W przewozach do Wielkiej Brytanii znikają uproszczenia celne

Odbudowuje się rynek przewozów do Wielkiej Brytanii, ale nadchodzą nowe wymogi administracyjne.

Publikacja: 22.11.2021 09:57

W przewozach do Wielkiej Brytanii znikają uproszczenia celne

Foto: Port Dover

Port w Dover znów jest pełen ciężarówek. Dziennie przejeżdża przez terminale promowe do 10 tys. ciężkich pojazdów. Wymiana handlowa z Wielką Brytanią, po spowolnieniu na początku roku, w wyniku Brexitu ale także obostrzeń Covid-19, zaczyna łapać oddech. – W ostatnim czasie widzimy wzrost zleceń na tym kierunku, zarówno w eksporcie jak i imporcie. Największe obawy klientów wciąż budzą jednak bariery administracyjne i zmiany w przepisach celnych związane z Brexitem, często ogłaszane z niewielkim wyprzedzeniem, co utrudnia planowanie procesów transportowych i łańcuchów dostaw – zauważa specjalista spedycji i obsługi klienta, Go Logis Joanna Jędruchniewicz-Wieczerza. 

Jednym z największych wyzwań w organizacji transportów z Wielkiej Brytanii wciąż pozostają kwestie związane z obsługą i nowymi procedurami celnymi. – Wykorzystanie procedury T1 jest możliwe dzięki podpisaniu przez nas umowy z operatorem, który, ze względu na wymagane zabezpieczenie finansowe, może świadczyć tego typu usługi – wyjaśnia Kamila Romaniuk, specjalista spedycji i obsługi klienta, Go Logis. 

Zastosowanie procedury T1 przynosi konkretne korzyści importerom, co wiąże się z zawieszeniem należności celnych i innych opłat aż do momentu przetransportowania ich towarów z Wielkiej Brytanii do miejsca dostawy na terenie UE.   

Wielka Brytania jest także krajem tranzytowym dla drogowych dostaw drobnicowych, organizowanych przez Go Logis z Polski do Irlandii. Do tego kraju spedytor realizuje przewozy specjalne w temperaturze kontrolowanej, ładunków niebezpiecznych ADR (wszystkie klasy, z wyłączeniem klasy 2 i 7) oraz wyrobów akcyzowych, wytwarzanych na bazie alkoholu. 

Spedytorzy Go Logis organizują dostawy w eksporcie do Irlandii przez UK w procedurze tranzytowej T2, stosowanej dla towarów pochodzących z Unii Europejskiej i dużym zabezpieczeniu celnym. Procedura T2, ze względu na koszty i wysokie ryzyko kar, w przypadku nieprawidłowego jej zamknięcia w kraju docelowym, jest wciąż rzadko wykorzystywana przez polskie firmy spedycyjne. 

W Polsce gwarantem dla systemu WPT (wykorzystuje zgłoszenia tranzytowe T1/T2) jest m.in. ZMPD. Zastępca dyrektora Departament Transportu ZMPD Joanna Popiołek wskazuje, że rośnie zainteresowanie zgłoszeniami tranzytowymi. W trzecim kwartale tego roku ZMPD zrealizowała blisko 1,5 tys. zgłoszeń tranzytowych, niemal 50 proc. więcej niż w pierwszym kwartale br.. – Październik był najlepszym miesiącem w projekcie, który trwa od 10 miesięcy – podkreśla Popiołek. 

Przypomina, że po Nowym Roku znikną uproszczenia dla brytyjskich importerów. – Konieczne będzie składanie pełnych zgłoszeń celnych w miejscu przywozu na wszystkie towary. Co więcej, dla towarów przywożonych z Unii Europejskiej do Wielkiej Brytanii potrzeba będzie zarejestrować taki przewóz w systemie GVMS i wygenerować numer GMR. Następna zmiana czeka przewoźników 1 lipca 2022 r. Z tą datą brytyjskie cło zacznie wymagać danych bezpieczeństwa przesyłanych w deklaracji ENS (Entry Summary Declaration) – wymienia przedstawicielka ZMPD. 

Port w Dover znów jest pełen ciężarówek. Dziennie przejeżdża przez terminale promowe do 10 tys. ciężkich pojazdów. Wymiana handlowa z Wielką Brytanią, po spowolnieniu na początku roku, w wyniku Brexitu ale także obostrzeń Covid-19, zaczyna łapać oddech. – W ostatnim czasie widzimy wzrost zleceń na tym kierunku, zarówno w eksporcie jak i imporcie. Największe obawy klientów wciąż budzą jednak bariery administracyjne i zmiany w przepisach celnych związane z Brexitem, często ogłaszane z niewielkim wyprzedzeniem, co utrudnia planowanie procesów transportowych i łańcuchów dostaw – zauważa specjalista spedycji i obsługi klienta, Go Logis Joanna Jędruchniewicz-Wieczerza. 

Drogowy
GDDKiA potwierdza: coraz więcej pracy dla transportu drogowego
Szynowy
Chiny dają pierwszeństwo kolejowym przesyłkom do Europy
Regulacje Ue
Nadchodzi tsunami transportu drogowego
Drogowy
Przewoźnicy podwoili tempo rozbudowy flot
Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton