Stawki myta w Niemczech pójdą o ponad 86 proc. w górę

Już od grudnia tego roku niemieckie myto znacznie podrożeje dla ciężarówek Euro VI, do 35,4 centa za kilometr. W wyznaczaniu ceny będzie liczyć się tylko emisja dwutlenku węgla.

Publikacja: 13.03.2023 09:35

Stawki myta w Niemczech pójdą o ponad 86 proc. w górę

Foto: BAG

Od 1 grudnia niemieckie myto zdrożeje dla większości 40-tonowych zestawów o 86 proc. do 35,4 centa za kilometr. To efekt unijnej dyrektywy, mówiącej o wdrożeniu opłat za drogi zależnych od wielkości emisji CO2. Kraje członkowskie powinny uruchomić taki system najpóźniej do 24 marca 2024 roku. 

Czytaj więcej

PISiL apeluje do urzędów o pomoc w walce z oligopolem

Niemcy planują rozpocząć pobieranie takich opłat już od 1 grudnia 2023 roku. Wysokość stawki wynika z podziału pojazdów na pięć klas emisji: klasa 1 ma najwyższe, a klasa 5 najniższe. 

Klasa 5 jest przyznawana pojazdom, które emitują mniej niż 1 gram CO2 na kWh. Są to pojazdy zeroemisyjne. Klasa 4 to pojazdy emitujące poniżej 50 proc. wartości referencyjnej dla danej klasy pojazdów. Dane do klasyfikacji pojazdu powinien dostarczyć jego producent. Z danych BAG wynika, że ponad 90 proc. przewozów w Niemczech wykonywanych jest pojazdami spełniającymi normę czystości spalin Euro VI. 

Klasa 3 to pojazdy emitujące poniżej 8 proc. wartości referencyjnej, klasa 4 poniżej 5 proc., zaś klasa 1 to pojazdy nie należące do żadnej innej kategorii. 

Dla pojazdów o najniższej klasie Berlin przewiduje opłaty na poziomie obecnie najniższej normy czystości spalin Euro 0, co oznaczałoby, że myto za 40-tonowy zestaw klasy Euro VI będzie wynosiło za kilometr 35,4 centy, a nie jak dotychczas 19 centów. 

Czytaj więcej

Producenci ciężarówek z rekordowymi wynikami

W przeliczeniu nowa cena to 1,66 zł za km. Najdroższe w Polsce autostrady kosztują po niedawnych podwyżkach: A2 na trasie między Nowym Tomyślem a Koninem 67 groszy, zaś A4 zarządzana przez Stalexport 66 groszy za km. 

W Niemczech ostatnia podwyżka myta miała miejsce 1 stycznia 2023 roku. 

Od 1 grudnia niemieckie myto zdrożeje dla większości 40-tonowych zestawów o 86 proc. do 35,4 centa za kilometr. To efekt unijnej dyrektywy, mówiącej o wdrożeniu opłat za drogi zależnych od wielkości emisji CO2. Kraje członkowskie powinny uruchomić taki system najpóźniej do 24 marca 2024 roku. 

Niemcy planują rozpocząć pobieranie takich opłat już od 1 grudnia 2023 roku. Wysokość stawki wynika z podziału pojazdów na pięć klas emisji: klasa 1 ma najwyższe, a klasa 5 najniższe. 

Krajowe
Rząd chce zmniejszyć obciążenia socjalne przewoźników
Krajowe
Czy rząd wyda czasowy zakaz rejestracji firm transportowych?
Krajowe
Przewoźnicy będą mogli korzystać z rejestrowanych za granicą ciężarówek
Krajowe
Jak kontrolować przewozy kabotażowe?
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Krajowe
Elektroniczna kontrola zezwoleń od lipca