Importerzy ciężarówek zadowoleni z 2023 roku

Pomimo notowanych w ostatnich miesiącach spadków rejestracji, ten rok będzie bardzo dobry dla importerów ciężarówek. Przyszły też zapowiada się nieźle.

Publikacja: 07.12.2023 17:41

Importerzy ciężarówek zadowoleni z 2023 roku

Foto: Robert Przybylski

Tegoroczne rejestracje nowych ciężarówek sięgną 36 tys. sztuk i zgodnie z ubiegłorocznymi przewidywaniami będą rekordowe, na poziomie notowanych w 2022 roku. Co prawda w ostatnich miesiącach rejestracje wykazują lekkie spadki, ale liczone są one od wyjątkowo dobrych miesięcy 2022 roku. 

Prezes zarządu Volvo Trucks Polska Małgorzata Kulis prognozuje, że w 2024 roku sprzedaż będzie o 15 proc. mniejsza, ale i tak importerzy będą mogli zaliczyć nadchodzący rok do udanych, ponieważ floty i tak muszą wymieniać auta, czego nie zrobiły w 2023 roku z uwagi na długi czas dostawy. – Rejestracje sięgną 29 tys. samochodów i to jest poziom wyższy od bardzo dobrego 2018 roku. Spowolnienie będzie odczuwalne w pierwszej połowie roku, ale spodziewamy się poprawy jesienią – uważa Małgorzata Kulis. 

Czytaj więcej

Węgierscy giganci łączą siły

Przewoźnicy wskazują na jeszcze jeden aspekt. – Branża wstrzymuje się z zamówieniami licząc na obniżki cen nowych pojazdów - zarówno ciągników jak i naczep. Analizując rynek możemy wywnioskować, że dopiero te obniżki zaczynają się, bo nie wierzę, że floty będą rozbudowywać park maszynowy przy obecnej sytuacji rynkowej, kiedy nie mogą sprzedać pojazdów używanych – wskazuje członek zarządu firmy Magtrans Piotr Magdziak. 

Importerzy jednak nie dają nadziei na obniżkę cen. Zapowiadają, że średnio będą powyżej 100 tys. euro, a dla flot wysokie 90 tys. euro. 

Słabnący listopad

W listopadzie, w całej grupie nowych samochodów ciężarowych powyżej 3,5 ton zarejestrowano 3 080 sztuk. Jest to rezultat mniejszy niż przed rokiem (-20,1 %; -774 szt.) i jednocześnie o 8,3% (+237 szt.) większy niż w październiku br., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Wysoki spadek to efekt wysokiej bazy analogicznego miesiąca ubiegłego roku, a także wyhamowania rynku po nadmiarowych rejestracjach w sierpniu spowodowanych koniecznością zarejestrowania pojazdów nie wyposażonych w nowy inteligentny tachograf (G2V2) przed dniem 21 sierpnia br. 

Słabnący rynek to także wynik trudnego otoczenia makroekonomicznego. Według danych GUS w pierwszym kwartale 2023 roku w Polsce przewieziono mniej ładunków niż rok wcześniej. W całej Europie dostępność frachtów spadła rok do roku o 25 proc. – W porównaniu z rokiem 2022 popyt na usługi transportowe jest wyraźnie niższy. W zależności od firmy spadki wahają się od 15 do nawet 20 procent. Przekłada się to na problemy finansowe sektora. Nasza baza danych odzwierciedla tę tendencję, bo w ciągu zaledwie roku zadłużenie przedsiębiorstw z branży TSL wzrosło o 155 milionów złotych – wskazuje prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki. 

Czytaj więcej

Ukraińskie samochody z pomocą humanitarną zniknęły z kolejki

Ciągniki w dół

Ciągniki samochodowe, których udział w rynku wyniósł w listopadzie 72 proc., kontynuowały spadkowy trend (-24,9%) z września i października, po czterech wcześniejszych miesiącach wzrostu, ich wydania osiągnęły poziom 2 223 szt. To rezultat nieznacznie wyższy niż średnia z ostatnich dziesięciu miesięcy (+62 szt.). 

Zmniejszyły się też rejestracje podwozi (-4% r/r) osiągając 857 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (607 szt.; -13,2% r/r) i samochodów specjalnych (250 szt.; +28,9%). W porównaniu z wynikami z października br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 17,9% (+130 szt.) wyższy. 

W ogólnym rankingu marek w listopadzie 2023 r w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t na pierwszym miejscu Volvo – wydało 656 szt. i uzyskało 21,3% udz. w rynku, wzrost o 19% r/r. Za nim MAN 628 szt. (+13%) z udziałem wynoszącym 20,4%. Następna Scania zarejestrowała 493 szt. (-6%) co przekłada się na 16% udział w rynku. Czwarty był Mercedes-Benz 449 szt. (-38%), który zajął 15% rynku. Piątkę zamknął DAF po rejestracji 349 szt. (-61%), leader z listopada ubiegłego roku. 

Wśród ciągników samochodowych w listopadzie 2023 r. najwięcej zarejestrowało Volvo (515 szt.; +35% r/r: +15% m/m), potem MAN 471 szt. (+9% r/r; +38% m/m) i Scania 419 szt. (-1% r/r; +9% m/m). Następny był Mercedes-Benz 357 szt. (-35% r/r i -10% m/m) i DAF po wydaniu 269 szt. (-67% r/r; -10% m/m) zamyka pierwszą piątkę. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy: nie ma zezwoleń, więc nie zamierzamy przestać blokować granic

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w listopadzie 2 732 szt. Było to mniej o 834 szt. niż rok wcześniej (-23,4%) i więcej (+5,4%.) niż w październiku. Czołowe miejsca w tej grupie zajęły marki: Volvo (647 szt.; +19% r/r), MAN (579 szt.; +13%) i Scania (493 szt.; -9% r/r). Czwarty był Mercedes-Benz (423 szt.; -39%) a za nim DAF (337 szt.; -62%) i Renault (145 szt.; -33%) 

PZPM podlicza także, że używanych samochodów ciężarowych zarejestrowano 2 561 sztuk (+14,5% r/r; -5,6% m/m). Od początku 2023 roku sprowadzono 25 028 samochodów ciężarowych (+4,6%; +1 096 szt.). 

Tegoroczne rejestracje nowych ciężarówek sięgną 36 tys. sztuk i zgodnie z ubiegłorocznymi przewidywaniami będą rekordowe, na poziomie notowanych w 2022 roku. Co prawda w ostatnich miesiącach rejestracje wykazują lekkie spadki, ale liczone są one od wyjątkowo dobrych miesięcy 2022 roku. 

Prezes zarządu Volvo Trucks Polska Małgorzata Kulis prognozuje, że w 2024 roku sprzedaż będzie o 15 proc. mniejsza, ale i tak importerzy będą mogli zaliczyć nadchodzący rok do udanych, ponieważ floty i tak muszą wymieniać auta, czego nie zrobiły w 2023 roku z uwagi na długi czas dostawy. – Rejestracje sięgną 29 tys. samochodów i to jest poziom wyższy od bardzo dobrego 2018 roku. Spowolnienie będzie odczuwalne w pierwszej połowie roku, ale spodziewamy się poprawy jesienią – uważa Małgorzata Kulis. 

Pozostało 86% artykułu
Drogowy
Czy umowa dwustronna zakończy szykanowanie polskich przewoźników we Francji?
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Drogowy
Przewoźnicy wydzierają sobie rynek, górą Litwini
Drogowy
Na rynku ciężarówek regres dekady
Drogowy
Kierowcy ciężarówek: pomogą i obronią
Drogowy
Zawodne tachografy mogą drogo kosztować przewoźników