Producenci ciężarówek z rekordowymi wynikami

Po wynikach koncernów nie widać kryzysu półprzewodników ani skutków wojny na Ukrainie. Tak dobrze już dawno nie było.

Publikacja: 10.03.2023 12:15

Producenci ciężarówek z rekordowymi wynikami

Foto: Montaż samochodów w fabryce Scanii

Daimler Trucks zakończył bardzo dobry rok, przychody wzrosły o 28 proc. do 50,9 mld euro, a zysk EBIT powiększył się o 55 proc. do blisko 4 mld euro. W pierwszym roku działaności jako podmiot giełdowy uzyskała 7,7 proc. marży na sprzedaży i sprzedała 520,3 tys. samochodów, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej. Zarząd spodziewa się, że bieżący rok zakończy się dostawami podobnej wielkości. Portfel zamówień wynosi 522,8 tys. pojazdów. Marża na sprzedaży sięgnie 7,5-9 proc. przy obrotach rzędu 55-57 mld euro. 

Czytaj więcej

Cummins otwiera zakład odbudowy kolejowych silników w Krakowie

W tej sytuacji spółka wypłaci 25 tys. pracownikom 6,3 tys. euro nagrody jako udział w zyskach oraz tysiąc euro specjalnej premii. Zaproponowała także wypłatę dywidendy 1,3 euro na akcję. 

Daimler Buses sprzedał 24 tys. autobusów, o 28 proc. więcej niż rok wcześniej, uzyskując zysk EBIT 14 mln euro, gdy w 2021 roku strata wyniosła 77 mln euro. 

Koncern inwestuje w elektromobilność, przygotowuje dalekodystansowe modele z napędem bateryjnym oraz wodorowym. 

Reklama
Reklama

Konkurencyjny Traton (w Europie reprezentowany przez marki MAN i Scania) zanotował w 2022 roku 40,3 mld euro przychodów (wzrost o 32 proc.) przy sprzedaży 305, 5 tys. pojazdów (spadek o 7 proc.). Zysk operacyjny sięgnął 2,1 mld euro. Marża na sprzedaży wyniosła 5,1 proc. (o 0,1 pp. mniej niż rok wcześniej), w przypadku Scanii 12 proc. w MAN 8 proc. 

Spadek sprzedaży wynikał przede wszystkim z napaści Rosji na Ukrainę. Z Ukrainy MAN sprowadzał kompletne wiązki, których dostawy przerwała wojna. Odtworzenie produkcji zajęło 6 tygodni i spowodowało uszczerbek w produkcji, który okazał się nie od odrobienia. 

Czytaj więcej

Naczepy pociągiem z Polski do Hiszpanii

Do końca 2022 roku spółka zainwestowała w elektromobilność 2,6 mld euro. Traton podał, że portfel zamówień liczy 305,5 tys. pojazdów i jest o 12 proc. większy niż na koniec 2021 roku. Na Scanię przypada 82,1 tys. zamówień, na MAN 109,7 tys. Traton spodziewa się wzrostu marży na sprzedaży w 2023 roku do 6,5-7,5 proc. 

Grupa Volvo zanotowała 29-procentowy wzrost sprzedaży do 473,5 mld koron szwedzkich, z czego na ciężarówki przypadło 310,5 mld koron (więcej o 35 proc. r/r). Marża na sprzedaży dla segmentu ciężarówek wyniosła 10,9 proc. (11,1 proc. w 2021 roku), dla autobusów 1,9 proc. (0,4 proc. w 2021 roku). Grupa Volvo dostarczyła w ub.r. 232,5 tys. ciężarówek, o 17,1 proc. więcej niż rok wcześniej (nie uwzględniając marki UD, sprzedanej w 2022 roku). 

Daimler Trucks zakończył bardzo dobry rok, przychody wzrosły o 28 proc. do 50,9 mld euro, a zysk EBIT powiększył się o 55 proc. do blisko 4 mld euro. W pierwszym roku działaności jako podmiot giełdowy uzyskała 7,7 proc. marży na sprzedaży i sprzedała 520,3 tys. samochodów, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej. Zarząd spodziewa się, że bieżący rok zakończy się dostawami podobnej wielkości. Portfel zamówień wynosi 522,8 tys. pojazdów. Marża na sprzedaży sięgnie 7,5-9 proc. przy obrotach rzędu 55-57 mld euro. 

Reklama
Drogowy
Więcej parkingów, aby nie rozwadniać Pakietu Mobilności
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Drogowy
Ruszają polskie kontrole graniczne
Drogowy
Przewoźnicy cierpią, gdy zamiera przemysł
Drogowy
Fanom ciężarówek serce zabije mocniej
Drogowy
Narasta zadłużenie firm transportowych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama