Szef KAS podpisał 14 lutego 2022 roku pierwszą umowę z dostawcą EETS w Polsce, firmą Telepass S.p.A. Drugą umowę podpisał 7 lipca z Toll4Europe GmbH. KAS informuje, że trwają procedury akredytacyjne ww. dostawców, a usługa EETS zostanie uruchomiona po ich zakończeniu. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

KAS dodaje, że zainteresowanie świadczeniem usługi EETS w systemie e-TOLL wyraziło łącznie 7 dostawców. KAS przypuszczał, że urządzenia Telepass zostaną dopuszczone do użytku w połowie br. 

Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej (ang. European Electronic Toll Service, EETS) to określona unijną dyrektywą z 2004 roku usługa umożliwiająca opłacenie przejazdu w państwach Unii Europejskiej posiadających elektroniczne systemy poboru opłat. Kierowca decydujący się na usługę EETS zawiera umowę z jednym wybranym przez siebie dostawcą EETS, korzysta tylko z jednego urządzenia pokładowego (tzw. OBU, które obsługuje wszystkie technologie: DSRC, GNSS, GSM-GPRS i ANPR), posiada jedno konto użytkownika oraz otrzymuje jedną fakturę za wszystkie przejazdy.

EETS oferowane jest od trzech lat, wdrożone zostało w: Austrii, Belgii, Hiszpanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Portugalii. W 2021 roku do tej listy doszła Szwajcaria, w tym dojdą Polska, Czechy, Słowacja i Słowenia. 

Dla międzynarodowych przewoźników drogowych urządzenia EETS są bardzo wygodne, ponieważ Europę łączy ponad 200 000 kilometrów płatnych dróg, mostów i tuneli, za które opłaty można uiścić jednym urządzeniem. 

Europejska sieć drogowa jest zarządzana przez ponad 140 różnych firm i agencji rządowych. Bez EETS niemal cała szyba ciężarówki byłaby zalepiona urządzeniami do poboru myta. 

Czytaj więcej

Szczytu przewozowego z Chin nie będzie

Światowy rynek elektronicznego poboru myta wyceniany jest w tym roku na 8,3 mld dol., a do 2026 roku spodziewany jest średnio 6,5-procentowy roczny wzrost do 11,4 mld dol., szacuje firma Markets and Markets. 

Jeden z liderów rynku, należący do Atlantii Telepass notuje ponad 7 mld euro przychodów i wyceniany jest na 2 mld euro. Należący do grupy Vinci francuski Axxes ma 1 mld euro przychodów. Najmłodszy konkurent to Toll4Europe GmbH, założony 7 kwietnia 2017 roku przez T-Systems, Daimler Truck, DKV i Shell.