W poniedziałek rolnicy blokują Paryż

Rolnicze protesty we Francji mogą okazać się niebezpieczną pułapką dla przewoźników, 29 stycznia blokady obejmą także Paryż i Brukselę.

Publikacja: 29.01.2024 08:42

W poniedziałek rolnicy blokują Paryż

Foto: Codognotto

Rolnicy zapowiadają 5-dniową blokadę wjazdów do Paryża. Ogłosili protesty na A1 (punkt poboru opłat Saint-Witz), na A4 (punkt poboru opłat Coutevroult), na A16 (punkt poboru opłat Amblainville), na A5 (punkt poboru opłat Esprunes). Do tego zablokowane są także inne autostrady i drogi, np. autostrada A9 do Hiszpanii została całkowicie sparaliżowana przez francuskich rolników na punkcie poboru opłat w Perpignan w kierunku południowym. 

Minister spraw wewnętrznych i ds. terytoriów zamorskich Gerald Darmanin ogłosił mobilizację 15 000 żandarmów i funkcjonariuszy policji, wyposażonych w pojazdy opancerzone i helikoptery, aby chronić Paryż. 

Czytaj więcej

Francja stanęła z powodu rolniczych blokad

Dla przewoźników sytuacja jest niebezpieczna. Francuskie blokady powodują nie tylko opóźnienia dostaw, ale i szkody w przewożonych towarach. Protestujący rolnicy sprawdzają zawartość ciężarówek i niszczą przewożony towar, głównie artykuły spożywcze. Większość zakładów ubezpieczeniowych wyłącza ochronę ubezpieczeniową w polisach OCP za szkody powstałe podczas demonstracji, rozruchów i zamieszek społecznych. Może zatem być tak, że każdy protest społeczny, który doprowadzi do jakiejkolwiek szkody będzie dla zakładów ubezpieczeń przesłanką do odmówienia wypłaty odszkodowania – ostrzega właściciel kancelarii doradczej CDS Jerzy Różyk. 

Wskazuje, że charakter francuskich protestów nasuwa wątpliwości co do legalności, zatem przewoźnicy, którzy w polisach OCP mają takie wyłączenia powinni bać się tego typu zjawisk i omijać je szerokim łukiem. 

Co prawda Konwencja CMR zwalnia przewoźnika od odpowiedzialności, jeżeli zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie w dostawie przesyłki zostało spowodowane okolicznościami, których nie mógł unikną i których następstwom nie mógł zapobiec. – Jeżeli zatem do blokady drogi dojdzie wskutek nagłego i niezapowiedzianego protestu lub manifestacji i pojazd zostanie unieruchomiony lub dojdzie do zniszczenia towaru, przewoźnik może uwolnić się od odpowiedzialności za ewentualną szkodę lin opóźnienie w dostawie. Musi jednak wykazać, że do szkody doszło wskutek okoliczności, których nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec – przypomina Różyk. 

Czytaj więcej

Rolnicy blokują Europę, przewoźnicy domagają się przejazdu

Zaznacza, że trudno będzie przewoźnikowi powoływać się na ten przepis, gdy protest był zaplanowany i mógł dowiedzieć się o tym z informacji prasowej oraz wybrać inną trasę przejazdu, a przez to uniknąć szkody. – Taka sytuacja jest dla przewoźnika podwójnie niebezpieczna, ponieważ wybranie trasy zablokowanej przez protestujących zakład ubezpieczeń mógłby potraktować jako zachowanie rażąco niedbałe i odmówić wypłaty odszkodowania – przyznaje Różyk. 

Rolnicy zapowiadają 5-dniową blokadę wjazdów do Paryża. Ogłosili protesty na A1 (punkt poboru opłat Saint-Witz), na A4 (punkt poboru opłat Coutevroult), na A16 (punkt poboru opłat Amblainville), na A5 (punkt poboru opłat Esprunes). Do tego zablokowane są także inne autostrady i drogi, np. autostrada A9 do Hiszpanii została całkowicie sparaliżowana przez francuskich rolników na punkcie poboru opłat w Perpignan w kierunku południowym. 

Pozostało 85% artykułu
Drogowy
Ukraińscy przewoźnicy odcinają od swojego rynku polskie firmy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć samochód w nowej firmie?
https://autosalon.moto.rp.pl/artykul/nowy-samochod-w-nowej-firmie
Drogowy
Drugi rok spadków sprzedaży opon na rynku wymiany
Drogowy
Polskie pojazdy sprzedają się w Afryce
Drogowy
Transport potyka się o nieistniejące granice
Drogowy
Ten rok będzie lepszy dla przewoźników