W pierwszym półroczu 2024 roku przychody Grupy Wielton wyniosły 1 137,0 mln zł, malejąc o 33,2 proc. rdr. Runął cały europejski rynek naczep, więc pomimo sprzedaży 7 877 pojazdów (spadek o 36,6 proc.), grupa utrzymała czołowe pozycje na kluczowych rynkach.
Półrocze zakończyło się stratą netto 40,6 mln zł, wobec 53,5 mln zł zysku przed rokiem. Wynik EBITDA zmalał o 81 proc. do 20,2 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 1,8 proc. wobec 6,4 proc. w pierwszym półroczu 2023 roku. Wskaźnik dług netto do EBITDA Grupy Wielton w pierwszym półroczu br. wyniósł 4,49 (rok wcześniej 2,21).
Czytaj więcej
Inwestorzy otwierają zakłady recyklingu litowych akumulatorów, ale fabryki tych urządzeń zwijają się.
Grupa Wielton w okresie znacznego schłodzenia popytu na naczepy i przyczepy redukuje poziom inwestycji z planowanych 130 mln zł do 73,7 mln zł i koncentruje się na zapewnieniu kapitału obrotowego. – Trudna sytuacja rynkowa wymaga prowadzenia intensywnych działań optymalizacyjnych. Będąc pod silną presją spadku rynku redukujemy poziom kosztów dopasowując naszą organizację i jej strukturę zatrudnienia do potrzeb produkcyjnych oraz licznych wyzwań. Koncentrujemy się na zapewnieniu kapitału obrotowego oraz generowaniu pozytywnego poziomu marży. Jesteśmy także w stałym kontakcie z instytucjami finansującymi, w celu uzyskania dodatkowego wsparcia. Jednocześnie zdecydowaliśmy się obniżyć poziom inwestycji zaplanowanych na ten rok i przełożyć ich realizację na kolejne lata. Jestem przekonany, że poziom rynku, który jest już na bardzo niskim poziomie nie ulegnie dalszemu pogłębianiu, a ożywienia branży spodziewamy się w pierwszym półroczu 2025 roku – prognozuje prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak.
Rynkowa ofensywa
Wielton wchodzi na nowe rynki: jak Turcja, Beneluks, Skandynawia oraz wojskowe pojazdy i zabudowy. Spółka Wielton pracuje nad wprowadzeniem do oferty pojazdów do transportu drewna, a w przyszłym roku zaprezentuje własne furgony oraz chłodnie.