Panele solarne na ciężarówkach dają 6 proc. oszczędności

Kuehne+Nagel zamontował pilotażowo na dystrybucyjnych ciężarówkach jeżdżących w Holandii panele słoneczne. Koncern podaje, że oszczędność wynosi 1200 litrów na ciężarówkę rocznie.

Publikacja: 24.08.2022 10:58

Panele solarne na ciężarówkach dają 6 proc. oszczędności

Foto: Kuehne+Nagel

Panel zasila odbiorniki energii elektrycznej jak winda, sprężarka powietrza, klimatyzacja, zmniejszając tym samym obciążenie alternatora napędzanego przez silnik samochodu. Dostawcą jest holenderska firma IM Efficiency, która specjalizuje się w montażu paneli na dachach zabudów i naczep. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Po kilku pilotażowych instalacjach IM Efficiency szacuje oszczędności na 5,5 proc. Spółka zatrudnia 10 osób i zebrała ponad 27 mln euro kapitału na rozwój masowej produkcji. Oblicza, że inwestycja w panele fotowoltaiczne na ciężarówkach zwraca się po trzech latach. 

Brytyjska konkurencyjna firma Trailar oferuje różnej wielkości panele (dla samochodów dostawczych, śmieciarek, autobusów i naczep o mocy do 3,5 kWp) i oblicza zwrot z inwestycji na rok do trzech lat. Kilkudziesięciu klientów (w tym DHL) z kilkuset samochodami potwierdza ponad 5-procentowe oszczędności. Panele mają 3 mm grubości i masę blisko 20 kg. Instalacja trwa 4 godziny. Razem z panelami klient otrzymuje telematykę. 

Sądząc po zainteresowaniu instytutów badawczych tematyką, w najbliższych latach popularność paneli na samochodach znacznie wzrośnie. Rządy wskazują, ze solary będą jednym z narzędzi do obniżenia emisji CO2 transportu. 

Czytaj więcej

Remonty torów i priorytet dla węgla oznaczają opóźnienia w przewozach kontenerów

W Polsce systemy fotowoltaiczne na samochodach też są dostępne. Najmniejsze, montowane na kabinie ciężarówki, o mocy 110 Wp kosztują netto 2,4-3 tys. zł. Natomiast podkarpacka spółka ML Systems opracowała szyby nazwane Q Glass, które są jednocześnie panelami słonecznymi. Produkt przechodzi próby m.in. w prototypowym Autosanie z napędem wodorowym, a ML Systems przygotowuje się do ich produkcji. 

Panel zasila odbiorniki energii elektrycznej jak winda, sprężarka powietrza, klimatyzacja, zmniejszając tym samym obciążenie alternatora napędzanego przez silnik samochodu. Dostawcą jest holenderska firma IM Efficiency, która specjalizuje się w montażu paneli na dachach zabudów i naczep. 

Po kilku pilotażowych instalacjach IM Efficiency szacuje oszczędności na 5,5 proc. Spółka zatrudnia 10 osób i zebrała ponad 27 mln euro kapitału na rozwój masowej produkcji. Oblicza, że inwestycja w panele fotowoltaiczne na ciężarówkach zwraca się po trzech latach. 

Drogowy
Pierwsza inwestycja z Programu budowy 100 obwodnic przekazana kierowcom
Krajowe
Polska wprowadza odstępstwa od czasu pracy kierowcy
Szynowy
Francja dopuszcza cięższe zestawy i ułatwia rozwój przewozów intermodalnych
Drogowy
Na granicy z Ukrainą więcej miejsca na odprawy dla autobusów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Transport morski zmniejszy ślad węglowy, ale za to zwiększy obszary głodu