Przewoźnicy domagają się od Komisji Europejskiej udrożnienia przejścia Brenner

Po stronie włoskiej kolejka ciężarówek do tunelu Brenner sięgała 100 km. Przeprawa przez Alpy niedrożna. IRU i stowarzyszenia przewoźników z ośmiu krajów apelują do KE o działanie.

Publikacja: 13.10.2023 08:12

Autostrada A12 przez Brenner, most Europa

Autostrada A12 przez Brenner, most Europa

Foto: Kleszczu/Wikipedia

W lipcu ubiegłego roku przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen przyznała, że rozwiązanie kwestii Brenner jest pilne. Stwierdziła, że kolejna runda negocjacji z Austrią, Niemcami i Francją powinna określić kolejne kroki.  

Od tego czasu Komisja niestety nie podjęła żadnych działań. W transporcie drogowym, kolejowym i kombinowanym w dalszym ciągu często występują poważne wąskie gardła. Ponadto Włochy grożą Austrii podjęciem kroków prawnych.

Firmy przewozowe uważają, że KE powinna przyspieszyć rozwiązanie zakorkowanego przejazdu, a jeśli zajdzie taka potrzeba podjąć kroki prawne wobec Austrii. – Mamy niezwykle poważny problem w związku z impasem w sprawie Brenner. Brakuje zdolności przewozowych w kolejowym transporcie towarowym i transporcie kombinowanym. Operatorzy ciężarówek chcący skorzystać z transportu kombinowanego stoją przed sytuacją niemożliwą do zrealizowania – podkreśla przedstawicielka Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU Raluca Marian. 

Czytaj więcej

Koniec z oligopolem na rynku kontenerów morskich

Austria nieustannie utrudnia przejazd przez Alpy, nakładając zakazy ruchu dla ciężarówek na autostradzie A12. W ostatnich latach władze Tyrolu wdrożyły szereg regulacji utrudniających przejazdy samochodami ciężarowymi, w tym zakaz ruchu ciężarówek nocą i wymyślone w tym roku odprawy blokowe. Trwały 41 dni, podczas których utworzyła się po stronie niemieckiej ponad 40-kilometrowa kolejka. 3 października po stronie włoskiej kolejka ciężarówek czekających na przejazd autostradą sięgnęła 100 km. Niedrożne są także przewozy kolejowe, których przepustowość jest zbyt mała w stosunku do potrzeb. Tunel pod Mont Blanc ma niewielki przekrój, który zmusza do stosowania specjalnych wagonów, a mimo to nie wszystkie typy naczep można przewieźć koleją. 

Przez przełęcz Brenner przejeżdża rocznie ponad 5 mln ciężarówek. Jest to najkrótsza trasa z Niemiec do Włoch, pozostałe wymagają nadłożenia drogi i wydłużają dystans o blisko połowę. 

IRU od wielu lat składa prośby do Komisji Europejskiej, która jest strażnikiem traktatów unijnych i krokami prawnymi powinna zmusić Austrię do przestrzegania zasady wolnego przepływu dóbr. Skutkiem bezczynności Komisji Europejskiej jest rosnące niezadowolenie przemysłu, Austrii oraz innych krajów unijnych. 

W lipcu ubiegłego roku przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen przyznała, że rozwiązanie kwestii Brenner jest pilne. Stwierdziła, że kolejna runda negocjacji z Austrią, Niemcami i Francją powinna określić kolejne kroki.  

Od tego czasu Komisja niestety nie podjęła żadnych działań. W transporcie drogowym, kolejowym i kombinowanym w dalszym ciągu często występują poważne wąskie gardła. Ponadto Włochy grożą Austrii podjęciem kroków prawnych.

Pozostało 80% artykułu
Drogowy
Euro NCAP oceni bezpieczeństwo ciężarówek
Drogowy
Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów
Drogowy
Ciężarówki na celowniku złodziei
Drogowy
Pomimo wzrostu myta ceny frachtów maleją
Drogowy
Wiosna przyniosła lekką poprawę w rejestracjach
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?