Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozważa wzmocnienie inspekcji weterynaryjnej i fitosanitarnej. Na krótkie godziny działania tej inspekcji narzekali przewoźnicy. – Jednak głównym problemem jest brak separacji towarów po stronie ukraińskiej – stwierdził po spotkaniach wicepremier, minister rolnictwa i rozwoju wsi Henryk Kowalczyk. 

Brak pomocy Komisji Europejskiej

Szef resortu rolnictwa zwrócił jednocześnie uwagę, że trudne warunki pracy na przejściach granicznych wynikają w znacznej mierze ze zbyt małego wyposażenia technicznego do przeładunku ukraińskiego zboża. W dalszym ciągu nie ma zapowiadanego przez przedstawicieli Komisji Europejskiej wzmocnienia zewnętrznych przejść granicznych UE w urządzenia do przeładunku zboża.

Czytaj więcej

Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL

Wicepremier Kowalczyk przebywał 25 sierpnia na przejściach granicznych w Medyce i Korczowej spotykał się z przedstawicielami oddziałów terenowych jednostek podległych i nadzorowanych MRiRW oraz z rolnikami. – Polskie inspekcje podjęły liczne starania, by zapewnić możliwie płynne odprawy przesyłek przez granicę polsko-ukraińską. Niemniej jest to bardzo złożone przedsięwzięcie, zwłaszcza w sytuacji znaczącego wzrostu liczby kontroli z uwagi na wzrost skali przewozów. Potrzeba też wprowadzenia usprawnień także po stronie ukraińskiej – zaznaczył wicepremier. 

MRiRW zwiększył obsadę kadrową i wydłużył czas pracy kontrolerów. Graniczny Inspektorat Weterynarii poinformował 29 sierpnia, że pracownicy Posterunku Granicznej Kontroli Weterynaryjnej w Hrebennem będą we wrześniu br. przeprowadzali kontrole również na zmianie nocnej, w następujących terminach:

1/2 września – wszystkie kontrole

8/9 września – wszystkie kontrole

11/12 września – tylko kontrola pasz

15/16 września – wszystkie kontrole

17/18 września – tylko kontrola pasz

19/20 września – tylko kontrola pasz

21/22 września – tylko kontrola pasz 

27/28 września – wszystkie kontrole

29/30 września – wszystkie kontrole

Dodatkowo Straż Graniczna oddzieliła odprawy pojazdów lekkich od ciężkich. Od 1.09.2022 r. do 30.11.2022 r. pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony będą odprawiane wyłącznie w drogowych przejściach granicznych z Ukrainą: 

- Budomierz-Hruszew 

- Krościenko-Smolnica

- Zosin-Ustiług 

- Dołhobyczów-Uhrynów

Odprawy pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony będą możliwe wyłącznie na drogowych przejściach granicznych:

- Korczowa-Krakowiec

- Medyka-Szeginie

- Dorohusk-Jagodzin 

- Hrebenne-Rawa Ruska

Przewoźnicy chcą blokować granicę

Tymczasem polscy przewoźnicy grożą blokadą przejść. Ich kierowcy czekają na wjazd do Polski po 10 dni bez żadnego zaplecza sanitarnego. Kierowcy odmawiają pracy w takich warunkach. Domagają się, aby służby ukraińskie odprawiały puste samochody na odrębnych pasach. 

Czytaj więcej

Wojna na Ukrainie rozpędziła rynek przewozów kolejowych

Służby ukraińskie odmawiają puszczania pustych ciężarówek, a kierowcy pełnych demolują próbujące przejechać ciężarówki i biją kierowców. Zazwyczaj spotyka to kierowców polskich ciężarówek. 

Niewydolność przejść granicznych jest tym bardziej widoczna, że wyraźnie w stosunku do marca wzrósł ruch drogowy. Według danych Straży Granicznej ruch samochodów ciężarowych przez granicę z Ukrainą zmalał tylko o 10 proc. w stosunku do takiego samego okresu 2021 roku (w przypadku Białorusi spadek wyniósł 47 proc.). KAS odprawiły także 29 119 transportów z pomocą humanitarną.  

MRiRW podaje, że w pierwszej połowie roku polski eksport rolny na rynek ukraiński wzrósł o 17 proc. do 441 mln euro. Ukraiński urząd statystyczny podał, że w tym samym czasie import ukraiński wyniósł 25,2 mld dol., co stanowi 80,9 proc. wielkości zarejestrowanej w pierwszej połowie 2021 roku, zaś eksport sięgnął 22,7 mld dol., czyli 76 proc. wyniku z 2021 roku.