Zawodne tachografy mogą drogo kosztować przewoźników

Najnowsze cyfrowe tachografy drugiej generacji okazują się zawodne i mogą narazić przewoźników na wysokie kary.

Publikacja: 01.10.2024 18:35

Zawodne tachografy mogą drogo kosztować przewoźników

GITD

Foto: GITD

Przewoźnicy używający najnowszych inteligentnych tachografów G2V2 mają kłopoty z sygnałem GNSS oraz jego interferencji i propagacji, zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej. – Przypuszcza się, że na sytuację wpływają dwie kwestie: przejście na europejski system satelitarny Galileo oraz obecność „dziur” w odbiorze sygnału GNSS, widocznych na mapach zasięgu, rozciągających się wzdłuż wschodnich granic Finlandii przez Estonię, Litwę, Polskę aż po Rumunię i Mołdawię – wyjaśnia przedstawiciel krajowy producentów tachografów Continental VDO oraz Stoneridge, firmy Euro-Tach Michał Cieślak. 

Dodaje, że Europejska Agencja Kosmiczna, odpowiedzialna za obsługę 28 satelitów systemu Galileo, pracuje nad wdrożeniem oczekiwanego uwierzytelniania sygnału OSNMA, który ma zapewnić bezpieczeństwo danych i pełną funkcjonalność systemu. 

Czytaj więcej

Europa nie jest gotowa na strajk dokerów w USA

Zalepianie dziur

OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) to technologia uwierzytelnienia sygnału lokalizacji. – Uważamy, że obecna sytuacja jest przejściowa, a wszystkie wymagane prawem funkcje tachografów działają bez zarzutu – zapewnia Cieślak. 

Uważa, że serwisy tachografów oraz floty pojazdów mogą skorzystać z kilku rozwiązań w pojazdach, w których pojawia się komunikat GNSS!0D związany z niskim poziomem sygnału GNSS, jego interferencją lub propagacją. – Z naszych doświadczeń wynika, że powyższe rozwiązania realnie poprawiają odbiór sygnału GNSS, zwiększają liczbę widocznych satelitów w pojazdach i eliminują pojawianie się komunikatu GNSS!0D – zapewnia przedstawiciel Euro-Tach. 

Proponowane rozwiązania to:

  • Montaż tachografu powyżej innych urządzeń telematycznych w kabinie kierowcy,
  • Zastosowanie opcjonalnej anteny GNSS umieszczonej na podszybiu,
  • Nowatorskie rozwiązanie w postaci półramki montażowej, która dzięki specjalnemu kształtowi i materiałom minimalizuje zakłócenia sygnału w zabudowie pojazdu. Rozwiązanie to jest szczególnie efektywne w tachografach bez konektora anteny, ogranicza koszty i usprawnia pracę.

Firma Euro-Tach przyznaje, że tachografy Stoneridge miały zaburzenia pracy, które mogły wystąpić podczas jazdy w specyficznych warunkach, np. podczas wolnych podjazdów w korkach. – Aktualizacja tachografów Stoneridge z wersji 1214 do 1619, dostępna od wiosny dla serwisów i możliwa do wgrania do tachografów będących już na rynku, skutecznie usunęła problemy, a wszystkie nowe tachografy dostępne na rynku są już zaktualizowane – podkreśla Cieślak.

Czytaj więcej

PKP Cargo pogłębiło stratę

Kontrola doskonała

Do wymiany tachografów zmusiły przewoźników przepisy unijnego Pakietu Mobilności. – UE wprowadza absurdalne przepisy nie licząc się z faktem, że płacimy ogromne pieniądze, aby podążać za wymogami unijnymi. Dysponujemy bardzo młodym taborem i nagle musimy wyrzucić dobrze funkcjonującą część i na własny koszt kupić nowy tachograf za 2 tys. euro, który będzie służyć nie nam, ale urzędnikom – podkreśla przez Zrzeszenia Międzynarodowych przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Nowe tachografy oznaczają nowy system kontroli. – Od końca 2024 roku inspektorzy podczas kontroli będą mogli sprawdzać dane na temat aktywności kierowców z ostatnich 56 dni (obecnie jest to 28 dni), a to oznacza, że wraz z nową generacją tachografów zostanie również rozbudowana pamięć samego urządzenia i kart kierowców – opisuje ekspert Inelo Mateusz Włoch. 

System DSRC w tachografach inteligentnych pozwala na bezprzewodową komunikację na krótkim dystansie między pojazdem a urządzeniami kontrolnymi. Gdy pojazd z tachografem przejeżdża w pobliżu takiego urządzenia, system automatycznie przesyła wybrane dane, takie jak ostatnia przerwa w pracy czy informacje o prędkości, do organów nadzoru. – Najnowsze technologie pozwalają na zdalne wykrywanie potencjalnych incydentów, awarii lub manipulacji w inteligentnych tachografach bez potrzeby natychmiastowego zatrzymywania pojazdu – opisuje radczyni prawna z TC Kancelarii Prawnej Paulina Eliasz-Pietrusewicz. 

Czytaj więcej

Pesa blisko dużego zamówienia na wodorowe lokomotywy

Tachografy G2V2 wymagają także nowych kart kierowcy, warsztatowych itd. Od 21 sierpnia 2023 roku wszystkie wydawane przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych karty są w wersji G2V2 dla inteligentnych tachografów drugiej generacji. 

Przewoźnicy używający najnowszych inteligentnych tachografów G2V2 mają kłopoty z sygnałem GNSS oraz jego interferencji i propagacji, zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej. – Przypuszcza się, że na sytuację wpływają dwie kwestie: przejście na europejski system satelitarny Galileo oraz obecność „dziur” w odbiorze sygnału GNSS, widocznych na mapach zasięgu, rozciągających się wzdłuż wschodnich granic Finlandii przez Estonię, Litwę, Polskę aż po Rumunię i Mołdawię – wyjaśnia przedstawiciel krajowy producentów tachografów Continental VDO oraz Stoneridge, firmy Euro-Tach Michał Cieślak. 

Pozostało 87% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów