Declaration) – wymienia przedstawicielka ZMPD. 

Port w Dover znów jest pełen ciężarówek. Dziennie przejeżdża przez terminale promowe do 10 tys. ciężkich pojazdów. Wymiana handlowa z Wielką Brytanią, po spowolnieniu na początku roku, w wyniku Brexitu ale także obostrzeń Covid-19, zaczyna łapać oddech. – W ostatnim czasie widzimy wzrost zleceń na tym kierunku, zarówno w eksporcie jak i imporcie. Największe obawy klientów wciąż budzą jednak bariery administracyjne i zmiany w przepisach celnych związane z Brexitem, często ogłaszane z niewielkim wyprzedzeniem, co utrudnia planowanie procesów transportowych i łańcuchów dostaw – zauważa specjalista spedycji i obsługi klienta, Go Logis Joanna Jędruchniewicz-Wieczerza. 

Drogowy
GDDKiA potwierdza: coraz więcej pracy dla transportu drogowego
Szynowy
Chiny dają pierwszeństwo kolejowym przesyłkom do Europy
Regulacje Ue
Nadchodzi tsunami transportu drogowego
Drogowy
Przewoźnicy podwoili tempo rozbudowy flot
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Drogowy
Zmotoryzowanych czeka blokada na DK 25