W 2023 roku liczba postępowań restrukturyzacyjnych okazała się rekordowa i wyniosła aż 4 130. To o 88 proc. więcej niż w roku poprzednim i niemal dziesięć razy więcej niż w 2019 roku, wynika z danych wywiadowni gospodarczej MGBI.
Transport na dalszych miejscach
Na czwartym miejscu tej listy znalazł się transport i gospodarka magazynowa (PKD H) z 515 firmami, gdy rok wcześniej było ich 238, a w 2021 roku 121. – Nie wszystkim firmom, które rozpoczęły restrukturyzację w poprzednich latach udało się odzyskać płynność finansową, co w konsekwencji zmusiło je do ogłoszenia upadłości. W 2023 roku po raz pierwszy pięciu lat liczba biznesowych bankrutów była wyższa niż przed rokiem – podkreśla analityk i współzałożyciel wywiadowni gospodarczej MGBI Michał Grzechowiak.
Czytaj więcej
Największy operator logistyczny w Europie tnie koszty, aby zachować zyski.
Z danych wywiadowni gospodarczej MGBI wynika, że liczba ogłoszonych przez polskie firmy upadłości wyniosła 391. Jest to odwrócenie trendu, który mogliśmy zaobserwować na przestrzeni ostatnich kilku lat. W latach 2018-2019 liczba upadłości oscylowała wokół 600 rocznie. W 2020 r. nastąpił wyraźny spadek popularności tej procedury, który w kolejnych latach dalej się pogłębiał. W 2023 r. roczna liczba ogłoszonych upadłości przedsiębiorstw po raz pierwszy od kilku lat była większa niż w roku poprzednim - zwiększyła się o 16%.
Transport i gospodarka magazynowa (PKD H) znalazła się na ósmym miejscu listy branż, w których przedsiębiorstwa ogłosiły upadłość. W 2023 roku było to 12 firm, gdy rok wcześniej 18 a w 2021 roku 19. Postanowienia o upadłości dotyczyły tylko 0,06 proc. wszystkich aktywnych podmiotów w tej branży. W porównaniu do branży górniczej (bankruci stanowili 0,77 proc. branży) lub przetwórstwa przemysłowego (0,29 proc.), transport może uchodzić za okaz zdrowia.