Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji

Bieżący rok raczej lepszy nie będzie. Eksperci obawiają się, że może to być kolejny rok niechlubnych rekordów.

Publikacja: 24.04.2024 07:49

Autostrada A4 pod Wrocławiem.

Autostrada A4 pod Wrocławiem.

Foto: Michał Soroko GDDKiA

W 2023 roku liczba postępowań restrukturyzacyjnych okazała się rekordowa i wyniosła aż 4 130. To o 88 proc. więcej niż w roku poprzednim i niemal dziesięć razy więcej niż w 2019 roku, wynika z danych wywiadowni gospodarczej MGBI. 

Transport na dalszych miejscach

Na czwartym miejscu tej listy znalazł się transport i gospodarka magazynowa (PKD H) z 515 firmami, gdy rok wcześniej było ich 238, a w 2021 roku 121. – Nie wszystkim firmom, które rozpoczęły restrukturyzację w poprzednich latach udało się odzyskać płynność finansową, co w konsekwencji zmusiło je do ogłoszenia upadłości. W 2023 roku po raz pierwszy pięciu lat liczba biznesowych bankrutów była wyższa niż przed rokiem – podkreśla analityk i współzałożyciel wywiadowni gospodarczej MGBI Michał Grzechowiak. 

Czytaj więcej

Logistyka w strefie spadków

Z danych wywiadowni gospodarczej MGBI wynika, że liczba ogłoszonych przez polskie firmy upadłości wyniosła 391. Jest to odwrócenie trendu, który mogliśmy zaobserwować na przestrzeni ostatnich kilku lat. W latach 2018-2019 liczba upadłości oscylowała wokół 600 rocznie. W 2020 r. nastąpił wyraźny spadek popularności tej procedury, który w kolejnych latach dalej się pogłębiał. W 2023 r. roczna liczba ogłoszonych upadłości przedsiębiorstw po raz pierwszy od kilku lat była większa niż w roku poprzednim - zwiększyła się o 16%.

Transport i gospodarka magazynowa (PKD H) znalazła się na ósmym miejscu listy branż, w których przedsiębiorstwa ogłosiły upadłość. W 2023 roku było to 12 firm, gdy rok wcześniej 18 a w 2021 roku 19. Postanowienia o upadłości dotyczyły tylko 0,06 proc. wszystkich aktywnych podmiotów w tej branży. W porównaniu do branży górniczej (bankruci stanowili 0,77 proc. branży) lub przetwórstwa przemysłowego (0,29 proc.), transport może uchodzić za okaz zdrowia. 

Raport MGBI podlicza, że ryzyko bankructwa w branży transportowej wynosi 105 (88 w 2022 roku), gdy w handlu hurtowym i detalicznym (PKD G) 356, zaś w przetwórstwie przemysłowym (PKD C) 310 i zawsze było 3-krotnie wyższe niż w transporcie. 

Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej podaje, że w I kwartale 2024 roku opublikowano w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz Krajowym Rejestrze Zadłużonych 112 upadłości firm. Rok wcześniej było ich 105, a w 2022 roku 90, jednak we wcześniejszych latach liczba postępowań upadłościowych przekraczała 150, a w pierwszym kwartale 2015 roku sięgnęła nawet 205 firm. 

Fala postępowań wzbiera

Eksperci COIG podkreślają, że prawdziwy obraz liczby firm zagrożonych niewypłacalnością pokaże nam zsumowanie upadłości i postępowań restrukturyzacyjnych. W pierwszym kwartale 2024 roku sądy otworzyły 1278 postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych (w tym 7 wobec firm transportowych i magazynowych), w 2023 roku było 4649 takich postępowań, w 2022 roku 2730, w 2021 roku 2270, w 2020 roku 1387, a w 2019 roku 1051. 

Czytaj więcej

Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym

Czy pozostała cześć bieżącego roku będzie lepsza? – Pewnym ożywieniem gospodarczym będą europejskie środki finansowe dostępne w ramach Krajowego Programu Odbudowy. Niemniej w przetargach organizowanych w Polsce będą mogły brać udział także konkurenci europejscy, co oznacza że część środków w efekcie zostanie wytransferowana z Polski. To naturalna konsekwencja istnienia wspólnego rynku – zaznacza ekspert z zakresu prawa handlowego i prawa cywilnego Rafał Adamus. 

Według niego niewiele wskazuje na to, że w roku 2024 może dojść do istotnego zmniejszenia się ilości spraw upadłościowych dla polskiego sądownictwa. – Może to być rok kolejnych niechlubnych rekordów – kończy Adamus.

W 2023 roku liczba postępowań restrukturyzacyjnych okazała się rekordowa i wyniosła aż 4 130. To o 88 proc. więcej niż w roku poprzednim i niemal dziesięć razy więcej niż w 2019 roku, wynika z danych wywiadowni gospodarczej MGBI. 

Transport na dalszych miejscach

Pozostało 93% artykułu
Drogowy
Duży pożar bazy samochodowej w Kwidzynie
Drogowy
Przewoźnicy: konieczne są mniejsze obciążenia fiskalne
Drogowy
Euro NCAP oceni bezpieczeństwo ciężarówek
Drogowy
Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Drogowy
Ciężarówki na celowniku złodziei
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?