Gdański port przygotowuje się na żniwa i nie chce powtórki węglowej blokady

Port przygotowuje parkingi dla potoku ciężarówek, które po żniwach przywiozą polskie i ukraińskie zboże.

Publikacja: 18.05.2023 10:48

Gdański port przygotowuje się na żniwa i nie chce powtórki węglowej blokady

Foto: Port Gdańsk

Port Gdańsk przygotowuje się do przeładunku w tym roku 2,5 mln ton zboża, o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej. Zarządu Morskiego Port Gdańsk szacuje, że 70 proc. transportu zbóż do portu w najbliższym czasie będzie się odbywało ciężarówkami. ZMPG w ramach działań prewencyjnych przygotowuje dodatkowe miejsca i parkingi postojowe dla samochodów ciężarowych, które pomogą nie korkować i nie zastawiać dróg publicznych, w tym np. ronda przy Letnicy.  Wnioskował też o zmianę organizacji ruchu w okolicy portu. 

Zdolności dowozowe i odwozowe zboża do/z głównych terminali PGE, GBT, GDAŃSKIE MŁYNY, MAGROL to maksymalnie 758 samochodów i 71 wagonów na dobę. Od początku roku do kwietnia w Porcie Gdańsk rozładowano 13 280 ciężarówek ze zbożem i załadowano 5 aut. Z kolei w ruchu kolejowym obsłużono 1827 wagonów ze zbożem. 

Czytaj więcej

Nadawcy dostaną monitoring przewozu na giełdzie ładunków

Port już jest zastawiony ciężarówkami, które parkują wzdłuż ulic i blokują ruch miejski. Kierowcy ciężarówek czekają czasem na rozładunek dobę lub dłużej i nie mają żadnego parkingu.  

Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek przypomina, że miejsce utwardzone to nie wszystko. – Sam parking bez zaplecza sanitarnego to nieporozumienie. Potem dziwimy się ludziom, że nie chcą pracować w zawodzie kierowcy i siedzieć 24 godziny w kabinie – wskazuje Rejek.

Dodaje, że rozbudowa Baltic Hub powiększy problem braku parkingów. – CMA CGM przenosi przeładunki z Gdyni do Gdańska, gdzie będzie coraz więcej samochodów. Gdańsk staje się olbrzymim portem i kwestia parkingów robi się paląca. Parking musi być przygotowany, jest jeden, ale to kropla w morzu potrzeb – ocenia Rejek. 

Przypomina skandaliczną sytuację przy wywozie z portu węgla, gdy brakowało koordynacji. – Port był zastawiony samochodami, wszystko w węglowym pyle. Auta ciężarowe wszędzie, blokujące przejazdy. Zanim zrobiono punkty zgłoszeniowe był kompletny bałagan – wspomina Rejek. 

Tym razem ma nie dojść do powtórki. Zarządu Morskiego Port Gdańsk wymienia, że na terenie Portu Gdańsk są przygotowane punkty buforowe dla samochodów ciężarowych. Tzw. miejsca odstawcze są zlokalizowane przy ul.: Budowniczych Portu Płn. (150 miejsc postojowych), Ku Ujściu (80 miejsc), Załogowa (obecnie ok. 50 miejsc z możliwością zwiększenia do 300), Śnieżna – Handlowa (170 miejsc). W przypadku pojawiania się zatorów na drogach dojazdowych do portu, ZMPG przeznaczy nowe tereny pod parkingi buforowe - przy ul. Kontenerowej (na 600 samochodów) i Budowniczych Portu Płn. (na 150 miejsc). 

Czytaj więcej

Unia Europejska zapomniała o kierowcach, dwie trzecie rozważa zmianę zawodu

Po konsultacjach z Pomorskim Wojewódzkim Inspektorem Transportu Drogowego, port wystosował wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych. Poprosił także o wprowadzenie nowych zasad ruchu polegających na: 

 - zmianie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Śnieżnej, w postaci wprowadzenia zakazu skrętu w ulicę Szklana Huta.

 - przeznaczeniu lewego pasa ruchu ul. Marynarki Polskiej do jazdy na wprost w kierunku dzielnicy Nowy Port i prawego pasa ruchu do skrętu w ul. Śnieżną

 - wydzieleniu pasa miejsc odstawczych na ul Sucharskiego (tzw. starej Sucharskiego).

Zboże w gdańskim porcie występuje głównie w relacji eksportowej. Zdolności przeładunkowe portu szacowane są na 300 tys. ton miesięcznie, co daje roczny obrót na poziomie 3,6 mln ton.

Port Gdańsk przygotowuje się do przeładunku w tym roku 2,5 mln ton zboża, o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej. Zarządu Morskiego Port Gdańsk szacuje, że 70 proc. transportu zbóż do portu w najbliższym czasie będzie się odbywało ciężarówkami. ZMPG w ramach działań prewencyjnych przygotowuje dodatkowe miejsca i parkingi postojowe dla samochodów ciężarowych, które pomogą nie korkować i nie zastawiać dróg publicznych, w tym np. ronda przy Letnicy.  Wnioskował też o zmianę organizacji ruchu w okolicy portu. 

Pozostało 86% artykułu
Drogowy
Na wakacje w dużych korkach z powodu protestu przewoźników
Drogowy
Czy nadchodzi ożywienie gospodarcze?
Drogowy
Trwa zapaść w rejestracjach ciągników siodłowych
Drogowy
Zbliża się sezon kosztownych protestów na drogach
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Drogowy
Sądne dni w porcie Calais
Drogowy
Trup na drogach ściele się gęsto