- określenia możliwości współpracy przy realizacji innych projektów kolejowych.
W Polsce rozpocznie się realizacja linii Kolei Dużych Prędkości łączących największe miasta, w tym Warszawę, Łódź i Wrocław. To pierwsza z około 2 tys. km nowych tras dla przewozów pasażerskich, które mają zostać zbudowane w kolejnych latach w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Pesa chce mieć udział w tych projektach, stąd sięgnęła po wiedzę i doświadczenia Talgo. Ten hiszpański producent oferuje pociągi rozpędzające się do ponad 300 km/h. – To dla nas przyjemność nawiązać wstępną współpracę z Pesą, producentem zaawansowanych technologicznie konwencjonalnych pojazdów szynowych, który ma mocną pozycję w Polsce i wielu europejskich krajach, oraz posiada doświadczenie i cenną wiedzę o funkcjonowaniu polskiego rynku kolejowego. Nie możemy się doczekać przedstawienia możliwości naszej platformy bardzo dużych prędkości Talgo Avril, która jest już eksploatowana w Hiszpanii, oraz modułowości i interoperacyjności Intercity 230, naszej gamy pociągów dalekobieżnych, które wkrótce zostaną wdrożone w Danii i Niemczech i które prezentujemy tutaj w Berlinie, na targach Innotrans 2024 – zapewnił prezes Talgo.
Dwa lata rozmów
Rozmowy o współpracy Talgo i Pesa trwały od ponad dwóch lat, negocjowano nie tylko warunki porozumienia i warunki umowy, ale przede wszystkim pracowały zespoły techniczne, które przygotowywały założenia koncepcji wspólnego pojazdu i podział zadań w ramach przyszłych projektów. – Pesa pracuje nad rozwojem projektu wysokich prędkości od kilku lat. Od początku zakładaliśmy, że zrealizujemy ten projekt z partnerem technologicznym. Potencjały Talgo i Pesy uzupełniają się wzajemnie i jestem przekonany, że wspólnie zaoferujemy pojazd, który idealnie wpasuje się w potrzeby przewoźników na rynku polskim i w całym regionie Trójmorza – wyjaśnia prezesa Pesa.
Talgo specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i utrzymaniu pociągów dużych prędkości i międzymiastowych, które są eksploatowane w Hiszpanii, Niemczech, Danii, Arabii Saudyjskiej, Egipcie, Kazachstanie, Uzbekistanie i Stanach Zjednoczonych. Talgo jest głównym dostawcą pociągów dużych prędkości i bardzo dużych prędkości dla Renfe oraz dostawcą pociągów dla projektu „Haramain”, czyli linii pomiędzy Mekką a Medyną w Arabii Saudyjskiej. Talgo to również producent wybrany przez Deutsche Bahn w Niemczech i DSB w Danii do dekarbonizacji przewozów pasażerskich dzięki pociągom Talgo 230 Intercity. Firma zatrudnia zespół ponad 3300 osób około 50 narodowości.