Rosja chce zakazać wjazdu polskim ciężarówkom

W poniedziałek 22 maja będzie debatowała na ten temat Rada Dumy Państwowej.

Publikacja: 22.05.2023 14:11

Rosja chce zakazać wjazdu polskim ciężarówkom

Foto: Duma Państwowa

W poniedziałek 22 maja o godz. 16 czasu moskiewskiego Rada Dumy Państwowej rozpatrzy wniosek przewodniczącego rosyjskiej Dumy Państwowej Wiaczesława Wołodina zakazu wjazdu do Rosji polskich ciężarówek. 

Pomysł ogłosił w niedzielę, 21 maja. Wołodin tłumaczy, że polscy przedsiębiorcy zarabiają na Rosji. Uważa, że zakaz wjazdu da zarobić rosyjskim firmom transportowym i uderzy w polskie podmioty. Szacuje, że zakaz doprowadzi do bankructwa 2 tys. firm i przyniesie polskiej gospodarce stratę 8,5 mld euro. 

Czytaj więcej

Na rynku TSL robi się coraz ciaśniej

Nie jest jasne czego może dotyczyć zakaz. W przewozach międzynarodowych funkcjonują zezwolenia jednorazowe oraz wielokrotne, czyli EKMT, wydawane na podstawie Konferencji Ministrów Transportu (obecnie jest to International Transport Forum). Zezwolenia dzielą się także na dwustronne, tranzytowe i z krajów trzecich (np. polska ciężarówka podejmuje ładunek w Niemczech i przez Polskę wiezie do Rosji). 

Dla polskich przewoźników, którzy jeszcze jeżdżą do Rosji i krajów Azji Środkowej zakaz oznacza konieczność znalezienia innych rynków. W tym roku Polska miała wymienić 55 tys. zezwoleń, gdy 2 lata temu wymieniana pula była blisko 5-krotnie większa. Na dodatek w tym roku Rosja nie wydaje transze kwartalne. W kwietniu przysłała tylko transze na 3 tygodnie, więc złamała umowę i faktycznie już nie wpuszcza polskich samochodów. Rynek skurczył się do 300-400 mln dol. i funkcjonuje na nim do tysiąca firm. 

Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek przypomina, że Rosjanie od lat naginali umowę z Polską, szykanując polskich przewoźników. – Nadużywali umowy, wykorzystując pokrętne i niezgodne z umową i jej duchem zapisy, które premiowały przewoźników rosyjskich na polsko-rosyjskim rynku transportu międzynarodowego, dając im w ten sposób przewagę. Stosowali zmienne interpretacje odnośnie stosowania różnego rodzaju zezwoleń co oznaczało bardzo poważne kłopoty, często ze skutkami finansowymi, dla naszych firm – przypomina Buczek. 

Czytaj więcej

Trzeba odwołać wycieczki z braku kierowców i autokarów

Zakaz Dumy będzie co najmniej neutralny dla rosyjskich przewoźników, którzy od napaści Rosji na Ukrainę nie mogą wjeżdżać do UE, co jest częścią unijnych sankcji. Proponowane przez Wołodina rozwiązanie jest podobne do zastosowanego ponad rok temu przez Białoruś. Reżim Łukaszenki zakazał wjazdu polskim ciężarówkom i muszą one przeładować ładunek w magazynach po stronie białoruskiej. W Rosji nie ma tak wygodnie położonych obiektów i samochody z Polski jadą bezpośrednio do klientów. 

W poniedziałek 22 maja o godz. 16 czasu moskiewskiego Rada Dumy Państwowej rozpatrzy wniosek przewodniczącego rosyjskiej Dumy Państwowej Wiaczesława Wołodina zakazu wjazdu do Rosji polskich ciężarówek. 

Pomysł ogłosił w niedzielę, 21 maja. Wołodin tłumaczy, że polscy przedsiębiorcy zarabiają na Rosji. Uważa, że zakaz wjazdu da zarobić rosyjskim firmom transportowym i uderzy w polskie podmioty. Szacuje, że zakaz doprowadzi do bankructwa 2 tys. firm i przyniesie polskiej gospodarce stratę 8,5 mld euro. 

Pozostało 83% artykułu
Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Drogowy
Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą