W poniedziałek rolnicy blokują Paryż

Rolnicze protesty we Francji mogą okazać się niebezpieczną pułapką dla przewoźników, 29 stycznia blokady obejmą także Paryż i Brukselę.

Publikacja: 29.01.2024 08:42

W poniedziałek rolnicy blokują Paryż

Codognotto

Foto: Codognotto

Rolnicy zapowiadają 5-dniową blokadę wjazdów do Paryża. Ogłosili protesty na A1 (punkt poboru opłat Saint-Witz), na A4 (punkt poboru opłat Coutevroult), na A16 (punkt poboru opłat Amblainville), na A5 (punkt poboru opłat Esprunes). Do tego zablokowane są także inne autostrady i drogi, np. autostrada A9 do Hiszpanii została całkowicie sparaliżowana przez francuskich rolników na punkcie poboru opłat w Perpignan w kierunku południowym. 

Minister spraw wewnętrznych i ds. terytoriów zamorskich Gerald Darmanin ogłosił mobilizację 15 000 żandarmów i funkcjonariuszy policji, wyposażonych w pojazdy opancerzone i helikoptery, aby chronić Paryż. 

Czytaj więcej

Francja stanęła z powodu rolniczych blokad

Dla przewoźników sytuacja jest niebezpieczna. Francuskie blokady powodują nie tylko opóźnienia dostaw, ale i szkody w przewożonych towarach. Protestujący rolnicy sprawdzają zawartość ciężarówek i niszczą przewożony towar, głównie artykuły spożywcze. Większość zakładów ubezpieczeniowych wyłącza ochronę ubezpieczeniową w polisach OCP za szkody powstałe podczas demonstracji, rozruchów i zamieszek społecznych. Może zatem być tak, że każdy protest społeczny, który doprowadzi do jakiejkolwiek szkody będzie dla zakładów ubezpieczeń przesłanką do odmówienia wypłaty odszkodowania – ostrzega właściciel kancelarii doradczej CDS Jerzy Różyk. 

Wskazuje, że charakter francuskich protestów nasuwa wątpliwości co do legalności, zatem przewoźnicy, którzy w polisach OCP mają takie wyłączenia powinni bać się tego typu zjawisk i omijać je szerokim łukiem. 

Co prawda Konwencja CMR zwalnia przewoźnika od odpowiedzialności, jeżeli zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie w dostawie przesyłki zostało spowodowane okolicznościami, których nie mógł unikną i których następstwom nie mógł zapobiec. – Jeżeli zatem do blokady drogi dojdzie wskutek nagłego i niezapowiedzianego protestu lub manifestacji i pojazd zostanie unieruchomiony lub dojdzie do zniszczenia towaru, przewoźnik może uwolnić się od odpowiedzialności za ewentualną szkodę lin opóźnienie w dostawie. Musi jednak wykazać, że do szkody doszło wskutek okoliczności, których nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec – przypomina Różyk. 

Czytaj więcej

Rolnicy blokują Europę, przewoźnicy domagają się przejazdu

Zaznacza, że trudno będzie przewoźnikowi powoływać się na ten przepis, gdy protest był zaplanowany i mógł dowiedzieć się o tym z informacji prasowej oraz wybrać inną trasę przejazdu, a przez to uniknąć szkody. – Taka sytuacja jest dla przewoźnika podwójnie niebezpieczna, ponieważ wybranie trasy zablokowanej przez protestujących zakład ubezpieczeń mógłby potraktować jako zachowanie rażąco niedbałe i odmówić wypłaty odszkodowania – przyznaje Różyk. 

Rolnicy zapowiadają 5-dniową blokadę wjazdów do Paryża. Ogłosili protesty na A1 (punkt poboru opłat Saint-Witz), na A4 (punkt poboru opłat Coutevroult), na A16 (punkt poboru opłat Amblainville), na A5 (punkt poboru opłat Esprunes). Do tego zablokowane są także inne autostrady i drogi, np. autostrada A9 do Hiszpanii została całkowicie sparaliżowana przez francuskich rolników na punkcie poboru opłat w Perpignan w kierunku południowym. 

Pozostało 85% artykułu
Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką