Port Gdańsk przygotowuje się do przeładunku w tym roku 2,5 mln ton zboża, o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej. Zarządu Morskiego Port Gdańsk szacuje, że 70 proc. transportu zbóż do portu w najbliższym czasie będzie się odbywało ciężarówkami. ZMPG w ramach działań prewencyjnych przygotowuje dodatkowe miejsca i parkingi postojowe dla samochodów ciężarowych, które pomogą nie korkować i nie zastawiać dróg publicznych, w tym np. ronda przy Letnicy. Wnioskował też o zmianę organizacji ruchu w okolicy portu.
Zdolności dowozowe i odwozowe zboża do/z głównych terminali PGE, GBT, GDAŃSKIE MŁYNY, MAGROL to maksymalnie 758 samochodów i 71 wagonów na dobę. Od początku roku do kwietnia w Porcie Gdańsk rozładowano 13 280 ciężarówek ze zbożem i załadowano 5 aut. Z kolei w ruchu kolejowym obsłużono 1827 wagonów ze zbożem.
Czytaj więcej
Giełda ładunków Trans.eu i project44 zapewnią monitoring dostaw w czasie rzeczywistym. To pierwsze na świecie narzędzie do nadzorowania przesyłek na rynku spotowym, dostępne będzie od przyszłego roku.
Port już jest zastawiony ciężarówkami, które parkują wzdłuż ulic i blokują ruch miejski. Kierowcy ciężarówek czekają czasem na rozładunek dobę lub dłużej i nie mają żadnego parkingu.
Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek przypomina, że miejsce utwardzone to nie wszystko. – Sam parking bez zaplecza sanitarnego to nieporozumienie. Potem dziwimy się ludziom, że nie chcą pracować w zawodzie kierowcy i siedzieć 24 godziny w kabinie – wskazuje Rejek.