Naczepy pociągiem z Polski do Hiszpanii

Firmy CFL multimodal i KLOG Logistics Solutions uruchomiły połączenie intermodalne między Sète a Poznaniem. Jest to jedno z pięciu najdłuższych intermodalnych połączeń kolejowych w Europie, przekraczające 2000 km.

Publikacja: 09.03.2023 08:28

Naczepy pociągiem z Polski do Hiszpanii

Foto: CFL mulimodal

Pokonanie trasy tam i z powrotem zajmuje tydzień, a połączenie zapewnia dostawy produktów do wyposażenia wnętrz dla Ikea na rynek hiszpański oraz odzieży dla firmy Inditex — właściciela takich marek, jak Zara, Bershka i Massimo Dutti — do Poznania, gdzie hiszpańska firma ma magazyn obsługujący sprzedaż online w Europie Środkowej. Głównym operatorem na tej trasie jest firma CFL cargo, która obsługuje ponad 2000 km między terminalem VIIA w Sète a Poznaniem bez przystanków w terminalach pośrednich. W Polsce transport przejmuje Captrain Polska. 

Czytaj więcej

Duńczycy włączyli się do walki o nocną dystrybucję części

Jeden skład na tym nowym połączeniu przewozi maksymalnie 38 naczep wypełnionych produktami Ikea i Inditex. Ponadto wagony typu T3000 do przewozu naczep P400 zapewniają elastyczność transportu multimodalnego i umożliwiają sprawny załadunek. Nowe połączenie sprawia, że rynek polski i hiszpański dzieli zaledwie 48 godzin, a przy tym redukuje emisję dwutlenku węgla o ponad 12 000 ton rocznie. – Analizujemy możliwości uzupełnienia tego nowego połączenia o nowe opcje dostaw door-to-door, a tym samym wzmocnienia naszej współpracy przy kolejnych przedsięwzięciach – zaznacza dyrektor handlowy CFL multimodal Sven Löffler.  

Komisja Europejska szacuje, że do 2030 roku drogowe przewozy towarowe w UE wzrosną o 40 proc. Bruksela kładzie nacisk na przeniesienie ładunków na kolej. – Ten wspólny projekt w dziedzinie transportu lądowego odzwierciedla nasze zobowiązanie do ograniczania wpływu działalności na środowisko naturalne, a jego powodzenie i skala jest pochodną współpracy z właściwymi partnerami. Przybliża nas do osiągniecia celów dekarbonizacyjnych, a jednocześnie zapewnia nam utrzymanie zwinności i elastyczności, kluczowych dla naszego modelu biznesowego – podkreśla dyrektor ds. importu, eksportu i transportu w firmie Inditex Abel López Cernadas. 

Na podobny aspekt współpracy zwraca uwagę przedstawiciel Ikea. – Jednym z priorytetów firmy IKEA jest osiągniecie do 2030 roku średnio 70-procentowej redukcji emisji dwutlenku węgla generowanej przez każdy transport produktów względem poziomu z roku 2017. Aby osiągnąć ten cel, musimy wspólnie z partnerami działać na rzecz transformacji branży transportowej. Jednym ze sposobów takiej transformacji jest wykorzystanie transportu kolejowego do zwiększania udziału rozwiązań intermodalnych, co przekłada się na mniejszą liczbę ciężarówek na drogach, mniej zatorów w ruchu drogowym i niższy poziom emisji dwutlenku węgla, a kierowcom przynosi poprawę równowagi między pracą a życiem prywatnym – tłumaczy menedżer obszaru kategorii transportu w zespole obsługi łańcucha dostaw Ikea Dariusz Mroczek. 

Czytaj więcej

Plomby na wagonach o pół roku za późno

W UE średnia odległość przewozu ładunku kolejami przekracza 400 km. Terminal CFL multimodal należy do najważniejszych w Europie. Na powierzchni 33 ha odprawia tygodniowo ponad 200 pociągów, w 2021 roku przeładował przeszło 90 tys. jednostek ładunkowych. 

Pokonanie trasy tam i z powrotem zajmuje tydzień, a połączenie zapewnia dostawy produktów do wyposażenia wnętrz dla Ikea na rynek hiszpański oraz odzieży dla firmy Inditex — właściciela takich marek, jak Zara, Bershka i Massimo Dutti — do Poznania, gdzie hiszpańska firma ma magazyn obsługujący sprzedaż online w Europie Środkowej. Głównym operatorem na tej trasie jest firma CFL cargo, która obsługuje ponad 2000 km między terminalem VIIA w Sète a Poznaniem bez przystanków w terminalach pośrednich. W Polsce transport przejmuje Captrain Polska. 

Pozostało 82% artykułu
Szynowy
Potrzebny bezpieczny tranzyt ukraińskiego zboża
Szynowy
Nowe lokomotywy do przewozów intermodalnych
Szynowy
Czy samorządy stać na kolej?
Szynowy
Samorządowcy z wysokim rachunkami za pociągi
Szynowy
Logistyka rozwiązaniem problemów z ukraińskim zbożem