Kierowcy ciężarówek: pomogą i obronią

Zaniepokojeni przewoźnicy szkolą kierowców w samoobronie i pierwszej pomocy.

Publikacja: 01.10.2024 20:01

Kierowcy ciężarówek: pomogą i obronią

Foto: PCC Intermodal

Od lat Raben, Schenker, Rohlig Suus szkolą kierowców z zasad pierwszej pomocy, ale nie tylko. Kierowcy obawiają się także o swoje zdrowie i życie. W lipcu liczba kradzieży wzrosła o 17,7 proc. powyżej do tej pory najgorszego miesiąca, czyli lutego br. Kierowcy narzekają, że niezależnie od kraju policja jest bierna i nie spieszy im z pomocą, gdy na samochód rzucają się przestępcy. 

Zajmująca się bezpieczeństwem łańcuchów dostaw organizacja TAPA raportuje, że tylko w lipcu br. doszło do kradzieży 620 ładunków w Wielkiej Brytanii (wzrost o 58 proc. w stosunku do lutego br.), 359 w Niemczech (wzrost o 15 proc. w stosunku do maja br., w którym zanotowano dotychczas najwyższą liczbę kradzieży), 243 we Włoszech (13 proc. powyżej rekordowego marca), 222 we Francji (16 proc. powyżej rekordowego marca br.) i 114 w Hiszpanii. 

Czytaj więcej

Zawodne tachografy mogą drogo kosztować przewoźników

Kierowcy i ładunki na celowniku

Pomimo spadających cen paliwa, olej napędowy nadal jest celem złodziei. W lipcu TAAP zanotowała 97 przypadków kradzieży paliwa. Jest to blisko 43-procentowy wzrost w stosunku do czerwca. 

Łącznie do TAPA wpłynęły w lipcu zawiadomienia o 1736 przypadkach kradzieży, z których 47 proc. zdarzyło się w miejscu załadunku, 35 proc. w miejscu rozładunku, a 7,5 proc. na parkingach.

Straty jedynie brytyjskiej gospodarki z powodu kradzieży ładunków sięgnęły w 2023 roku 495 mln funtów. W sierpniu tamtejszą prasę obiegła informacja o zamordowaniu kierowcy furgonetki podczas rabunkowego napadu. 

Nie dziwi, że w tej sytuacji PCC Intermodal przeprowadził w tym roku cykl szkoleń dla kierowców z samoobrony w połączeniu z pierwszą pomocą. – Chodzi o to by kierowcy poruszający się w transporcie intermodalnym po naszych drogach byli bezpieczni, umieli bezpiecznie się zachować w sytuacji zagrożenia, by byli pomocni służbom ratowniczym umieli pomóc sobie i kolegom – tłumaczy dyrektor marketingu i rozwoju PCC Intermodal Monika Konsor-Fąferek. 

Do projektu zaproszono 100 kierowców, którzy ćwiczyli w 2 blokach szkoleniowych.Całodniowe szkolenia z samoobrony i pierwszej pomocy przedmedycznej odbyły się w Gdyni (GCT), Kutnie (Terminal PCCI) oraz Brzegu Dolnym (Terminal PCCI). 

Pierwsza pomoc

Firmy szkolą kierowców także z zasad udzielania pierwszej pomocy. Kierowca dalekodystansowy spędza w trasie wiele dni i znajomość zasad udzielania pierwszej pomocy ma duże znaczenie dla ratowania życia. – Akcja dotyczy branży TSL, ale jest przydatna również tak zwyczajnie po ludzku – przekonuje przedstawicielka PCC Intemodal. 

Czytaj więcej

Europa nie jest gotowa na strajk dokerów w USA

Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych wystąpiło z pomysłem „Tir ratownik”. Przeszkolenie z ratownictwa wymaga jednak stałych działań. Jedna trzecia kierowców w Europie ma już ponad 55 lat i w ciągu najbliższych 10 lat wielu z nich przejdzie na emeryturę. Jednocześnie, najmłodsza grupa (poniżej 25 roku życia) stanowi mniej niż 5 proc. 

Od lat Raben, Schenker, Rohlig Suus szkolą kierowców z zasad pierwszej pomocy, ale nie tylko. Kierowcy obawiają się także o swoje zdrowie i życie. W lipcu liczba kradzieży wzrosła o 17,7 proc. powyżej do tej pory najgorszego miesiąca, czyli lutego br. Kierowcy narzekają, że niezależnie od kraju policja jest bierna i nie spieszy im z pomocą, gdy na samochód rzucają się przestępcy. 

Zajmująca się bezpieczeństwem łańcuchów dostaw organizacja TAPA raportuje, że tylko w lipcu br. doszło do kradzieży 620 ładunków w Wielkiej Brytanii (wzrost o 58 proc. w stosunku do lutego br.), 359 w Niemczech (wzrost o 15 proc. w stosunku do maja br., w którym zanotowano dotychczas najwyższą liczbę kradzieży), 243 we Włoszech (13 proc. powyżej rekordowego marca), 222 we Francji (16 proc. powyżej rekordowego marca br.) i 114 w Hiszpanii. 

Drogowy
W naczepach jazda w dół bez trzymanki
Drogowy
Czy umowa dwustronna zakończy szykanowanie polskich przewoźników we Francji?
Drogowy
Przewoźnicy wydzierają sobie rynek, górą Litwini
Drogowy
Na rynku ciężarówek regres dekady
Drogowy
Zawodne tachografy mogą drogo kosztować przewoźników