Stawki myta w Niemczech pójdą o ponad 86 proc. w górę

Już od grudnia tego roku niemieckie myto znacznie podrożeje dla ciężarówek Euro VI, do 35,4 centa za kilometr. W wyznaczaniu ceny będzie liczyć się tylko emisja dwutlenku węgla.

Publikacja: 13.03.2023 09:35

Stawki myta w Niemczech pójdą o ponad 86 proc. w górę

Foto: BAG

Od 1 grudnia niemieckie myto zdrożeje dla większości 40-tonowych zestawów o 86 proc. do 35,4 centa za kilometr. To efekt unijnej dyrektywy, mówiącej o wdrożeniu opłat za drogi zależnych od wielkości emisji CO2. Kraje członkowskie powinny uruchomić taki system najpóźniej do 24 marca 2024 roku. 

Czytaj więcej

PISiL apeluje do urzędów o pomoc w walce z oligopolem

Niemcy planują rozpocząć pobieranie takich opłat już od 1 grudnia 2023 roku. Wysokość stawki wynika z podziału pojazdów na pięć klas emisji: klasa 1 ma najwyższe, a klasa 5 najniższe. 

Klasa 5 jest przyznawana pojazdom, które emitują mniej niż 1 gram CO2 na kWh. Są to pojazdy zeroemisyjne. Klasa 4 to pojazdy emitujące poniżej 50 proc. wartości referencyjnej dla danej klasy pojazdów. Dane do klasyfikacji pojazdu powinien dostarczyć jego producent. Z danych BAG wynika, że ponad 90 proc. przewozów w Niemczech wykonywanych jest pojazdami spełniającymi normę czystości spalin Euro VI. 

Klasa 3 to pojazdy emitujące poniżej 8 proc. wartości referencyjnej, klasa 4 poniżej 5 proc., zaś klasa 1 to pojazdy nie należące do żadnej innej kategorii. 

Dla pojazdów o najniższej klasie Berlin przewiduje opłaty na poziomie obecnie najniższej normy czystości spalin Euro 0, co oznaczałoby, że myto za 40-tonowy zestaw klasy Euro VI będzie wynosiło za kilometr 35,4 centy, a nie jak dotychczas 19 centów. 

Czytaj więcej

Producenci ciężarówek z rekordowymi wynikami

W przeliczeniu nowa cena to 1,66 zł za km. Najdroższe w Polsce autostrady kosztują po niedawnych podwyżkach: A2 na trasie między Nowym Tomyślem a Koninem 67 groszy, zaś A4 zarządzana przez Stalexport 66 groszy za km. 

W Niemczech ostatnia podwyżka myta miała miejsce 1 stycznia 2023 roku. 

Od 1 grudnia niemieckie myto zdrożeje dla większości 40-tonowych zestawów o 86 proc. do 35,4 centa za kilometr. To efekt unijnej dyrektywy, mówiącej o wdrożeniu opłat za drogi zależnych od wielkości emisji CO2. Kraje członkowskie powinny uruchomić taki system najpóźniej do 24 marca 2024 roku. 

Niemcy planują rozpocząć pobieranie takich opłat już od 1 grudnia 2023 roku. Wysokość stawki wynika z podziału pojazdów na pięć klas emisji: klasa 1 ma najwyższe, a klasa 5 najniższe. 

Krajowe
Elektroniczna kontrola zezwoleń od lipca
Krajowe
Rząd pracuje nad zmianą statusu inspektorów transportu drogowego
Krajowe
Miliardy euro dla polskich firm transportowych
Krajowe
Trwa cichy protest inspektorów
Krajowe
Strata samochodu po dobrym piwku