Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez portal ThredUp, re-commerce, czyli rynek rzeczy używanych podwoi wartość 64 miliardów dolarów do 2024 roku. Raport GS 1 wskazuje, że największe marketplace’y, specjalizujące się w odsprzedaży towarów używanych, koncentrują̨ się głównie na towarach luksusowych, modzie, odzieży, elektronice i książkach. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Wzrost handlu rzeczami używanymi napędza coraz szersza akceptacja gospodarki współdzielenia wśród millenialsów oraz rosnąca świadomość ekologiczna zarówno wśród konsumentów, jak i producentów.

Na początku roku InPost wprowadził usługę „szybkie zwroty” w aplikacji InPost Mobile. Nie wymaga ona drukowania etykiet. Każdy użytkownik aplikacji może dokonywać zwrotów bezpośrednio z aplikacji mobilnej, zaraz po odbiorze paczki, a zwracany towar może nadać w dowolnym paczkomacie. – Już 40% kupujących oczekuje wygodnej opcji zwrotu towaru, a aż 64% najchętniej robiłaby to za pośrednictwem Paczkomatów InPost. To potwierdza, że łatwe zwroty towarów kupionych on-line to jeden z najbardziej motywujących czynników do zakupów – podkreśla prezes InPost Rafał Brzoska.

Z tej usługi skorzystała firma CCC. Każdy kto włączy się do akcji EKOzwroty, oddając w niej buty, otrzyma drogą sms kod zniżkowy 10% na zakupy na ccc.eu.

Także integrator usług Furgonetka.pl stworzyła alternatywę dla Inpostu oraz Allegro i wprowadziła na rynek system kompleksowej obsługi zwrotów zakupów w e-commerce. 

Czytaj więcej

Szykuje się wielkie starcie platform zakupowych

Ponad 61 % użytkowników Furgonetki nie dokonało ponownego zakupu ze względu na negatywne doświadczenia związane ze zwrotem w danym sklepie. Natomiast prawie 82 % z nich stwierdziło, że chętniej korzysta z platform ze zautomatyzowanym procesem zwrotu. Z drugiej strony kluczowa jest analiza zwrotów – powodów, liczby. – Z przeprowadzonej przez nas ankiety wynika, że ponad 59 proc. konsumentów rezygnuje co najmniej z 1 na 5 zakupionych przedmiotów. Obecnie tylko nieliczne sklepy, a właściwie niemal wyłącznie duże platformy e-commerce’owe, mają usługę zwrotów stworzoną w sposób przyjazny dla klientów – dodaje CEO Furgonetka Rafał Agnieszczak. 

Do zarządzania zwrotami przygotowuje się Poczta Polska, która rozpoczęła próby ze znacznikami RFID. 

Szef e-commerce w Rohlig Suus Logistics Hubert Walczak szacuje, że 40% towarów zostaje zwróconych do nadawcy. – Jest to potencjalnie 300 mln zwróconych przesyłek – oblicza Walczak.