Rosną zaległości płatnicze mikro firm

Napędzana wojną inflacja pogłębi zaległości płatnicze mikro i małych przedsiębiorców.

Publikacja: 18.08.2022 09:08

Rosną zaległości płatnicze mikro firm

GDDKiA

Foto: GDDKiA

BIG InfoMonitor alarmuje, że III kw. przybywa firm, które przyznają się do kłopotów z otrzymywaniem należności na czas.  W porównaniu z II kw. jest ich więcej o 7 pkt. proc., w tym w przemyśle o 11 proc. (do 40 proc. ankietowanych) i w transporcie o 9 proc. (do 37 proc. badanych). 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

To duży skok biorąc pod uwagę jeszcze początek tego roku, gdy sytuacja wydawała się nawet lekko poprawiać. Obecnie skala problemu zbliża się do poziomu z początku 2021 roku, kiedy to przedsiębiorców przygniatały konsekwencje pandemii. – Co piąty przedstawiciel mikro, małych i średnich firm, który miał przeterminowane należności w ostatnim kwartale już niezależnie czy to 30, czy 60 dni po terminie, potwierdza, że z tego powodu sam też zalegał z płatnościami. Wszystko wskazuje na to, że nadszedł czas, kiedy to problemy przedsiębiorców będą się pogłębiać z powodu wojny i inflacji – prognozuje Sławomir Grzelczak, prezes Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor

Po I połowie roku w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK zaległości miało 313,4 tys. aktywnych, zawieszonych i zamkniętych przedsiębiorstw, to o ponad 1,5 tys. mniej niż na koniec marca br. Mimo tego nieznacznego spadku liczby niesolidnych dłużników, wartość długów wzrosła od marca o ponad 273 mln zł i wyniosła na koniec czerwca 38,24 mld zł. 

Czytaj więcej

Polska wprowadza odstępstwa od czasu pracy kierowcy

W największym stopniu, bo o 2,6 proc., wartość niespłaconych zobowiązań wzrosła w budownictwie. W transporcie, po kilkunastoprocentowym wzroście zaległości w I kw., dynamika wzrostu zaległości wyhamowała w II kwartale do 1 proc. Wciąż jednak firmy transportowe mają 2,5 mld zł nieopłaconych faktur i kredytów. 

Pośrednio dane potwierdzone są przez statystyki Polskiego Związku Faktorów, które wskazują w pierwszym półroczu 2022 roku na rekordowy wzrost liczby klientów oraz obrotów. Zrzeszone firmy nabyły wierzytelności o łącznej wartości 223 mld zł. To aż o 33,2 proc. więcej niż rok wcześniej, kiedy wynik ten wyniósł 167,4 mld zł. Z usług faktoringowych korzysta dziś 22,3 tys. krajowych przedsiębiorstw. Przekazały one do sfinansowania 10,8 mln faktur. W strukturze obrotów faktorów blisko 46 proc. stanowią firmy produkcyjne, 32,6 proc. dystrybucyjne, 3,3 proc. handlu detalicznego i 2,9 proc. transportowe. 

Zaległości będą się pogłębiać. – Przewidujemy, że przyrost przedsiębiorców z problemami będzie widoczny w naszych bazach jesienią – dodaje Grzelczak.

BIG InfoMonitor alarmuje, że III kw. przybywa firm, które przyznają się do kłopotów z otrzymywaniem należności na czas.  W porównaniu z II kw. jest ich więcej o 7 pkt. proc., w tym w przemyśle o 11 proc. (do 40 proc. ankietowanych) i w transporcie o 9 proc. (do 37 proc. badanych). 

To duży skok biorąc pod uwagę jeszcze początek tego roku, gdy sytuacja wydawała się nawet lekko poprawiać. Obecnie skala problemu zbliża się do poziomu z początku 2021 roku, kiedy to przedsiębiorców przygniatały konsekwencje pandemii. – Co piąty przedstawiciel mikro, małych i średnich firm, który miał przeterminowane należności w ostatnim kwartale już niezależnie czy to 30, czy 60 dni po terminie, potwierdza, że z tego powodu sam też zalegał z płatnościami. Wszystko wskazuje na to, że nadszedł czas, kiedy to problemy przedsiębiorców będą się pogłębiać z powodu wojny i inflacji – prognozuje Sławomir Grzelczak, prezes Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor

Szynowy
Francja dopuszcza cięższe zestawy i ułatwia rozwój przewozów intermodalnych
Szynowy
Wysokie ceny paliw pomagają PKP Intercity bić rekordy przewozów
Morski
Transport morski zmniejszy ślad węglowy, ale za to zwiększy obszary głodu
Produkty i Usługi
Miliardowy interes na zwrotach w e-handlu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Branża kolejowa spodziewa się dużych opóźnień w interwencyjnym przewozie węgla