Po powolnym starcie w I i II kwartale 2024 r. pojawiają się oznaki ożywienia gospodarczego. Europejski indeks zdolności przewozowych przewozów drogowych spadł piąty miesiąc z rzędu, spadając w maju 2024 r. o -7,0% rok do roku – wynika z najnowszych danych Transporeon.
Ożywienie widoczne jest także w danych Transporeon. Wynika z nich, że już od końca kwietnia rosły ceny usług transportowych na rynku chwilowym i przekroczyły ceny kontraktowe. Pod koniec maja na trasach w Niemczech sięgała 2,1 euro za kilometr, gdy w połowie lutego spadła do 1,68 euro. Może to oznaczać nadwyżkę ładunków nad samochodami.
Czytaj więcej
Poturbowani przez kryzys przewoźnicy nie kupują taboru, szczególnie silne spadki są widoczne w segmencie ciągników siodłowych. Branża apeluje do rządu o pomoc.
Barometr Timocom pokazuje w czerwcu więcej o 31 proc. frachtów niż w analogicznym okresie 2023 roku. Stosunek frachtów do pojazdów wynosił jak 77 do 23, gdy rok temu było to 59 do 41. Analitycy Timocom przyznają, że liczba frachtów na rynku chwilowym jest tylko nieco mniejsza niż rok wcześniej.
Taron Ganjalyan z Links Analitycs podał, że na ponad 70% tras towarowych w przewozach całosamochodowych (w bazie danych) jego firmy wykazuje rosnące zapotrzebowanie na transport.