Pesa blisko dużego zamówienia na wodorowe lokomotywy

Szwedzki przewoźnik specjalizujący się w obsłudze bocznic kolejowych zamierza kupić wodorowe lokomotyw Pesa.

Publikacja: 26.09.2024 12:47

Wizualizacja manewrowej lokomotywy wodorowej drugiej generacji.

Pesa

Wizualizacja manewrowej lokomotywy wodorowej drugiej generacji.

Foto: Pesa

Podczas trwających w Berlinie targów Innotrans Pesa podpisała ze szwedzkimi firmami Väte Rail oraz Hankavik porozumienie w sprawie wdrożenia do eksploatacji w Szwecji manewrowych lokomotyw wodorowych. 

Firmy będą współpracować również w zapewnieniu klientom infrastruktury tankowania wodoru oraz tworzenia całych eko systemów H2, z wytwarzaniem wodoru zielonych źródeł energii.  Pierwsze lokomotywy wodorowe mają być wprowadzone do eksploatacji na przełomie lat 2027/28. Docelowo zamówienia mogą objąć nawet 20 lokomotyw. 

Czytaj więcej

Największy polski producent naczep tnie inwestycje

Firma Väte Rail to przewoźnik, który w ostatnim czasie podpisał umowę na obsługę prac manewrowych jednego ze światowych producentów stali. Umowa zakłada dekarbonizację obsługi prac manewrowych, a szwedzki przewoźnik zdecydował się osiągnąć zakładane cele zerowej emisji przy wykorzystaniu do prac manewrowych wodorowej lokomotywy Pesa. 

Szwedzi przylecieli do Polski w czerwcu br. by na miejscu, podczas prac manewrowych na bocznicy w Inowrocławiu przetestować lokomotywę SM42-6Dn w realnych warunkach eksploatacyjnych. – Nasza strategia zakłada dekarbonizację całości naszej działalności przewozowej do roku 2030. Naszą wizją jest być najbardziej zielonym przewoźnikiem kolejowym w Szwecji, a ja uważam, że jeśli na kolei chcesz być ‘green’ to musisz wykorzystać napędy wodorowe – uważa prezes i właściciel Väte Rail Jan Forslund. 

Za organizację poolu taborowego dla Väte Rail odpowiedzialny jest trzeci partner porozumienia, czyli firma Hankavik. To jej przedstawiciele rozpoczęli rozmowy z Pesa i będą odpowiedzialni za wprowadzenie lokomotyw na szwedzki rynek. – Przyznaję, że byliśmy pozytywnie zaskoczeni parametrami eksploatacyjnymi wyprodukowanej przez Pesa manewrowej lokomotywy wodorowej. SM42-6Dn podczas prac na bocznicy spisywała się doskonale, a nasi maszyniści wysoko ocenili komfortowe warunki pracy. Wykorzystywane w Skandynawii lokomotywy manewrowe to wysłużone, stare pojazdy, a ekologiczna i cicha lokomotywa wodorowa wydaje się idealna do ich zastąpienia – podkreśla prezes Hankavik Adrian Lindqvist.  

Czytaj więcej

Logistyczni specjaliści w blokach startowych

SM42-6Dn wyprodukowana przez Pesa to pierwsza na rynku europejskim lokomotywa wodorowa, która została dopuszczona do eksploatacji. Jest całkowicie bezemisyjna, zasilana z dwu ogniw wodorowych o mocy 85kW każde i wyposażona w cztery silnik asynchroniczne o łącznej mocy 720kW. Jest przeznaczona do klasycznej pracy manewrowej na terenie bocznic i terminali. Pracuje na bocznicy Orlenu. 

Wykorzystując zebrane do tej pory doświadczenia Pesa rozpoczęła pracę nad projektem nowej lokomotywy manewrowej 2H, która poza ogniwami wodorowymi będzie miała dodatkowe zasilanie z trakcji elektrycznej, co umożliwi wyprowadzanie składów z terminali w regionalnym ruchu pociągowym. Pojazd otrzyma ogniwa paliwowe Ballard nowej generacji, nowe wózki oraz ramę. Prototyp Pesa Loco 2H ma być gotowy na przełomie 2026/27. 

Szynowy
Stadler wchodzi z lokomotywami na polski rynek
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Szynowy
Tiry na tory to puste hasło
Szynowy
Kontenery nie pomkną torami CPK
Szynowy
Szykuje się gigantyczny remont warszawskiej linii średnicowej
Szynowy
Ładunki do Holandii coraz częściej pędzą po szynach
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”