Producenci ciężarówek z rekordowymi wynikami

Po wynikach koncernów nie widać kryzysu półprzewodników ani skutków wojny na Ukrainie. Tak dobrze już dawno nie było.

Publikacja: 10.03.2023 12:15

Producenci ciężarówek z rekordowymi wynikami

Foto: Montaż samochodów w fabryce Scanii

Daimler Trucks zakończył bardzo dobry rok, przychody wzrosły o 28 proc. do 50,9 mld euro, a zysk EBIT powiększył się o 55 proc. do blisko 4 mld euro. W pierwszym roku działaności jako podmiot giełdowy uzyskała 7,7 proc. marży na sprzedaży i sprzedała 520,3 tys. samochodów, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej. Zarząd spodziewa się, że bieżący rok zakończy się dostawami podobnej wielkości. Portfel zamówień wynosi 522,8 tys. pojazdów. Marża na sprzedaży sięgnie 7,5-9 proc. przy obrotach rzędu 55-57 mld euro. 

Czytaj więcej

Cummins otwiera zakład odbudowy kolejowych silników w Krakowie

W tej sytuacji spółka wypłaci 25 tys. pracownikom 6,3 tys. euro nagrody jako udział w zyskach oraz tysiąc euro specjalnej premii. Zaproponowała także wypłatę dywidendy 1,3 euro na akcję. 

Daimler Buses sprzedał 24 tys. autobusów, o 28 proc. więcej niż rok wcześniej, uzyskując zysk EBIT 14 mln euro, gdy w 2021 roku strata wyniosła 77 mln euro. 

Koncern inwestuje w elektromobilność, przygotowuje dalekodystansowe modele z napędem bateryjnym oraz wodorowym. 

Konkurencyjny Traton (w Europie reprezentowany przez marki MAN i Scania) zanotował w 2022 roku 40,3 mld euro przychodów (wzrost o 32 proc.) przy sprzedaży 305, 5 tys. pojazdów (spadek o 7 proc.). Zysk operacyjny sięgnął 2,1 mld euro. Marża na sprzedaży wyniosła 5,1 proc. (o 0,1 pp. mniej niż rok wcześniej), w przypadku Scanii 12 proc. w MAN 8 proc. 

Spadek sprzedaży wynikał przede wszystkim z napaści Rosji na Ukrainę. Z Ukrainy MAN sprowadzał kompletne wiązki, których dostawy przerwała wojna. Odtworzenie produkcji zajęło 6 tygodni i spowodowało uszczerbek w produkcji, który okazał się nie od odrobienia. 

Czytaj więcej

Naczepy pociągiem z Polski do Hiszpanii

Do końca 2022 roku spółka zainwestowała w elektromobilność 2,6 mld euro. Traton podał, że portfel zamówień liczy 305,5 tys. pojazdów i jest o 12 proc. większy niż na koniec 2021 roku. Na Scanię przypada 82,1 tys. zamówień, na MAN 109,7 tys. Traton spodziewa się wzrostu marży na sprzedaży w 2023 roku do 6,5-7,5 proc. 

Grupa Volvo zanotowała 29-procentowy wzrost sprzedaży do 473,5 mld koron szwedzkich, z czego na ciężarówki przypadło 310,5 mld koron (więcej o 35 proc. r/r). Marża na sprzedaży dla segmentu ciężarówek wyniosła 10,9 proc. (11,1 proc. w 2021 roku), dla autobusów 1,9 proc. (0,4 proc. w 2021 roku). Grupa Volvo dostarczyła w ub.r. 232,5 tys. ciężarówek, o 17,1 proc. więcej niż rok wcześniej (nie uwzględniając marki UD, sprzedanej w 2022 roku). 

Daimler Trucks zakończył bardzo dobry rok, przychody wzrosły o 28 proc. do 50,9 mld euro, a zysk EBIT powiększył się o 55 proc. do blisko 4 mld euro. W pierwszym roku działaności jako podmiot giełdowy uzyskała 7,7 proc. marży na sprzedaży i sprzedała 520,3 tys. samochodów, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej. Zarząd spodziewa się, że bieżący rok zakończy się dostawami podobnej wielkości. Portfel zamówień wynosi 522,8 tys. pojazdów. Marża na sprzedaży sięgnie 7,5-9 proc. przy obrotach rzędu 55-57 mld euro. 

Pozostało 80% artykułu
Drogowy
Duży pożar bazy samochodowej w Kwidzynie
Drogowy
Przewoźnicy: konieczne są mniejsze obciążenia fiskalne
Drogowy
Euro NCAP oceni bezpieczeństwo ciężarówek
Drogowy
Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Drogowy
Ciężarówki na celowniku złodziei
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?