Pesa wchodzi w segment pociągów wysokiej prędkości.

Polski producent przygotowuje się do konkurowania nie tylko o polski rynek pociągów wysokich prędkości, ale także krajów Trójmorza.

Publikacja: 24.09.2024 16:22

Pesa wchodzi w segment pociągów wysokiej prędkości.

Foto: Talgo

Pesa i hiszpański producent taboru kolejowego Talgo podpisały 24 września na targach Innotrans w Berlinie wstępną umowę o współpracy przy rozwoju nowej sieci kolei dużych i bardzo dużych prędkości w Polsce. 

Pociągi Pesy pomkną ponad 300 km/h

Podpisane na ekspozycji Talgo, przez prezesa Talgo Carlosa Palacio y Oriol i prezesa Pesa Krzysztofa Zdziarskiego, porozumienie obejmuje prace przygotowujące założenia współpracy w trzech głównych obszarach biznesowych: 

Czytaj więcej

Elektryczne ciężarówki w cieniu sprzedaży aut osobowych

- przygotowania oferty na zapowiadany proces zamówień na tabor dużych prędkości, który ma zostać ogłoszony w Polsce w 2025 r., 

- innych przyszłych projektów dużych prędkości na rynkach ościennych oraz 

- określenia możliwości współpracy przy realizacji innych projektów kolejowych. 

W Polsce rozpocznie się realizacja linii Kolei Dużych Prędkości łączących największe miasta, w tym Warszawę, Łódź i Wrocław. To pierwsza z około 2 tys. km nowych tras dla przewozów pasażerskich, które mają zostać zbudowane w kolejnych latach w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). 

Pesa chce mieć udział w tych projektach, stąd sięgnęła po wiedzę i doświadczenia Talgo. Ten hiszpański producent oferuje pociągi rozpędzające się do ponad 300 km/h. – To dla nas przyjemność nawiązać wstępną współpracę z Pesą, producentem zaawansowanych technologicznie konwencjonalnych pojazdów szynowych, który ma mocną pozycję w Polsce i wielu europejskich krajach, oraz posiada doświadczenie i cenną wiedzę o funkcjonowaniu polskiego rynku kolejowego. Nie możemy się doczekać przedstawienia możliwości naszej platformy bardzo dużych prędkości Talgo Avril, która jest już eksploatowana w Hiszpanii, oraz modułowości i interoperacyjności Intercity 230, naszej gamy pociągów dalekobieżnych, które wkrótce zostaną wdrożone w Danii i Niemczech i które prezentujemy tutaj w Berlinie, na targach Innotrans 2024 – zapewnił prezes Talgo. 

Dwa lata rozmów

Rozmowy o współpracy Talgo i Pesa trwały od ponad dwóch lat, negocjowano nie tylko warunki porozumienia i warunki umowy, ale przede wszystkim pracowały zespoły techniczne, które przygotowywały założenia koncepcji wspólnego pojazdu i podział zadań w ramach przyszłych projektów. – Pesa pracuje nad rozwojem projektu wysokich prędkości od kilku lat. Od początku zakładaliśmy, że zrealizujemy ten projekt z partnerem technologicznym. Potencjały Talgo i Pesy uzupełniają się wzajemnie i jestem przekonany, że wspólnie zaoferujemy pojazd, który idealnie wpasuje się w potrzeby przewoźników na rynku polskim i w całym regionie Trójmorza – wyjaśnia prezesa Pesa. 

Czytaj więcej

Omida Group przejęła 7R Solution

Talgo specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i utrzymaniu pociągów dużych prędkości i międzymiastowych, które są eksploatowane w Hiszpanii, Niemczech, Danii, Arabii Saudyjskiej, Egipcie, Kazachstanie, Uzbekistanie i Stanach Zjednoczonych. Talgo jest głównym dostawcą pociągów dużych prędkości i bardzo dużych prędkości dla Renfe oraz dostawcą pociągów dla projektu „Haramain”, czyli linii pomiędzy Mekką a Medyną w Arabii Saudyjskiej. Talgo to również producent wybrany przez Deutsche Bahn w Niemczech i DSB w Danii do dekarbonizacji przewozów pasażerskich dzięki pociągom Talgo 230 Intercity. Firma zatrudnia zespół ponad 3300 osób około 50 narodowości. 

Pociągi i tramwaje PESA kursują we wszystkich regionach Polski i większości dużych miast, a także w kilkunastu krajach europejskich. Tramwaje Pesa są użytkowane m.in. przez mieszkańców Warszawy, Kijowa czy Sofii. Jej pojazdy przewożą pasażerów m.in. niemieckich kolei DB, włoskich Trenitalia, Czeskich Drahy oraz PKP Intercity. Spółka pracuje nad ezt dla Kolei Rumuńskich oraz nową generacją pojazdów dla RegioJet, które będą osiągać prędkość do 200 km/h. 

Pesa i hiszpański producent taboru kolejowego Talgo podpisały 24 września na targach Innotrans w Berlinie wstępną umowę o współpracy przy rozwoju nowej sieci kolei dużych i bardzo dużych prędkości w Polsce. 

Pociągi Pesy pomkną ponad 300 km/h

Pozostało 93% artykułu
Szynowy
Kolejarze przesiądą się na używane lokomotywy
Szynowy
Mniej związkowców w organach PKP Cargo
Szynowy
PKP Cargo pogłębiło stratę
Szynowy
Pesa blisko dużego zamówienia na wodorowe lokomotywy
Szynowy
Pociągi towarowe do Szwecji