Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji

Bieżący rok raczej lepszy nie będzie. Eksperci obawiają się, że może to być kolejny rok niechlubnych rekordów.

Publikacja: 24.04.2024 07:49

Autostrada A4 pod Wrocławiem.

Michał Soroko GDDKiA

Autostrada A4 pod Wrocławiem.

Foto: Michał Soroko GDDKiA

W 2023 roku liczba postępowań restrukturyzacyjnych okazała się rekordowa i wyniosła aż 4 130. To o 88 proc. więcej niż w roku poprzednim i niemal dziesięć razy więcej niż w 2019 roku, wynika z danych wywiadowni gospodarczej MGBI. 

Transport na dalszych miejscach

Na czwartym miejscu tej listy znalazł się transport i gospodarka magazynowa (PKD H) z 515 firmami, gdy rok wcześniej było ich 238, a w 2021 roku 121. – Nie wszystkim firmom, które rozpoczęły restrukturyzację w poprzednich latach udało się odzyskać płynność finansową, co w konsekwencji zmusiło je do ogłoszenia upadłości. W 2023 roku po raz pierwszy pięciu lat liczba biznesowych bankrutów była wyższa niż przed rokiem – podkreśla analityk i współzałożyciel wywiadowni gospodarczej MGBI Michał Grzechowiak. 

Czytaj więcej

Logistyka w strefie spadków

Z danych wywiadowni gospodarczej MGBI wynika, że liczba ogłoszonych przez polskie firmy upadłości wyniosła 391. Jest to odwrócenie trendu, który mogliśmy zaobserwować na przestrzeni ostatnich kilku lat. W latach 2018-2019 liczba upadłości oscylowała wokół 600 rocznie. W 2020 r. nastąpił wyraźny spadek popularności tej procedury, który w kolejnych latach dalej się pogłębiał. W 2023 r. roczna liczba ogłoszonych upadłości przedsiębiorstw po raz pierwszy od kilku lat była większa niż w roku poprzednim - zwiększyła się o 16%.

Transport i gospodarka magazynowa (PKD H) znalazła się na ósmym miejscu listy branż, w których przedsiębiorstwa ogłosiły upadłość. W 2023 roku było to 12 firm, gdy rok wcześniej 18 a w 2021 roku 19. Postanowienia o upadłości dotyczyły tylko 0,06 proc. wszystkich aktywnych podmiotów w tej branży. W porównaniu do branży górniczej (bankruci stanowili 0,77 proc. branży) lub przetwórstwa przemysłowego (0,29 proc.), transport może uchodzić za okaz zdrowia. 

Raport MGBI podlicza, że ryzyko bankructwa w branży transportowej wynosi 105 (88 w 2022 roku), gdy w handlu hurtowym i detalicznym (PKD G) 356, zaś w przetwórstwie przemysłowym (PKD C) 310 i zawsze było 3-krotnie wyższe niż w transporcie. 

Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej podaje, że w I kwartale 2024 roku opublikowano w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz Krajowym Rejestrze Zadłużonych 112 upadłości firm. Rok wcześniej było ich 105, a w 2022 roku 90, jednak we wcześniejszych latach liczba postępowań upadłościowych przekraczała 150, a w pierwszym kwartale 2015 roku sięgnęła nawet 205 firm. 

Fala postępowań wzbiera

Eksperci COIG podkreślają, że prawdziwy obraz liczby firm zagrożonych niewypłacalnością pokaże nam zsumowanie upadłości i postępowań restrukturyzacyjnych. W pierwszym kwartale 2024 roku sądy otworzyły 1278 postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych (w tym 7 wobec firm transportowych i magazynowych), w 2023 roku było 4649 takich postępowań, w 2022 roku 2730, w 2021 roku 2270, w 2020 roku 1387, a w 2019 roku 1051. 

Czytaj więcej

Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym

Czy pozostała cześć bieżącego roku będzie lepsza? – Pewnym ożywieniem gospodarczym będą europejskie środki finansowe dostępne w ramach Krajowego Programu Odbudowy. Niemniej w przetargach organizowanych w Polsce będą mogły brać udział także konkurenci europejscy, co oznacza że część środków w efekcie zostanie wytransferowana z Polski. To naturalna konsekwencja istnienia wspólnego rynku – zaznacza ekspert z zakresu prawa handlowego i prawa cywilnego Rafał Adamus. 

Według niego niewiele wskazuje na to, że w roku 2024 może dojść do istotnego zmniejszenia się ilości spraw upadłościowych dla polskiego sądownictwa. – Może to być rok kolejnych niechlubnych rekordów – kończy Adamus.

W 2023 roku liczba postępowań restrukturyzacyjnych okazała się rekordowa i wyniosła aż 4 130. To o 88 proc. więcej niż w roku poprzednim i niemal dziesięć razy więcej niż w 2019 roku, wynika z danych wywiadowni gospodarczej MGBI. 

Transport na dalszych miejscach

Pozostało 93% artykułu
Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką