Ofiara kryzysu: znika legendarny belgijski Van Hool

Malejący popyt na naczepy, a wcześniej podczas pandemii spadek zapotrzebowania na autokary sprawił, że producent tych pojazdów, belgijski Van Hool, ogłosił bankructwo i został rozparcelowany.

Publikacja: 02.05.2024 20:09

Ofiara kryzysu: znika legendarny belgijski Van Hool

Foto: GRW

Belgijska spółka ogłosiła na przełomie 8 kwietnia bankructwo, zatrudnia 4100 osób i ma dwa zakłady: w Koningshooikt (Belgia) i Skopje (Północna Macedonia). Van Hool działała od 1928 roku. 

Część produkującą autobusy przejęła holenderska VDL Groep. Wcześniej zagrożony upadłością Van Hool wycofał się z produkcji autobusów miejskich, koncertując się na autokarach i naczepach. 

Czytaj więcej

Fatalny marzec dla przewoźników drogowych

Działem wytwarzającym naczepy zainteresował się Schmitz Cargobull, ale ostatecznie zakupiła go niemiecko-południowoafrykańska spółka GRW. – Nabycie marki takiej jak Van Hool, znanej z wyjątkowej jakości pojazdów, było kluczowym krokiem dla GRW – zapewnia dyrektor zarządzający GRW Europa Gerhard van der Merwe. 

Dodaje, że nabycie „Doskonale wpisuje się w naszą strategię rozwoju i zaangażowanie w zapewnianie doskonałych produktów naszym klientom.” 

Nowy właściciel przewiduje, że Van Hool nadal będzie wytwarzać cysterny ze stali nierdzewnej, zbiorniki do przewozów kriogenicznych oraz naczepy podkontenerowe. – Reputacja firmy Van Hool związana z innowacyjnością i niezawodnością uzupełnia nasze wartości, umożliwiając nam dalsze udoskonalanie naszego portfolio produktów i wzmacnianie naszej pozycji lidera w branży. Jesteśmy podekscytowani możliwością zintegrowania wiedzy Van Hool z naszymi wspólnymi działaniami w celu zwiększenia wydajności i usprawnienia procesów produkcji – opisuje Gerhard van der Merwe. 

GRW działa od 1996 roku w RPA i Afryce Środkowej, a także na Bliskim Wschodzie, Australii i w Europie. W 2017/18 roku Schmitz Cargobull zakupił w spółce 33 proc. udziałów. Powodem zakupu była wspólna produkcja naczep chłodniczych dla rynku południowoafrykańskiego oraz zaoferowanie w sieci Schmitza cystern GRW. 

Czytaj więcej

Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton

Według opublikowanej jesienią 2023 roku przez Global Trailer listy największych na świecie producentów naczep, Schmitz Cargobull zajmował 3 miejsce z produkcją w 2022 roku 61 tys. pojazdów. Van Hool znalazł się poza rankingiem 30 największych na świecie producentów naczep, w której na 50 pozycji znajdowała się australijska spółka PTR z produkcją 285 naczep. 

Belgijska spółka ogłosiła na przełomie 8 kwietnia bankructwo, zatrudnia 4100 osób i ma dwa zakłady: w Koningshooikt (Belgia) i Skopje (Północna Macedonia). Van Hool działała od 1928 roku. 

Część produkującą autobusy przejęła holenderska VDL Groep. Wcześniej zagrożony upadłością Van Hool wycofał się z produkcji autobusów miejskich, koncertując się na autokarach i naczepach. 

Pozostało 83% artykułu
Drogowy
LNG wraca do łask przewoźników
Drogowy
W naczepach jazda w dół bez trzymanki
Drogowy
Czy umowa dwustronna zakończy szykanowanie polskich przewoźników we Francji?
Drogowy
Przewoźnicy wydzierają sobie rynek, górą Litwini
Drogowy
Na rynku ciężarówek regres dekady