Fabryka Volvo Bus Wrocław, kolejna ofiara pandemii

Pandemia i wejście do Europy producentów chińskich sprawiły, że rynek autobusowy zmaga się z malejącymi marżami.

Publikacja: 16.03.2023 17:54

Fabryka Volvo Bus Wrocław, kolejna ofiara pandemii

Volvo Bus

Foto: Volvo Bus

W pierwszym kwartale 20234 roku fabryka zakończy produkcję. Pracę straci 1500 osób, z których w Vargas Holding może znaleźć zatrudnienie jedna trzecia z nich, a reszcie Volvo zapewni pakiet socjalny. Szwedzki Vargas Holding najprawdopodobniej odkupi zakład od Volvo. – Nasza działalność w Europie od lat przynosi straty – przyznała prezes Volvo Buses Anna Westerberg. – Spółka skoncentruje swoją działalność na produkcji podwozi, a wraz z zewnętrznymi producentami nadwozi zaoferuje klientom w Europie pełną gamę autobusów miejskich i międzymiastowych oraz autokarów.

Czytaj więcej

Polska przeciwna normie Euro VII

Produkcja autobusów we Wrocławiu potrwa do pierwszego kwartału 2024 roku. Zamówienia na kompletne autobusy i autokary złożone w Europie będą realizowane z wrocławskiego zakładu zgodnie z planem. – Jest to dla nas szok. O tej decyzji związki zawodowe dowiedziały się w dniu dzisiejszym (16 marca) w południe – przyznaje przewodniczący MOZ NSZZ „Solidarność” Pracowników Volvo Polska Bogusław Jurgielewicz. 

Volvo zaznacza, że zamyka tylko fabryka autobusów. Reszta spółek: Volvo Group Digital & IT Volvo Group Financial Control & Accounting, Volvo Group People Services, Volvo Construcion Equipment, Group Trucks Operations, Group Truck Purchasing i Volvo Group Real Estate będzie działać bez zmian. Zatrudniają ponad 2,1 tys. osób. 

Zakład produkcyjny Volvo działał od 1996 roku, w 2012 roku Volvo ogłosiło zamknięcie od czerwca 2013 roku fabryki autobusów w Saffle w Szwecji i przeniesienie produkcji do Wrocławia. W następnym roku z zakładu wyjechało ponad tysiąc autobusów. W dziale autobusowym Volvo straci pracę łącznie 1600 osób. 

Rynek autobusowy staje się coraz trudniejszy. Solaris, który nawet w najgorszych latach notował zysk, zamknął ubiegły rok stratą. Pandemia, wojna z inflacją oraz wejście do Europy chińskich graczy spowodowało, że lokalni gracze mają coraz większe kłopoty z wypracowaniem zysku. 

W pierwszym kwartale 20234 roku fabryka zakończy produkcję. Pracę straci 1500 osób, z których w Vargas Holding może znaleźć zatrudnienie jedna trzecia z nich, a reszcie Volvo zapewni pakiet socjalny. Szwedzki Vargas Holding najprawdopodobniej odkupi zakład od Volvo. – Nasza działalność w Europie od lat przynosi straty – przyznała prezes Volvo Buses Anna Westerberg. – Spółka skoncentruje swoją działalność na produkcji podwozi, a wraz z zewnętrznymi producentami nadwozi zaoferuje klientom w Europie pełną gamę autobusów miejskich i międzymiastowych oraz autokarów.

Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep