Recykling akumulatorów razem z producentami

Inwestorzy otwierają zakłady recyklingu litowych akumulatorów, ale fabryki tych urządzeń zwijają się.

Publikacja: 24.09.2024 22:48

Recykling akumulatorów razem z producentami

Foto: Atlas Ward

Sześć fabryk akumulatorów, wartych łącznie 13 mld dol. i wspieranych przez koncerny samochodowe zostało zawieszonych do września b.r. w USA i Europie, wynika z danych fDi Intelligence. Najnowszym przykładem jest Northvolt, który pomimo zebrania od inwestorów ponad 15 mld euro nie może ruszyć z produkcją ogniw oraz akumulatorów. 

20 proc. załogi do zwolnienia

We wrześniu firma ogłosiła, że z liczącej 7 tys. osób załogi zwolni 1600, z czego tysiąc w Skellefteå, 400 w Västerås i 200 w Sztokholmie. Zarzuci też budowę w Szwecji wytwórni katod oraz sprzeda fabrykę magazynów energii w Gdańsku. Do tego opóźni budowę trzech nowych fabryk akumulatorów w Szwecji, Niemczech i Kanadzie. Zamierza skoncentrować wysiłki na fabryce ogniw w Skellefteå, która nie może ruszyć z produkcją i w końcu uruchomić produkcję w fabryce Northvolt Ett o możliwości produkcyjnej 16 GWh. Ten zakład nie będzie jednak rozbudowany o kolejne 30 GWh.

Czytaj więcej

Pesa wchodzi w segment pociągów wysokiej prędkości.

Opóźnienie zniecierpliwiło BMW, które wycofało warte 2 mld euro zamówienie i złożyło je u Samsunga. Na ogniwa i baterie Northvolt liczył także Traton (marki MAN i Scania), Volvo i Volkswagen. Od początku roku Northvolt zdołał potroić produkcję do 60 000 ogniw akumulatorowych tygodniowo, ale to wciąż znacznie poniżej rocznego 1 GWh akumulatorów, poziomu potrzebnego do zasilania około 17 tys. samochodów. 

Ślamazarny rozruch produkcji doprowadził w ub.r. do straty przez Northvolt 1,2 mld euro. Rok wcześniej wyniosła ona niemal 0,3 mld euro. Wartość pozyskanych zamówień wyniosła 50 mld euro, jednak przychody sięgnęły w 2023 roku 128 mln euro, a rok wcześniej 108 mln euro. 

Od momentu powstania Northvolt pozyskał 4,5 mld dol. kapitału własnego i 9,3 mld dol. długu, a także 3,8 mld dol. wsparcia rządowego z Niemiec i Kanady na budowę przyszłych gigafabryk. W styczniu b.r. spółka ratowała się kredytem 5 mld euro pozyskanym w 23 prywatnych i państwowych bankach, łącznie z EBI. 

Produkcja nie, recykling tak

W Unii Europejskiej do 2030 roku nowe baterie będą musiały zawierać minimalną ilość materiałów pochodzących z recyklingu. Dlatego Porsche zainwestowało 55 mln euro w spółkę Cylib, która utrzymuje, że opracowała technologię recyklingu litowo-jonowych akumulatorów. Wzniosła wart 200 mln euro zakład recyklingu, o docelowej zdolności 30 tys. ton wycofanych z użycia akumulatorów.

Założona w 2022 roku przez niemiecką przedsiębiorcę Lilian Schwich, jej męża Gideona Schwicha i Paula Sabarny’ego firma Cylib wykorzystuje techniki odzyskiwania litu i grafitu na bazie wody. Zakład recyklingu i odzysku materiałów ma zacząć działać w 2026 roku. 

Spółka Hydrovolt, norweskiego Hydro i szwedzkiego Northvolt będzie mogła przerabiać 12 tys. ton akumulatorów. 

Czytaj więcej

Elektryczne ciężarówki w cieniu sprzedaży aut osobowych

Taką samą zdolność przerobową ma zakład AE Elemental w Zawierciu. Został powołany jako spółka amerykańskiej firmy Ascend Elements i polskiej firmy Elemental Strategic Metals. Produktem końcowym będzie tzw. czarna masa wykorzystana między innymi do produkcji materiałów do nowych baterii EV, w tym aktywnego materiału katodowego (CAM) i prekursora katody (pCAM). Budowa instalacji do ekstrakcji litu na skalę komercyjną rozpocznie się jesienią 2024 roku, a działalność operacyjną ma osiągnąć w 2026 roku. 

Poza Polską, joint venture zamierza wybudować zakładu recyklingu baterii Li-Ion w Niemczech. Planowany zakład będzie miał zdolność recyklingu do 25 000 ton baterii rocznie, czyli około 58 000 EV rocznie.

Sześć fabryk akumulatorów, wartych łącznie 13 mld dol. i wspieranych przez koncerny samochodowe zostało zawieszonych do września b.r. w USA i Europie, wynika z danych fDi Intelligence. Najnowszym przykładem jest Northvolt, który pomimo zebrania od inwestorów ponad 15 mld euro nie może ruszyć z produkcją ogniw oraz akumulatorów. 

20 proc. załogi do zwolnienia

Pozostało 91% artykułu
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?