Milion aut więcej zarejestrowanych w systemie e-Toll

Kierowcy doszli do ładu z system e-Toll, co widoczne jest po wyraźnie malejącej w stosunku do 2021 roku liczbie kar i reklamacji.

Publikacja: 14.03.2023 09:57

Milion aut więcej zarejestrowanych w systemie e-Toll

KAS

Foto: KAS

Wpływy z myta w 2022 roku wyniosły 2,11 mld zł, co stanowi 7,7 proc. wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego. Ubiegłoroczne przychody KFD z myta były o 12,3 proc. większe od uzyskanych w 2021 roku. 

Czytaj więcej

Stawki myta w Niemczech pójdą o ponad 86 proc. w górę

Dynamika jest bardzo wysoka (w 2021 roku wpływy wzrosły o 5 proc.), trzeba jednak pamiętać, że w ostatnich trzech miesiącach 2021 roku KAS obniżył o 30 proc. stawki myta. Gdyby nie uwzględnić obniżki, wówczas dynamika wyniosłaby 6 proc. Jednak przy takim założeniu, wzrost pobranych opłat w 2021 roku w stosunku do 2020 roku wyniósłby niemal 12 proc. 

Ministerstwo Infrastruktury nie wydłużyło sieci dróg płatnych, choć Krajowy Program Odbudowy przewiduje objecie opłatą kolejnych odcinków dróg. 

Krajowa Administracja Skarbowa podaje, że liczba pojazdów lekkich i ciężkich zarejestrowanych w systemie e-TOLL na koniec 2022 roku wyniosła 2 603 tys., gdy w styczniu 2022 roku sięgała 1 689 tys. Zatem w ostatnim roku przybyło niemal milion aut. 

Kierowcy coraz częściej płacą kartami flotowymi. Odsetek takich wpłat w czwartym kwartale 2022 roku sięgnął 9,22 proc., o ponad 4 pp. więcej niż w grudniu 2021 roku. 

Szybko zdobywa popularność płatność usługa EETS, wprowadzona w 2022 roku. KAS informuje, że 8,73% wpływów przekazanych do KFD za okres grudzień 2022 r. – luty 2023 r. pochodziło z EETS.

W wyniku 116 422 kontroli przeprowadzonych przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w 2022 r., nałożono 917 kar grzywny w formie mandatu karnego. Liczba kontroli utrzymuje się na podobnym poziomie w stosunku do poprzednich lat, jednak wyraźnie maleje liczba wystawionych mandatów. W 2022 roku funkcjonariusze wystawiali średnio 76 mandatów miesięcznie, gdy w ostatnim kwartale 2021 roku średnia miesięczna była 3 razy wyższa. 

Czytaj więcej

Mniejszy spadek popytu na transport lekki niż na ciężki

W 2022 r. zostało złożonych 16 432 zgłoszenia oznaczone przez osoby składające reklamację jako dotyczące wysokości opłaty elektronicznej. Na tym odcinku także widoczna jest poprawa, ponieważ w ostatnim kwartale 2021 roku miesięczna liczba składanych reklamacji była blisko 8-9 razy większa od średniej miesięcznej w ub.r. 

KAS podał, że koszt budowy systemu Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS do końca roku 2021 wyniósł 284,8 mln zł, podczas gdy planowany całkowity koszt budowy nowego systemu resort finansów oszacował na kwotę 448.1 mln zł.

Wpływy z myta w 2022 roku wyniosły 2,11 mld zł, co stanowi 7,7 proc. wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego. Ubiegłoroczne przychody KFD z myta były o 12,3 proc. większe od uzyskanych w 2021 roku. 

Dynamika jest bardzo wysoka (w 2021 roku wpływy wzrosły o 5 proc.), trzeba jednak pamiętać, że w ostatnich trzech miesiącach 2021 roku KAS obniżył o 30 proc. stawki myta. Gdyby nie uwzględnić obniżki, wówczas dynamika wyniosłaby 6 proc. Jednak przy takim założeniu, wzrost pobranych opłat w 2021 roku w stosunku do 2020 roku wyniósłby niemal 12 proc. 

Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep