Importerzy ciężarówek zadowoleni z 2023 roku

Pomimo notowanych w ostatnich miesiącach spadków rejestracji, ten rok będzie bardzo dobry dla importerów ciężarówek. Przyszły też zapowiada się nieźle.

Publikacja: 07.12.2023 17:41

Importerzy ciężarówek zadowoleni z 2023 roku

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Tegoroczne rejestracje nowych ciężarówek sięgną 36 tys. sztuk i zgodnie z ubiegłorocznymi przewidywaniami będą rekordowe, na poziomie notowanych w 2022 roku. Co prawda w ostatnich miesiącach rejestracje wykazują lekkie spadki, ale liczone są one od wyjątkowo dobrych miesięcy 2022 roku. 

Prezes zarządu Volvo Trucks Polska Małgorzata Kulis prognozuje, że w 2024 roku sprzedaż będzie o 15 proc. mniejsza, ale i tak importerzy będą mogli zaliczyć nadchodzący rok do udanych, ponieważ floty i tak muszą wymieniać auta, czego nie zrobiły w 2023 roku z uwagi na długi czas dostawy. – Rejestracje sięgną 29 tys. samochodów i to jest poziom wyższy od bardzo dobrego 2018 roku. Spowolnienie będzie odczuwalne w pierwszej połowie roku, ale spodziewamy się poprawy jesienią – uważa Małgorzata Kulis. 

Czytaj więcej

Węgierscy giganci łączą siły

Przewoźnicy wskazują na jeszcze jeden aspekt. – Branża wstrzymuje się z zamówieniami licząc na obniżki cen nowych pojazdów - zarówno ciągników jak i naczep. Analizując rynek możemy wywnioskować, że dopiero te obniżki zaczynają się, bo nie wierzę, że floty będą rozbudowywać park maszynowy przy obecnej sytuacji rynkowej, kiedy nie mogą sprzedać pojazdów używanych – wskazuje członek zarządu firmy Magtrans Piotr Magdziak. 

Importerzy jednak nie dają nadziei na obniżkę cen. Zapowiadają, że średnio będą powyżej 100 tys. euro, a dla flot wysokie 90 tys. euro. 

Słabnący listopad

W listopadzie, w całej grupie nowych samochodów ciężarowych powyżej 3,5 ton zarejestrowano 3 080 sztuk. Jest to rezultat mniejszy niż przed rokiem (-20,1 %; -774 szt.) i jednocześnie o 8,3% (+237 szt.) większy niż w październiku br., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Wysoki spadek to efekt wysokiej bazy analogicznego miesiąca ubiegłego roku, a także wyhamowania rynku po nadmiarowych rejestracjach w sierpniu spowodowanych koniecznością zarejestrowania pojazdów nie wyposażonych w nowy inteligentny tachograf (G2V2) przed dniem 21 sierpnia br. 

Słabnący rynek to także wynik trudnego otoczenia makroekonomicznego. Według danych GUS w pierwszym kwartale 2023 roku w Polsce przewieziono mniej ładunków niż rok wcześniej. W całej Europie dostępność frachtów spadła rok do roku o 25 proc. – W porównaniu z rokiem 2022 popyt na usługi transportowe jest wyraźnie niższy. W zależności od firmy spadki wahają się od 15 do nawet 20 procent. Przekłada się to na problemy finansowe sektora. Nasza baza danych odzwierciedla tę tendencję, bo w ciągu zaledwie roku zadłużenie przedsiębiorstw z branży TSL wzrosło o 155 milionów złotych – wskazuje prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki. 

Czytaj więcej

Ukraińskie samochody z pomocą humanitarną zniknęły z kolejki

Ciągniki w dół

Ciągniki samochodowe, których udział w rynku wyniósł w listopadzie 72 proc., kontynuowały spadkowy trend (-24,9%) z września i października, po czterech wcześniejszych miesiącach wzrostu, ich wydania osiągnęły poziom 2 223 szt. To rezultat nieznacznie wyższy niż średnia z ostatnich dziesięciu miesięcy (+62 szt.). 

Zmniejszyły się też rejestracje podwozi (-4% r/r) osiągając 857 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (607 szt.; -13,2% r/r) i samochodów specjalnych (250 szt.; +28,9%). W porównaniu z wynikami z października br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 17,9% (+130 szt.) wyższy. 

W ogólnym rankingu marek w listopadzie 2023 r w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t na pierwszym miejscu Volvo – wydało 656 szt. i uzyskało 21,3% udz. w rynku, wzrost o 19% r/r. Za nim MAN 628 szt. (+13%) z udziałem wynoszącym 20,4%. Następna Scania zarejestrowała 493 szt. (-6%) co przekłada się na 16% udział w rynku. Czwarty był Mercedes-Benz 449 szt. (-38%), który zajął 15% rynku. Piątkę zamknął DAF po rejestracji 349 szt. (-61%), leader z listopada ubiegłego roku. 

Wśród ciągników samochodowych w listopadzie 2023 r. najwięcej zarejestrowało Volvo (515 szt.; +35% r/r: +15% m/m), potem MAN 471 szt. (+9% r/r; +38% m/m) i Scania 419 szt. (-1% r/r; +9% m/m). Następny był Mercedes-Benz 357 szt. (-35% r/r i -10% m/m) i DAF po wydaniu 269 szt. (-67% r/r; -10% m/m) zamyka pierwszą piątkę. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy: nie ma zezwoleń, więc nie zamierzamy przestać blokować granic

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w listopadzie 2 732 szt. Było to mniej o 834 szt. niż rok wcześniej (-23,4%) i więcej (+5,4%.) niż w październiku. Czołowe miejsca w tej grupie zajęły marki: Volvo (647 szt.; +19% r/r), MAN (579 szt.; +13%) i Scania (493 szt.; -9% r/r). Czwarty był Mercedes-Benz (423 szt.; -39%) a za nim DAF (337 szt.; -62%) i Renault (145 szt.; -33%) 

PZPM podlicza także, że używanych samochodów ciężarowych zarejestrowano 2 561 sztuk (+14,5% r/r; -5,6% m/m). Od początku 2023 roku sprowadzono 25 028 samochodów ciężarowych (+4,6%; +1 096 szt.). 

Tegoroczne rejestracje nowych ciężarówek sięgną 36 tys. sztuk i zgodnie z ubiegłorocznymi przewidywaniami będą rekordowe, na poziomie notowanych w 2022 roku. Co prawda w ostatnich miesiącach rejestracje wykazują lekkie spadki, ale liczone są one od wyjątkowo dobrych miesięcy 2022 roku. 

Prezes zarządu Volvo Trucks Polska Małgorzata Kulis prognozuje, że w 2024 roku sprzedaż będzie o 15 proc. mniejsza, ale i tak importerzy będą mogli zaliczyć nadchodzący rok do udanych, ponieważ floty i tak muszą wymieniać auta, czego nie zrobiły w 2023 roku z uwagi na długi czas dostawy. – Rejestracje sięgną 29 tys. samochodów i to jest poziom wyższy od bardzo dobrego 2018 roku. Spowolnienie będzie odczuwalne w pierwszej połowie roku, ale spodziewamy się poprawy jesienią – uważa Małgorzata Kulis. 

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście