Cargounit, największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, odebrała pierwszą lokomotywę Siemens Smartron dla rumuńskiego przewoźnika Unicom Tranzit. To prywatny kolejowy przewoźnik towarowy i spedytor działający w Rumunii od 1994 roku, który jest m.in. właścicielem pięciu terminali intermodalnych. – Obecna sytuacja na rynku przewozów kolejowych w segmencie towarowym sprzyja rozwojowi floty lokomotyw na wynajem. Zapotrzebowanie na nowoczesny tabor rośnie z powodu konieczności wymiany starszych pojazdów na nowoczesne jak i w związku z przekierowaniem na kolej istotnych wolumenów towarów eksportowanych uprzednio z Ukrainy drogą morską. Widzimy duży potencjał rynku wynajmu lokomotyw zarówno na rynku polskim jak i na rynku rumuńskim, który jest jednym z największych rynków kolejowych w Europie Środkowo-Wschodniej – ocenia prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń.
Rośnie popyt na lokomotywy
Unicom Tranzit jest nowym klientem Cargounit oraz pierwszym użytkownikiem lokomotyw Smartron. – W obszarze naszego zainteresowania znajduje się zwiększenie liczby wynajmowanych lokomotyw Smartron na rynku rumuńskim jak i w sąsiadującej Bułgarii. Jesteśmy przekonani, że lokomotywa Smartron bazująca na sprawdzonych rozwiązaniach Siemens Mobility, jest właściwym wyborem dla lokalnych przewoźników poszukujących nowoczesnej i niezawodnej lokomotywy charakteryzującej się najwyższą sprawnością techniczną – uważa Boroń.
Czytaj więcej
Port przygotowuje potężne inwestycje zapewniające zwiększone możliwości przeładunkowe m.in. węgla i ropy.
Dodaje, że odnotowuje wzrost ilości zapytań o najem lokomotyw, a jego firma konsekwentnie realizuje strategię powiększania floty nowoczesnych lokomotyw i corocznie dodaje do floty około 10 nowych lokomotyw elektrycznych. – Do końca bieżącego roku planujemy dostawę 4 lokomotyw wielosystemowych Vectron MS, 2 lokomotyw Smartron na rynek rumuński oraz dodatkowo lokomotywy jednosystemowe na rynek polski – opisuje prezes Cargounit.
W grudniu 2021 roku Cargounit kupił dwie lokomotywy Smartron jako pierwszy polski operator kolejowy. Pojazdy zostały zakupione na rynek rumuński, chociaż lokomotywy Smartron mają także dopuszczenie do pracy w Niemczech i Bułgarii. Lokomotywy ważą ok. 83 ton i mają rozstaw osi 1435 mm. Dysponują mocą 5,4 MW i poruszają się z maksymalną prędkością 160 km/h.