Przewoźnicy domagają się od Komisji Europejskiej udrożnienia przejścia Brenner

Po stronie włoskiej kolejka ciężarówek do tunelu Brenner sięgała 100 km. Przeprawa przez Alpy niedrożna. IRU i stowarzyszenia przewoźników z ośmiu krajów apelują do KE o działanie.

Publikacja: 13.10.2023 08:12

Autostrada A12 przez Brenner, most Europa

Kleszczu/Wikipedia

Autostrada A12 przez Brenner, most Europa

Foto: Kleszczu/Wikipedia

W lipcu ubiegłego roku przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen przyznała, że rozwiązanie kwestii Brenner jest pilne. Stwierdziła, że kolejna runda negocjacji z Austrią, Niemcami i Francją powinna określić kolejne kroki.  

Od tego czasu Komisja niestety nie podjęła żadnych działań. W transporcie drogowym, kolejowym i kombinowanym w dalszym ciągu często występują poważne wąskie gardła. Ponadto Włochy grożą Austrii podjęciem kroków prawnych.

Firmy przewozowe uważają, że KE powinna przyspieszyć rozwiązanie zakorkowanego przejazdu, a jeśli zajdzie taka potrzeba podjąć kroki prawne wobec Austrii. – Mamy niezwykle poważny problem w związku z impasem w sprawie Brenner. Brakuje zdolności przewozowych w kolejowym transporcie towarowym i transporcie kombinowanym. Operatorzy ciężarówek chcący skorzystać z transportu kombinowanego stoją przed sytuacją niemożliwą do zrealizowania – podkreśla przedstawicielka Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU Raluca Marian. 

Czytaj więcej

Koniec z oligopolem na rynku kontenerów morskich

Austria nieustannie utrudnia przejazd przez Alpy, nakładając zakazy ruchu dla ciężarówek na autostradzie A12. W ostatnich latach władze Tyrolu wdrożyły szereg regulacji utrudniających przejazdy samochodami ciężarowymi, w tym zakaz ruchu ciężarówek nocą i wymyślone w tym roku odprawy blokowe. Trwały 41 dni, podczas których utworzyła się po stronie niemieckiej ponad 40-kilometrowa kolejka. 3 października po stronie włoskiej kolejka ciężarówek czekających na przejazd autostradą sięgnęła 100 km. Niedrożne są także przewozy kolejowe, których przepustowość jest zbyt mała w stosunku do potrzeb. Tunel pod Mont Blanc ma niewielki przekrój, który zmusza do stosowania specjalnych wagonów, a mimo to nie wszystkie typy naczep można przewieźć koleją. 

Przez przełęcz Brenner przejeżdża rocznie ponad 5 mln ciężarówek. Jest to najkrótsza trasa z Niemiec do Włoch, pozostałe wymagają nadłożenia drogi i wydłużają dystans o blisko połowę. 

IRU od wielu lat składa prośby do Komisji Europejskiej, która jest strażnikiem traktatów unijnych i krokami prawnymi powinna zmusić Austrię do przestrzegania zasady wolnego przepływu dóbr. Skutkiem bezczynności Komisji Europejskiej jest rosnące niezadowolenie przemysłu, Austrii oraz innych krajów unijnych. 

W lipcu ubiegłego roku przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen przyznała, że rozwiązanie kwestii Brenner jest pilne. Stwierdziła, że kolejna runda negocjacji z Austrią, Niemcami i Francją powinna określić kolejne kroki.  

Od tego czasu Komisja niestety nie podjęła żadnych działań. W transporcie drogowym, kolejowym i kombinowanym w dalszym ciągu często występują poważne wąskie gardła. Ponadto Włochy grożą Austrii podjęciem kroków prawnych.

Pozostało 80% artykułu
Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką