Reklama
Rozwiń
Reklama

Szansa na zmniejszenie kolejek ciężarówek na wjazd z Ukrainy do Polski

Polska i Ukraina liczą na obiecaną pomoc Komisji Europejskiej w wyposażeniu technicznym unijnej granicy i wsparciu polskich służb w zwiększeniu liczby odpraw.

Publikacja: 29.08.2022 21:23

Szansa na zmniejszenie kolejek ciężarówek na wjazd z Ukrainy do Polski

Straż Graniczna

Foto: Straż Graniczna

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozważa wzmocnienie inspekcji weterynaryjnej i fitosanitarnej. Na krótkie godziny działania tej inspekcji narzekali przewoźnicy. – Jednak głównym problemem jest brak separacji towarów po stronie ukraińskiej – stwierdził po spotkaniach wicepremier, minister rolnictwa i rozwoju wsi Henryk Kowalczyk. 

Brak pomocy Komisji Europejskiej

Szef resortu rolnictwa zwrócił jednocześnie uwagę, że trudne warunki pracy na przejściach granicznych wynikają w znacznej mierze ze zbyt małego wyposażenia technicznego do przeładunku ukraińskiego zboża. W dalszym ciągu nie ma zapowiadanego przez przedstawicieli Komisji Europejskiej wzmocnienia zewnętrznych przejść granicznych UE w urządzenia do przeładunku zboża.

Czytaj więcej

Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL

Wicepremier Kowalczyk przebywał 25 sierpnia na przejściach granicznych w Medyce i Korczowej spotykał się z przedstawicielami oddziałów terenowych jednostek podległych i nadzorowanych MRiRW oraz z rolnikami. – Polskie inspekcje podjęły liczne starania, by zapewnić możliwie płynne odprawy przesyłek przez granicę polsko-ukraińską. Niemniej jest to bardzo złożone przedsięwzięcie, zwłaszcza w sytuacji znaczącego wzrostu liczby kontroli z uwagi na wzrost skali przewozów. Potrzeba też wprowadzenia usprawnień także po stronie ukraińskiej – zaznaczył wicepremier. 

MRiRW zwiększył obsadę kadrową i wydłużył czas pracy kontrolerów. Graniczny Inspektorat Weterynarii poinformował 29 sierpnia, że pracownicy Posterunku Granicznej Kontroli Weterynaryjnej w Hrebennem będą we wrześniu br. przeprowadzali kontrole również na zmianie nocnej, w następujących terminach:

Reklama
Reklama

1/2 września – wszystkie kontrole

8/9 września – wszystkie kontrole

11/12 września – tylko kontrola pasz

15/16 września – wszystkie kontrole

17/18 września – tylko kontrola pasz

19/20 września – tylko kontrola pasz

Reklama
Reklama

21/22 września – tylko kontrola pasz 

27/28 września – wszystkie kontrole

29/30 września – wszystkie kontrole

Dodatkowo Straż Graniczna oddzieliła odprawy pojazdów lekkich od ciężkich. Od 1.09.2022 r. do 30.11.2022 r. pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony będą odprawiane wyłącznie w drogowych przejściach granicznych z Ukrainą: 

- Budomierz-Hruszew 

- Krościenko-Smolnica

Reklama
Reklama

- Zosin-Ustiług 

- Dołhobyczów-Uhrynów

Odprawy pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony będą możliwe wyłącznie na drogowych przejściach granicznych:

- Korczowa-Krakowiec

- Medyka-Szeginie

Reklama
Reklama

- Dorohusk-Jagodzin 

- Hrebenne-Rawa Ruska

Przewoźnicy chcą blokować granicę

Tymczasem polscy przewoźnicy grożą blokadą przejść. Ich kierowcy czekają na wjazd do Polski po 10 dni bez żadnego zaplecza sanitarnego. Kierowcy odmawiają pracy w takich warunkach. Domagają się, aby służby ukraińskie odprawiały puste samochody na odrębnych pasach. 

Czytaj więcej

Wojna na Ukrainie rozpędziła rynek przewozów kolejowych

Służby ukraińskie odmawiają puszczania pustych ciężarówek, a kierowcy pełnych demolują próbujące przejechać ciężarówki i biją kierowców. Zazwyczaj spotyka to kierowców polskich ciężarówek. 

Reklama
Reklama

Niewydolność przejść granicznych jest tym bardziej widoczna, że wyraźnie w stosunku do marca wzrósł ruch drogowy. Według danych Straży Granicznej ruch samochodów ciężarowych przez granicę z Ukrainą zmalał tylko o 10 proc. w stosunku do takiego samego okresu 2021 roku (w przypadku Białorusi spadek wyniósł 47 proc.). KAS odprawiły także 29 119 transportów z pomocą humanitarną.  

MRiRW podaje, że w pierwszej połowie roku polski eksport rolny na rynek ukraiński wzrósł o 17 proc. do 441 mln euro. Ukraiński urząd statystyczny podał, że w tym samym czasie import ukraiński wyniósł 25,2 mld dol., co stanowi 80,9 proc. wielkości zarejestrowanej w pierwszej połowie 2021 roku, zaś eksport sięgnął 22,7 mld dol., czyli 76 proc. wyniku z 2021 roku. 

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozważa wzmocnienie inspekcji weterynaryjnej i fitosanitarnej. Na krótkie godziny działania tej inspekcji narzekali przewoźnicy. – Jednak głównym problemem jest brak separacji towarów po stronie ukraińskiej – stwierdził po spotkaniach wicepremier, minister rolnictwa i rozwoju wsi Henryk Kowalczyk. 

Brak pomocy Komisji Europejskiej

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Szynowy
Wnioski dla transportu kolejowego po powojnie na Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Drogowy
Miliony czekają na przewoźników za zwrot urządzeń viaBox
Morski
Gdański port bije rekordy i jest na drugim miejscu na Bałtyku
Morski
Komisja Europejska i spedytorzy zastanowią się, czy doszło do zmowy armatorów
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Krajowe
Polska wprowadza odstępstwa od czasu pracy kierowcy
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama