Rynek ciężarówek w Europie na hamulcu

Pogłębia się hamowanie europejskiego rynku samochodów ciężarowych. Producenci raportują dwucyfrowe spadki nowych zamówień.

Publikacja: 02.08.2024 11:21

Rynek ciężarówek w Europie na hamulcu

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

W pierwszej połowie roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE, krajach strefy Wolnego Handlu i Wielkiej Brytanii wzrosły w stosunku do pierwszej połowy ub.r. o 2,4 proc. do 215,7 tys. sztuk, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA. W przypadku modeli o dmc powyżej 16 ton zanotowano spadek o 0,6 proc. do 175,6 tys. sztuk. W klasie ciężkiej liczba zarejestrowanych elektryków powiększyła się o 50,2 proc. do 2,1 tys. szt., gazowych zmalała o 12,3 proc. do 4,2 tys., wysokoprężnych zmalała o 0,7 proc. do 169,2 tys. 

Ciężarówki o dmc od 3,5 do 16 ton zanotowały 18,1-procentowy wzrost do 40,1 tys. rejestracji, liczba wersji z napędem dieslowskim wzrosła w tym segmencie o 18,4 proc. do 36,8 tys. sztuk, a elektrycznych o 22,2 proc. do 2,5 tys. 

Czytaj więcej

Polskie i ukraińskie koleje na kolizyjnym torze

ACEA podlicza, że w ogólnym rankingu rejestracje poprawiły się w Niemczech (o 8,1 proc. do 52,4 tys.), we Francji (o 5,5 proc. do 28,1 tys.) i we Włoszech (o 10,5 proc. do 16,8 tys.). Zmalały w Wielkiej Brytanii (o 1,0 proc. do 26,5 tys.) i Polsce (o 10,3 proc. do 15,5 tys.). 

Po pierwszej połowie roku producenci notują malejące liczby zleceń na nowe samochody ciężarowe: Traton o 5 proc. (globalnie do 160,1 tys.), a w Europie o 28 proc. (34,6 tys. sztuk), Iveco o 36 proc., ale spodziewa się w Europie poprawy i tylko 15-procentowego spadku popytu na modele średnie i ciężkie. Podobny spadek (który może sięgnąć nawet 25 proc.) oczekiwany jest przez Volvo. Szwedzki producent prognozuje, że europejskie rejestracje mogą wynieść 290 tys. ciężarówek, gdy rok temu sięgnęły 342 tys. 

Spółka Daimler Truck obniżyła dla marki Mercedes-Benz (sprzedawana w Europie i Ameryce Południowej) prognozy sprzedaży do 120-135 tys. sztuk, ze 140-160 tys. spodziewanych pod koniec 2023 roku. Spółka wskazuje na malejący popyt w krajach europejskich, którego nie równoważy wzrost sprzedaży w Brazylii. 

Razem z mniejszymi zamówieniami maleć będą także zyski producentów ciężarówek. W najnowszej prognozie Daimler Truck marża na sprzedaży zmaleje z 10,2 proc. uzyskanej w 2023 roku do 6-8 proc. w drugiej połowie roku. 

Maleją także wpływy, w drugim kwartale spółka Daimler Truck zanotowała 2,8 mld euro gdy w analogicznym okresie 2023 roku blisko 3,8 mld euro. W całym pierwszym półroczu spadek sięgnął miliarda euro, do 6 mld euro. 

Czytaj więcej

Pomiechówek zostanie nowym logistycznym zapleczem Warszawy

Marża Volvo na sprzedaży ciężarówek zmalała w drugim kwartale o 2 pp. do 13,9 proc. i to pomimo podwyżek cen. Producent wskazuje, że przyczyną gorszych rezultatów jest malejąca sprzedaż, która co prawda wartościowo była o 1 proc. wyższa i sięgnęła 95,1 mld koron szwedzkich, ale liczona w sztukach zmalała o 8 proc. do 58,9 tys. 

Traton także zmniejszył w pierwszej połowie roku liczbę sprzedanych ciężarówek (o 5 proc. do 132,4 tys.), ale przychody wzrosły o 2 proc. (do 22,4 mld euro). 

Sprzedaż Iveco w Europie zmalała o 29 proc. do 12,7 tys. sztuk, choć przychody zmalały tylko o 4,5 proc. do 4,9 mld euro. 

W pierwszej połowie roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE, krajach strefy Wolnego Handlu i Wielkiej Brytanii wzrosły w stosunku do pierwszej połowy ub.r. o 2,4 proc. do 215,7 tys. sztuk, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA. W przypadku modeli o dmc powyżej 16 ton zanotowano spadek o 0,6 proc. do 175,6 tys. sztuk. W klasie ciężkiej liczba zarejestrowanych elektryków powiększyła się o 50,2 proc. do 2,1 tys. szt., gazowych zmalała o 12,3 proc. do 4,2 tys., wysokoprężnych zmalała o 0,7 proc. do 169,2 tys. 

Pozostało 84% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów