Przewoźnicy wojny się nie boją i ostrożnie inwestują

Firmy planują podobny poziom inwestycji do zeszłorocznego, płynność finansowa na dobrym poziomie.

Publikacja: 06.03.2023 14:08

Przewoźnicy wojny się nie boją i ostrożnie inwestują

Foto: Robert Przybylski

Pierwszy tegoroczny subindeks Barometru EFL dla sektora transportowego wyniósł 49,9 pkt. i jest o 1,7 pkt. wyższy niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku. O nieznacznej poprawie nastrojów może świadczyć fakt, że jest to najwyższy wskaźnik od końca 2021 roku (51,4 pkt.). – Choć wciąż jest to wartość poniżej progu ograniczonego rozwoju, czyli 50 pkt., to jednak widać światełko w tunelu – uważa prezes zarządu EFL Radosław Woźniak. 

Czytaj więcej

Rejestracje ciężarówek w Rosji wróciły do przedwojennego poziomu

Eksperci EFL ostrzegają jednak uwagę, że na optymistyczne wnioski zdecydowanie za wcześnie. Tylko 7,5% firm liczy na większe zamówienia, a nowe inwestycje planuje zaledwie 1% zapytanych. Bieżący rok może być trudny dla przemysłu. – Rosnące ceny ropy naftowej, bardzo wysoka inflacja i trudność w prognozowaniu tego, co będzie za miesiąc czy dwa, bardzo mocno wpływają na „prędkość” firm transportowych. Istotne jest również to, co dzieje się za naszą wschodnią granicą, choć jak wynika z naszego badania, to w zdecydowanie mniejszym stopniu martwi zarządzających przedsiębiorstwami transportowymi – przyznaje prezes EFL. 

Zdecydowanie więcej firm transportowych obawia się inflacji, choć jest to i tak mniej liczna grupa niż w przypadku pozostałych branż. 27,5% przedsiębiorstw transportowych boi się pogorszenia kondycji swojego biznesu w związku z rosnącą inflacją, podczas gdy w innych sektorach wyniki są nawet dwa razy wyższe. Powodem różnicy są przychody przewoźników nominowane najczęściej w euro. 

EFL uważa, że firmy transportu drogowego mają stabilną kondycję finansową. W I kwartale br. zdecydowana większość firm transportowych (94%) planuje podobny poziom inwestycji co w poprzednich miesiącach, a tylko 1% spodziewa je zwiększyć. Tylko odrobinę lepiej wyglądają prognozy dotyczące sprzedaży. 7,5% liczy na jej wzrost, 88% spodziewa się podobnego poziomu zamówień co w poprzednim kwartale, a 4% obawia się ich spadku. 

Stabilnie jest w obszarze „płynność finansowa”. 89% uważa, że w najbliższych miesiącach będzie na takim samym poziomie, co w minionych miesiącach, a tylko 2,5% obawia się pogorszenia kondycji finansowej swojego przedsiębiorstwa. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy nie zaciągają długów

Wyniki badania potwierdza statystyka rejestracji samochodów ciężarowych obliczana na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. W lutym rejestracje samochodów ciężarowych wzrosły o 16,6 proc. r/r do 2,7 tys. sztuk. Od początku roku powiększyły się o 13,5 proc. do niemal 5,2 tys. samochodów. Dynamikę segment zawdzięcza rejestracjom ciągników siodłowych, które w lutym podskoczyły o 24,2 proc. do 2122 sztuk. Były tylko o 71 sztuk mniejsze od lutego 2021 roku, najlepszego lutego w historii rankingów PZPM. Po pierwszych dwóch miesiącach roku rejestracje ciągników siodłowych są o 9,4 proc. większe niż w analogicznym okresie 2022 roku. 

Pierwszy tegoroczny subindeks Barometru EFL dla sektora transportowego wyniósł 49,9 pkt. i jest o 1,7 pkt. wyższy niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku. O nieznacznej poprawie nastrojów może świadczyć fakt, że jest to najwyższy wskaźnik od końca 2021 roku (51,4 pkt.). – Choć wciąż jest to wartość poniżej progu ograniczonego rozwoju, czyli 50 pkt., to jednak widać światełko w tunelu – uważa prezes zarządu EFL Radosław Woźniak. 

Eksperci EFL ostrzegają jednak uwagę, że na optymistyczne wnioski zdecydowanie za wcześnie. Tylko 7,5% firm liczy na większe zamówienia, a nowe inwestycje planuje zaledwie 1% zapytanych. Bieżący rok może być trudny dla przemysłu. – Rosnące ceny ropy naftowej, bardzo wysoka inflacja i trudność w prognozowaniu tego, co będzie za miesiąc czy dwa, bardzo mocno wpływają na „prędkość” firm transportowych. Istotne jest również to, co dzieje się za naszą wschodnią granicą, choć jak wynika z naszego badania, to w zdecydowanie mniejszym stopniu martwi zarządzających przedsiębiorstwami transportowymi – przyznaje prezes EFL. 

Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Drogowy
Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą